Toyota sælger masser af minibiler og hybridmodeller. Men, når det kommer til de lidt større modeller, så har mærket måtte sande, at der skal andet end pålidelig teknik til for at skaffe masser af kunder. Design er nemlig blevet en stor del i beslutningsprocessen, når hr. og fru. Danmark køber ind. Det har Toyota bl.a. tænkt sig at råde bod på med deres cross over C-HR.
C-HR har et design, der virkelig får den til at skille sig ud – og det er vel og mærke på den gode måde. Her er tale om futuristiske streger, der virker gennemtænkte. Den aggressive front med de flotte LED-lygter og en næste coupé agtig profil, gør C-HR attraktiv for de fleste. Der er dog ét lille minus lige netop omkring – udsigten fra bagsædet! For at få det stilrene design, har Toyota skabt en bil med ualmindelig små bagruder, der samtidig sidder meget højt. Det lukker meget lidt lys ind i kabinen, som i forvejen er meget mørk, og begrænser samtidig udsigten fra vinduet. Det gør ikke ligefrem C-HR til en decideret børnevenlig bil, da man selv i barnestol har svært ved at kigge ud.
Kvaliteten i C-HR er imponerende høj. Kabine er lækker og igen meget futuristisk. Smarte detaljer med farvede elementer giver en super god kontrast og et meget ungdommeligt præg. Personligt hører jeg ikke længere til den unge generation, men jeg følte mig godt tilpas og blevet meget hurtigt dus med bilen.
Motoren i vores testbil var en 1,2 liters turbo benzinmotor med 116 hk. Og lad mig bare slå fast med det samme – den gør det fremragende. Samtidig er det manuelle gearskifte rigtig godt og inspirerer både til cruise og frisk kørsel. C-HR fås også som hybrid – her er motoren på 1,8 liter og effekten 122 hk. Toyota har netop annonceret, at de indenfor ganske kort tid vil tilføje kraftigere hybridmotorer til deres nuværende program. Dette gælder højst sandsynligt også C-HR.
Samlet set så er C-HR et rigtig godt køretøj, der har et friskt og lækkert design. Kvaliteten er høj og køreegenskaberne gode. Ophold ved bagsædet er ikke just inspirerende, men noget mange nok kan leve med, alle bilens andre kvaliteter taget i betragtning. Det er slet ikke så ringe – og jeg vil faktisk vove at påstå, at C-HR kan være den designmæssige redning for Toyota, som mærket i mine øjne længe har gået og ventet på.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.197 |
Antal HK | 116 |
Drejningsmoment (Nm) | 185 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 10,9 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 136 |
Bagagerumskapacitet (l) | 377 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.500 |
Forbrug (km/l), målt | 13,2 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 16,7 |
HK målt ved Omdr. | - |
Pris (fra) | 259.990 |
Tophastighed (km/t) | 190 |