BMW løfter endelig sløret for en ny M3 og M4, 35 år efter introduktionen af den første, legendariske M3. Nu er der helt op til 510 hestekræfter og firehjulstræk – men bedste nyhed er, at den stadig kan fås med manuelt gear.
BMW M3 er den hellige gral for bilentusiaster. Siden præsentationen i 1985, hvor BMW havde brug for at bygge 5.000 gadebiler, for at kunne deltage i det tyske racerløb DTM, har M3 været synonymet med en racerbil til gaden. Nu er sjette generation klar, og ikke overraskende er den hurtigere end nogensinde – 200 km/t rundes på 12,5 sekunder, og de første 100 overstås på 3,9 sekunder. M3, som nu betyder, at bilen har fire døre, og M4, som betyder den kun har to, fås i to forskellige versioner med samme grundlæggende motor.
Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8
Det er et kerneprodukt fra BMW, så det er selvfølgelig en treliters rækkesekser med to turboer, som yder 480 hestekræfter og 550 Nm. Her er den fantastiske nyhed, at modellen som udgangspunkt har en 6-trins manuel gearkasse, der overlader kontrollen til dig, mens accelerationen til 100 km/t tager 4,2 sekunder.
Hvis djævlen var familiefar – BMW X3 M
Der laves også en endnu hurtigere version, kaldet Competition, som i stedet har 510 hestekræfter og 650 Nm. Den fås kun med en 8-trins automatgearkasse, og den anden store nyhed er, at den fra 2021 også vil kunne fås med BMW nye M xDrive-firehjulstræk, som vi tidligere har prøvet i BMW X3 M. Det er specielt, fordi i princippet kan fordele alle kræfter til baghjulene, så du stadig kan lave lange, røgfyldte baghjulsudskridninger trods firehjulstrækket.
De rette køreegenskaber
Den virkelige grund til, at vi elsker M3 og M4 er i virkeligheden køreegenskaberne. Så de nye modeller har været gennem et langt testforløb, hvor de er blevet udviklet sideløbende med racerbilen BMW M4 GT3, så den styrer stramt og præcist. BMW’s M-afdeling har også haft blik på, at bilerne reelt skal kunne bruges til banekørsel. Derfor har modellerne nogle voldsomme kølesystemer. Competition-udgaverne har en ekstra motoroliekøler samt separat transmissionsoliekøler. På den mådes sikres det, at motoren altid får nok olie, selv ved det røde felt ved 7.200 o/min i et sving, hvor g-kræfterne skubber olien væk.
Den hidsigste hidsigprop – BMW M2 CS
Skal den have et hak mere på den sportslige oplevelse, kan du tilkøbe den såkaldte M Race Track Package. Pakken reducerer vægten med cirka 25 kilo takket være M Carbon keramiske bremser, specielle M letvægtshjul og M Carbon sæder i kabinen. Kulfiber-tag er allerede standard på alle modeller.
Bæveren i rummet
Selvom den nye M3 og M4 antageligt er ustyrligt fede at køre, så skal vi lige runde elefanten, eller måske bæveren i rummet. For de nye modeller er baseret på den seneste generation 3-serie, og ligner den fra mange sider. Men ikke fra fronten, som har fået sit eget, lad os kalde det unikke, design. De klassiske BMW-nyrer er blevet aflange og fylder næsten hele fronten, som et par fortænder på en bæver, eller et par voldsomme næsebor. Der er dog en mening med galskaben, for de store åbninger er med til at suge kold luft ind til kølesystemet.
Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring
De nye M-modeller lander i Danmark i foråret 2021. Og for første gang vil der også på sigt komme en stationcarvariant.