Da jeg ankom til forhandleren for at hente denne bil til ugens test lagde jeg godt mærke til en kridhvid BMW 3-serie, der holdte ude foran, og jeg tænkte ”hvem dælen kan få sig til at købe en hvid BMW? – selv om den da ser utrolig fræk og aggressiv ud”. Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt…..

World Touring Car Championship
BMW 320Si er en special udgave produceret udelukkende med det formål, at bilen kan betegnes som en standard vogn, og der må derfor deltage i FIA World Touring Car Championship (WTCC), og dermed i DTC i Danmark. Produktionen er derfor også begrænset til 2.600 stk., da det er det magiske tal for at bilen kan betegnes som standard. Ud af de 2.600 stk. er Danmark blevet tildelt 12 stk.

Tunet, trimmet og optimeret
Med introduktionen af den seneste 3-serie model, valgte BMW at fjerne den lækre rækkesekser med 170 hk og erstatte den med en fire cylindret motor med færre hestekræfter, men stort set samme præstationer. Dette faldt ikke i god jord hos elskere af 320i og den lækre seks cylindrede motor. Derfor var der julelys i øjnene på de fleste, da rygtet om en Si model kom. BMW 320Si er blevet tunet, trimmet og optimeret på alle leder og kanter i forhold til standard modellen. Motoren er derfor stadig en to-liters, men den er blevet boret en smule op, topstykket finpudset, tændrørene udskiftet osv. Al den optimering betyder, at motoren nu yder 173 hk uden nogen form for tvangsfodring (turbo).

De 173 hk ydes helt oppe på toppen ved 7.000 o/min, mens det maksimale drejningsmoment på 220 Nm ydes ved 4.250 o/min. Tallene taler næsten for sig selv – motoren er en racer og skal køres derefter. Der skal mange, mange omdrejninger til før bilen bliver sjov og hurtig, for det spinkle moment er ikke meget værd. Tophastigheden er oppe på 225 km/t og 0-100 km/t klares på 8,1 sek. Det er da heller ikke noget problem, at få bilen fremad, så længe man udnytter omdrejningstælleren til det yderste og nyder at skifte gear. Motoren spinner som en mis og gearskiftet fungere bare som det skal.

Opmærksomhed, opmærksomhed, opmærksomhed
Det der først fangede mit øje, er også bilens største plus - designet. M-pakken som 320Si er udstyret med, som standard, giver bilen et så aggressivt udseende, at man i første omgang tror, at det er en DTC-racer, der er sluppet ud fra racerbanen. 18” hjul, sænket undervogn, skørter, sorte blanklakerede spejle og den kridhvide lakering betyder, at denne bil skaber utroligt meget opmærksomhed i bybilledet. Jeg må altså erkende, at en hvid lak klæder visse biler godt, og denne BMW er et rigtigt godt positivt eksempel.

Kabinen og udstyr
Også kabinen er der kælet lidt ekstra for, hvor især de lækre sportssæder med lårforlænger giver optimal siddekomfort bag rattet. Rattet er selvfølgelig beklædt med læder har den perfekte størrelse og tykkelse.
Med hensyn til sikkerheds- og komfortudstyr så er der ingen mangler her – stort set alt er inklusiv; ganske som vi kender det fra de "normale" BMW modeller.

Fornemmelsen
BMW 320Si er på så mange måder en perfekt bil. Undervognen er perfekt optimeret og strammet op, men stadig komfortabel nok til dagligdagskørsel. Udseendet siger spar to til næsten alt, så her vinder man virkelig ”street respect” - men det nok alt afgørende ved en BMW – motoren – er ikke imponerende nok. Selvom den er finpudset og yder 173 hk, så føler man ikke, at der er kræfter nok, og slet ikke til at matche det udseende og den sublime undervogn.

Prisen på godt 570.000 kr. havde været acceptabel, hvis der havde gemt sig den lækre 6-cylindrede rækkemotor med 218 hk under motorhjelmen. Den motor ville gøre BMW 320Si perfekt, men det er desværre i mod WTCC reglerne, hvilket gør 320Si til en dyr fornøjelse i forhold til præstationerne.