Genren af adventure-motorcykler var BMW med til at opfinde med deres legendariske R80GS, hvor GS står for Gelände und Strasse. Den fik stor succes i de tidlige versioner af Paris-Dakar Rally i starten af firserne. Det var den klassiske BMW-opsætning med den to cylindrede boxer-motor, og som de videreudviklede op gennem årtierne.
Da den daværende 1200 GS, måske var blevet en lidt for stor og tung rejsekammerat, blev der i 2008 udviklet en mid-size adventure cykel til dem, som alligevel gerne ville ud og lege lidt mere i terrænet og havde brug for noget lidt mindre og lettere cykel. Det blev til den populære F800 GS, som sidste år kom i anden generation, og som nu hedder F850 GS.
Den perfekte mellemvej – Yamaha Tracer 900 GT
Modellen vi tester, sender også en kærlig tanke tilbage til sin stamfader med de ikoniske røde, blå og hvide farver og guldfælgene. Hold op, hvor synes jeg, det ser godt ud.
Overraskende motor
Motoren er bygget op omkring en tocylindret parrallel twin-motor på 853 kubik, der skubber 95 heste afsted. Parallel twin-motor er smarte, fordi de er kompakte og smidige, men de kan altså også have en tendens til en lidt kedelig, symaskineagtig gangkultur.
Men her blev jeg glædeligt overrasket, da motoren faktisk er en smule grovere end man er vant til af denne type. Det klæder den virkelig godt, for det giver altså noget personlighed, som jeg ret godt kan lide. Endda sammen med en standard-udstødning, som giver lidt mere bulder end man er vant til. Vidste man ikke bedre, så kunne man godt tro at det var en tocylindret V-motor. Så stor ros for den motor.
Selv på helt almindelige landeveje er cyklen faktisk ret så underholdende og den charmer sig virkelig ind på mig. Det er jo trods alt ikke en lille motorcykel, men på trods af det, virker den meget levende og kan sagtens lægges ned i sving.
De 95 heste til 229 kilo MC er nok til at have det sjovt, men omvendt ikke noget, der skræmmer livet af dig. Derfor føles den også enormt tillidsvækkende og kan doseres præcis som du vil have det, med den bedste gasrespons, jeg længe har prøvet.
Bastarden fra helvede - Ducati Diavel 1260
På den model jeg kører her, er der endda fire forskellige køreprogrammer. På vanlig BMW-vis, så spiller alt super godt og man får virkelig en dejlig underholdende køremaskine. På denne model kan du endda elektronisk justere affjedringen bagpå mens du kører, så du kan vælge om den skal være lagt ud til offroad eller landevejskørsel.
Skuffende dæk
Og nu vi snakker om offroad, så er det jo en vigtig ting i denne her sammenhæng. Jeg har haft den ude på lidt grusveje og skovstier, men desværre gør dækmonteringen det svært at køre rigtig offroad. Det er nærmest gadedæk, og jeg tør ikke for alvor at udsætte den for rigtigt offroad-kørsel. Men man kan man altså alligevel godt mærke, at den også her føler sig hjemme. Igen på grund af den fornemme og præcise gasrespons, så føles den ret nemt kørt og balancen er super fin. Selvom de har rykket benzintanken fra at ligge under sædet til at ligge ovenpå motoren, så føles den absolut ikke toptung, selvom designet faktisk godt kunne tyde på at den er det.
Af uransagelige årsager har BMW prøvet at få den meget brede profil fra 1250 GS’eren til at fremstå i 850 GS’eren også. Så ved første øjekast kan man nemt få tanken, at den er alt for stor og bred til et skovspor i Sverige. Men man skal ikke lade sig narre, for bag styret føles den slet ikke sådan. Tanken er meget smal nede i bunden, og fronten er også ret smal og lav. Det gør, at den er meget nem at overskue fra førerpladsen og den slet ikke virker så intimiderende som andre store adventure-maskiner. Selv med en højde over gennemsnittet, står jeg også rigtig fint op på den, og balancen er super god og igen meget tillidsvækkende. Du kan indstille både traction control og ABS, så det passer bedre til terrænet.
Find din nye motorcykel her på biltorvet.dk
Men skal du ud og køre rigtig offroad, så skal du altså som sagt gå efter en rigtig GS med det rette offroad udstyr. Denne er mere sat op til komfortabel touring end hardcore offroad, som vi kender det fra KTM 790 og formentlig også den kommende Yamaha Ténéré 700.
Ekstraudstyr koster
Når vi nu snakker om udstyr, så er alle felterne altså krydset af på den 850’er, som jeg har til test. Faktisk er der for knap 80.000 kr ekstraudstyr på den, så vi lander på over 230.000 kr. Men det behøver altså ikke være så dyrt at køre BMW.
Meget af udstyret giver dig blot ekstra muligheder for at justere lidt hist og her, så jeg vil vove at påstå, at det meste er nice-to-have, end need-to-have, og derfor kan du også holde prisen nede, hvis du ikke har behov for alt for meget lir og luksus. Du kan få en standard 850 GS for 155.000 og en GSA for 168.000 kr. Du kan endda også gå lidt mere basic og mere orienteret mod vejen, og få en 750 GS for kun 118.000. Og så kan de fleste altså være med. Det ændrer ikke på, at du både får den helt fantastiske motor og gode balance og et flot design.
Thumbs up BMW – legenden lever endnu!