Det er ikke længe siden, jeg fuld af begejstring steg ud af en Alfa Romeo GT 2,0 JTS og afleverede den tilbage, så den næste journalist i køen kunne få sig noget at smile af. Derfor var det også med lidt ekstra spænding i maven, at jeg modtog den 3,2 liters version af samme bil. 

Facts
I den sidste test, sagde de kolde facts 2,0 liter, 165 Hk, 206 Nm og en 0-100 Km/t tid på 8,7 sekunder. Facts, der sammen med alle de andre faktorer, giver en imponerede køreoplevelse. Med storesøster ser det noget anderledes ud. Her taler vi nemlig om 3,2 liters V6 med 240 Hk, 300 Nm og 0-100 Km/t på 6,7 sekunder.
 
Imponerende mellemaccelerationer
Det sjove ved den 3,2 liters GT'er er, at den føles meget hurtigere end de 6,7 sekunder. Og samtidig er mellemaccelerationerne meget imponerende. Smid bilen i 3. gear ved 80 Km/t og jok klampen i bund, hvorefter du smides tilbage i sædet og først skal skifte gear igen, når nålen passerer de 150 Km/t. En lækker fornemmelse, der rent ud sagt imponerer, hver eneste gang man gør det. Samtidig er lyden med til at give god fornemmelse af fart. Lad os bare slå fast, at der ikke er mange, der kan leverer et lydbillede, som italienerne. Wow! 

NOVITECH
Når vi nu er ved motoren, skal det lige nævnes, at den tyske Alfa-tuner, NOVITECH, kan lave mirakler ud af din GT'er, hvis de 240 Hk ikke er nok. Hvad siger du til 340 Hk fra den samme motor, for en merpris på 1000,- kroner pr. Hk. Ganske imponerende. Og det rigtig gode er, at det er muligt at lave denne "lille" ændring, uden at det hele går op i røg - for vi skal lige huske på at GT'en er forhjulstrukket og kun holdes i skak af elektronik. 

To detaljer
I forhold til den 2,0 liters testbil, er der 2 ting, der visuelt adskiller de to biler. Det ene er kabinen, der i 2,0'eren var udstyret med den lækre håndsyede læderkabine til et pænt stykke over 100.000,- kroner. I den 3,2 liters må man, som standard "nøjes" med de lækre lædersæder og undværer instrumentbordet i læder. Men, instrumenterne (der kommer fra Alfa 147) er lækre i sig selv – så man tænker ikke meget over det.

Det andet er lakken, hvor vi på den 2,0 liters så en flot himmelblå metallak - men, hvor man på V6'eren er gået hele vejen og valgt den spændende Perlemorslak, der ændre farve afhængigt af, hvor solens stråler rammer den. Utroligt flot og spændende lavet - men også dyrt. Merprisen er 41.000,- kroner for den anderledes lak. 

100.000,- ekstra
Jeg vil ikke skrive så meget som køreegenskaber, finish, design, etc. det fik vi ligesom ordnet med den vidunderlige 2,0'er. Jeg vil i stedet for blot konkluderer, at merprisen for en V6'er er cirka 100.000,- kroner, hvis udstyrsniveauet skal være det samme. Det er 100.000,- kroner, der er givet godt ud, hvis man har dem. Hvis ikke, så tag den 2,0 liters udgave - for den giver dig så ufattelig meget underholdning og køreglæde. V6'eren er bare det ekstra krydderi, der lige giver retten det man ikke rigtig kunne sætte sin finger på.  Formidabelt skruet sammen af Alfa.