Priserne på en ny BMW ligger som regel på den forkerte side af 400.000,- men med 316ti har BMW lavet en lavpris BMW til ”kun” 275.000,-
316ti Compact er en afkortet udgave af den almindelige 320-serie; helt nøjagtigt er den 21 cm kortere og 1 cm lavere. 316ti har som navnet ellers kunne antyde ikke en 1.6 l motor, men en 1.8 l med 115 hk ved 5.500 o/min og et moment på 175 Nm. ved 3.750 o/min.
Det øvrige modelprogram i Compact serien består af: 318ti (2.0 l, 143 hk, 309.000,-), 325ti (2.5 l, 192 hk, 429.000,-) og 320td (2.0 l, 150 hk, 353.000)
Hækken på Compact er noget afstumpet og lygteglasset er lavet af klar plast, ligesom Lexus IS 200. Det giver et nyt frisk pust til BMW designet, men om inkarnerede BMW kørere synes om ideen, tvivler jeg på.
Indenfor ligner alt sig selv. En dejlig mørk, solid og behagelig kabine, hvor man bl.a. har mulighed for at indstille sæderne i højden, og rattet i både afstand/længde og højde, så man kan altid finde en god kørestilling. Adgangen til bagsædet er ikke så god, da forsæderne ikke kører langt nok frem når de klappes fremad. Pladsen ved bagsædet er nok som man kan forvente i en lille ”coupe”. Man har skaffet lidt mere plads ved at låne lidt plads fra bagagerummet, så det nu kun rummer 280 l, i forhold til 440 l i en 320i.
Udstyret omfatter bl.a. el-ruder, el-spejle, original BMW radio med bånd. Det jeg dog savner mest er radioen med CD, og varme i sæderne. A/C koster 25.000,- så det ”savner” man ikke. Testbilen var desuden udstyret med regn-sensor, som man stort set ikke kan undvære, når man først har vænnet sig til automatikken. Og med en pris på 2.600,- er det et stykke ekstraudstyr man seriøst burde overveje at investere i.
Motoren……..ja, nogle motorjournalister mener at det er noget at bedste man kan finde i en BMW, men der er jeg altså langt fra enig.
Den nye motor benytter sig af den nyeste teknologi fra BMW. VALVETRONIC hedder nyheden som skulle give en mere fleksibel motor med højere moment og lavere benzinforbrug. Ideen er at Valvetronic erstatter gasspjældets funktion med variabel styring af knastakslen og ventilåbningen hvorved motoren får tilført mere luft.
Lyden og gangkulturen passer fint nok til bilen og selv med høj hastighed hører man ikke meget til motoren. Men, det er lige det med at få bilen op i høj hastighed. Officielt skulle de 115 hk være nok til en accelerationstid på 10.9 s til 100, men det er vist ned af bakke og med vinden i ryggen. I vores accelerationstest fik vi tiden ned på 13 sek., så man skal ikke satse på at vinde alt for mange lyskrydsdueller. Bilen vejer trods alt 1275 kg, så de 115 hk har det hårdt. Tophastigheden på 201 km/t virker også lidt optimistisk; vi havde dog ikke lejlighed afprøve dette.
Køreegenskaberne er sammen med den svage motor eminent gode og sikre. Den både lave og stramme undervogn sikrer god balance og stabilitet gennem hurtige sving og i høj fart på motorvejen.
Alle BMW’er er som standard udstyret med ASC-T (Automatisk Stabilitets-Control + traction), som sikrer mod baghjulsudskridninger, så i kombination med de gode køreegenskaber skal 316ti provokeres utrolig meget før den laver unoder. Vi har tidligere kørt BMW 325ti og her erkendte vi med det samme at ASC-T er en nødvendighed når bilen har 192 hk på baghjulene og der er vand på vejen.
Samlet set er BMW 316ti er dejlig bil. Kvaliteten er meget høj og bilen er både sikker og let kørt. Men motoren passer ikke til bilen. Den er alt for svag og giver ikke den køreglæde man forventer når man giver tæt på 300.000,- for en bil. I Danmark er det kun 316ti og 325ti der bliver lagerført, men jeg vil mene, uden at have prøvet bilen, at man med 318ti får en bil, med motor den langt bedre matcher bilens potentiale.