Vi skal meget langt tilbage, før der sidst var så stor kamp i klassen for de ekstreme biler i mellemklassen. Tidligere var der ikke meget konkurrence for en bil, som BMW M3 – den var simpelthen for suveræn, samtidig med at konkurrenterne var for dårlige. Men nu er der kommet andre boller på suppen og konkurrenterne har oppet sig gevaldigt og sendt modeller som Mercedes C63 AMG og Lexus IS F på markedet. Er BMW M3 sikker på at blive siddende på tronen – eller…? Vi har kigget den nyeste generation af M3 efter i sømmene, for at undersøge om den stadig står distancen overfor konkurrenterne.
Den testede model
Vi testede M3 som coupé/cabriolet, hvilket vil sige at den har fået metalfoldetag. M3 fås naturligvis også som standard coupé – og som noget helt nyt, så er en fire dørs sedan dukket op også – det er første gang vi ser det fra BMW, og man kunne fristes til at kalde den for en mini M5, når man kigger på præstationerne.
Lige meget hvilken model du vælger, så er motoren den samme, hvilket betyder en 4,0 liters V8-motor med 420 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved 3.900. På papiret er motoren et rent monster og 0-100 km/t skulle da også være et overstået kapitel på blot 4,8 sekunder. Men når du vælger den topløse model af M3, så må du også bide i det sure æble og cutte lidt af accelerationstiden, i det metalfoldetaget vejen en hel del ekstra. Derfor er 0-100 km/t reduceret til 5,3 sekunder – hvilket skam også er acceptabelt, men ikke under de magiske 5 sekunder. Du kommer dog helt ned på 5,1 sekunder, hvis du vælger BMW's M DKG Drivelogic gearkasse. Gearkassen er hård og kontakt og giver nogle ordentlig ryk, når der accelereres fuldt ud. Det er underholdende og giver fornemmelsen af race et ekstra løft.
Den forrige udgave af M3 var udstyret med en vidunderlig rækkesekser af en motor, der var ekstremt hidsig og lød formidabelt. Med den nye V8’er forventer man straks en langt mere voldsom motorlyd, med en masse bulder. Forventer man dette, så bliver man skuffet – for M3’s V8’er lyder mere som en V6’er ved daglig brug. Smider du toppen, så du rigtig kan høre motoren, og samtidig giver den nogle tæsk og banker den op til de maksimale 8.300 o/min, så lyder det rigtig godt – men det er også et kørselsmønster man bliver træt af i længden. Af samtlige journalister, der sad bag rattet i M3, blev alle skuffede over lyden – desværre. Men måske var vores forventninger for høje – samtidig med at vi lige havde tilbagelagt tusinde kilometer i M3’s nærmeste konkurrent, Mercedes C63 AMG, der buldre derudaf med sin enorme 6,1 liters V8’er.
Følelsen…?
Når man sidder bag rattet i M3, så forventer man at blive slynget tilbage i sædet ved fuld acceleration. Det bliver man også, men på ingen måde så voldsomt som man kunne forvente. Faktisk sidder man og forventer noget langt mere ekstremt – noget som man kun får opfyldt på én måde – Launch Control.
M3 er ligesom sin storesøster M5, udstyret med launch control. Bruger man dette system, er det en computer der sørger for at du får den optimale start uden for meget spind og ESP indblanding. Systemet er lånt fra Formel 1 og det virker fænomenalt. Her mærker man suset – specielt med taget nede, hvor lydkulissen kommer en smule nærmere det man forventer af V8’eren. Men launch control kan kun benyttes med mellemrum, når bilen har fået tid til at ”sunde” sig lidt igen – systemet belaster simpelthen bilen for meget, til at det kan bruges om og om igen.
Følelsen af at V8’eren ikke rigtig slår til skulle vi lige vender med os selv og overveje, hvorfor det ikke virkede så voldsomt, som vi havde forventet. Kigger man specifikationerne igennem og sammenligner med konkurrenterne, så finder man svaret under ”drejningsmoment”. Den 4,0 liters V8 har ”kun” 400 Nm i drejningsmoment, hvor konkurrenterne fra Lexus og Mercedes har henholdsvis 505 Nm og 600 Nm. Det har enorm betydning for accelerationen, specielt når bilen er i fart. Så selvom en masse M3 fans sikkert vil blive sure, så må jeg sige at BMW er gået lidt galt i byen på netop dette område – for her falder bilen igennem, hvis man vel og mærke sammenligner med konkurrenterne.
Stivhed?
Med taget nede, så mangler M3 en del af den stivhed, som den normale coupé har og som gør den til en ren konge, når det drejer sig om køreegenskaber. Vælger du bare at trille rundt i landskabet en varm sommerdag, så vil du ikke mærke noget til det – men værdsætter du de ellers så suveræne køreegenskaber som 3-serien besidder, og ynder du at smutte rundt på de små landeveje i stedet for motorvejen, så vil du helt klart kunne mærke det. Med metaltaget oppe bliver bilen med det samme mere stiv og velkørende – men så ryger ideen med en cabrio også. Er du derfor ude efter en køremaskine, så skal du kigge på den normale coupé. Og vil du samtidig gerne være en ulv i fåreklæder, så skal du vælge den fire dørs sedan.
Samlet set
Kigger man isoleret på den nye version af BMW M3, så får man en imponerende flot designet bil, der med garanti vil vække respekt i ethvert lyskryds. De flotte skørter, de fire piber og ikke mindst den voldsomt store potens bule i motorhjelmen, gør sit til at M3 fremtræder som en rigtig racer. Motoren lyder godt, hvis ikke du forventer den heftige og voldsomme lyd, som man normalt forbinder med en V8’er. Køreegenskaberne er imponerende gode – selvom karrosseriet mangler stivhed pga. konstruktionen. Men det er jo simpelthen et spørgsmål om model. Så BMW M3 anno 2008 er absolut en fed bil, der meget gerne vil lege med helt fremme i den ekstreme del af mellemklassen. Men er den stadig kongen af klassen? Nej, det er den ikke – dertil er konkurrencen fra anden tysk side simpelthen for voldsom.