Når en bil har et GT i navnet, forventer man i hvertfald, at den er velkørende lækker på de lange stræk. Men BMW’s 640 Gran Turismo xDrive er perfekt til alt muligt andet også.
Ham idioten i sin store BMW, der bare kører, som om han ejer hele byen. Du kender ham godt i trafikken. Og du har måske også hørt, at BMW laver lækre køremaskiner. Sådanne fordomme kunne man sagtens have om ugens testbil, BMW 640 GT. Det er en kæmpevogn, med et coupélignende design, som i hvert fald ikke taler fordommene ned.
Men fra dét sekund, du sætter dig i sæderne, er du fortabt og fordommene forduftet fra pandelapperne. Mundvigene slapper af, kroppen hviler, du trykker på startknappen, det fede og lækre rat dykker ned i dine hænder. Den tager bedre imod dig end et wellnescenter i Thailand. Det er faktisk svært at komme i tanke om en bil, der har bedre sæder. De støtter præcis, hvor du gerne vil have det, ikke for bløde, ikke for hårde.
Instrumenthuset er en skærm, men med en ægte kromkant til at afrunde urene, og det giver et eksklusivt look. Du har også en god stor midterskærm, der er aflang, højt placeret og med en god højopløselig grafik.
På tur i en anden luksus-GT: Far, jeg skal kaste op.
Og sådan bliver det ved. Alt det behagelige. Bagsæderne har plads til en børnefødselsdag og labradorejere vil elske, at man kan lægge hattehylden i et rum i bagagerummet, der i øvrigt er enormt med sine 610 liter.
Arrige udbrud
Ved de lave hastigheder er vognen tyst, mellemaccelerationerne overbevisende, og i høj fart, kører den bare bedre og bedre, jo hurtigere, du kører. Sving tages let som pollenfnug i vinden, selv ved høje hastigheder, og med de 340 hk og 450 Nm fra rækkesekseren (med TwinPower Turbo, en "halv dobbeltturbo", hvor udblæsningssiden er delt i to), mangler du aldrig overskud. 0-100 km/t klares på lige over fem sekunder.
Det er en behagelig rejsevogn, hvor selv de rutineprægede daglige ture til og fra arbejde føles kortere. De ellers daglige arrige udbrud mod alle andre bilister, der jo ikke kan finde ud af at køre udebliver helt. (Det kan så til gengæld godt være, der er nogen som råber ad dig, men det er jo lige meget herinde i BMW’s hule af lykke).
Stor, dejlig og unødvendig – Mercedes GLE Coupé
Når man selv syntes, at man lige vil tage en slapper med kørslen, fungerer den adaptive fartpilot ganske fortrinligt, især tilkøbt med systemet Driving Assistant Plus til - host, host – 54.686 kroner. Her kan bilen selv overtage styringen og holde den indenfor de hvide striber. Den slags systemer er almindelige nu til dags, og det er altid spændende at mærke humøret på autopiloten – nogle systemer går tæt på kanterne før de retter op, mens andre virkelig kræver kræfter for at tvinge bilen på en anden kurs, end automatikken vil det. I BMW er man først lidt i tvivl om systemet er slået til, fordi der stort set ikke korrigeres på rattet. Men den holder fint kursen. Den gør det bare på en meget diskret og blid måde. Det er ret godt.
Luksusdansebar
Noget andet ret godt er menusystemet, der er hamrende intuitivt. Selv specielle opgaver som at dæmpe og skifte farve i kabinebelysningen tager få sekunder at navigere sig frem til.
Det er i parentes bemærket ekstraudstyr til 11.132 kroner og får kabinen til at ligne en luksusdansebar, men på den fede måde. Man får næsten lyst til at blande en fancy drink. Udenfor kaster vognen også med smart lys på fortovet, så man fx kan se, hvor man træder ud af bilen. Det er bling, men i en vogn, der koster et stykke over millionen, har du fortjent det.
Når du så er ude af vognen, får du lige en sidste reminder om at 640 GT er i en klasse for sig. Døren lukker med en stor, tyk lyd, som en pengeskabslåge. Det giver en sær tilfredshedsfornemmelse. Det er bilen, som bliver ved med at give.
Skøndhedspletter
Heldigvis er der også små skønhedspletter, når man tager frimærkeluppen frem.
Det fornægter sig ikke, at vognen vejer 1910 kilo, når man træder på bremsen ned til stilstand. Her er der lidt tyggegummieffekt. Når du accelererer, er den også lidt tung i startboksen – alt for ofte får den baghjul på de første par meter af mindre biler. Men sæt den over i Sport, og problemet er løst.
Her er en vogn, der kan lide at give røg fra baghjulene
Vores testbil var monteret med M-Sportpakke (til 105.271 kroner) og derudover hjul på 20 tommer (21.484 kr.), hvor skarpe ujævnheder godt kan mærkes, og det giver samtidigt lidt dækstøj ved høje hastigheder.
Nå, ja så er navigationssystemet lidt længe om at finde adresser – til gengæld er det standardudstyr.
Jeg vil giftes
Det er generelle petitesser, lidt i samme kategori som at anklage bilen for, at lyskrydsene er for længe rødt, og at der er kø i Tyskland. For det overskygges voldsomt af alt det, GT’eren byder på.
Den kører først og fremmest fremragende, men det mest imponerende er, at det er hele pakken, som kører godt. Alt er, som man gerne vil have det, om det er sæder, rat, menusystem, bagagerum, benplads eller køreegenskaber, så spiller kirkeklokkerne ind til bryllup med hende den smukke, hver gang. Det er til topkaraktér.
Alligevel køber du nok aldrig en BMW 640 GT. Mest fordi den er overflødig.
Den er nemlig til typen, der kræver, at deres sportslige premiumvogn har enorme mængder af plads, men som samtidig nægter at købe en stationcar, og heller ikke vil vise sig i en SUV. Hvem er det? Der er nok ikke ligefremt et gigantisk vakuum lige mellem de to biltyper i den klasse.
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – Guds slangebøsse
Salgstallene har ligget på under en håndfuld om året af forgængeren, som er en 5-serie GT. BMW har år til dato fået plader på syv af den nye model siden december, hvor den første blev indregistreret. Det viser tal fra bilstatistik.dk.
Det er i den grad en overset perle. En herreløs herrevogn.
På biltorvet.dk er der da også kun en enkelt 6’er GT til salg lige nu. Til gengæld er der 13 af forgængeren, som er en 5-serie GT. Se dem her.