Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8
BMW i8 er ikke den oplagte brugtbil, men vil du have et alternativ til den klassiske Porsche 911, som tilmed har en grøn glorie, så kan du lige her få alle tips, til hvad du skal være opmærksom på ved i8.
BMW i8 er ikke den oplagte brugtbil, men vil du have et alternativ til den klassiske Porsche 911, som tilmed har en grøn glorie, så kan du lige her få alle tips, til hvad du skal være opmærksom på ved i8.
Den helt nye BMW i8 Roadster og den opdaterede BMW i8 Coupé er klar til start. Begge modeller er plug-in-hybrid med BMW eDrive-teknologi. Der er verdenspremiere på Los Angeles Motor Show i december og lancering i maj 2018.
BMW i8 – en sjældenhed på de danske veje
BMW i8 må siges at være en sjældenhed på de danske veje, og det er der en rigtig god grund til. Det er nemlig dens tårnhøje pris. Prisen er fastsat efter, at der er tale om en helt særlig bil. BMW I8 er nemlig intet mindre end verdens første eldrevne sportsvogn, og derfor vakte den også stor opsigt, da den blev præsenteret for første gang tilbage i 2014. Her fik den både ros for design, køreegenskaber og teknologi.
BMW i8 er nummer to model i BMW’s i serie, som også tæller den lille BMW i3. Måden BMW i8 er opbygget på er i kulfiber, og den er udstyret med en turbobenzinmotor, elmotor og et lithium ion-batteri. En kombination af dette gør, at den kører hele 47,6 kilometer pr. liter, og CO2 udslippet er på blot 49 gram pr. kilometer, hvilket er langt fra normalt for en bil, som accelererer fra 0-100 km/t på blot 4,4 sekunder.
BMW i8 er ikke kun verdens første eldrevne sportsvogn, de kan også prale af, at den er verdens første serieproduceret bil med laserforlygter, som er i stand til at lyse vejen op hele 600 meter frem.
Er det en BMW elbil i8 eller BMW i8 hybrid – som nævnt er motoren en kombination af en turbobenzinmotor, elmotor og et lithium ion-batteri, og du vil opleve et adrenalinsus når plug-i-hybridmotorens 374 hestekræfter og 570 nm får frie tøjler og sender BMW i8 fra 0 til 100 kilometer i timen på kun 4,4 sekunder. BMW i8 har en trecylindret benzinmotor, og en 131 hestes elmotor, den særlige brændstofmåling for opladningshybrider lyder på 47,6 km pr. liter, og den har en topfart på 250 km/t. For de fleste der overvejet et BMW i8 køb vil prisen være en begrænsning, da denne er tårnhøj.
Der er ingen tvivl om, at en BMW i8 er en yderst usædvanlig sportsvogn grundet dens egenskaber og med et højst usædvanligt design, Men for de fleste vil den være uopnåelig på grund af dens høje pris. Prisen er for den billigste BMW i8 ca. 2,7 millioner, en del af modellerne er på den anden siden af 3 millioner. Grundet bilen er en opladningshybrid, så er der 180 procent afgift på, hvilket biler der udelukkende er elektriske undgår. Hvis du søger en BMW i8 brugt bil, så er det meget begrænset, hvis ikke umuligt at finde en brugt BMW i8 til salg. Det skyldes, at brugtbilsmarkedet for denne bil ikke rigtig er eksisterende, dette skyldes uden tvivl, at salget af bilen er minimalt, hvilket skyldes prisen på bilen. Dog er der større chance for, at det er muligt at finde en brugt BMW i8 leasing model, hvis du er heldig. Her er chancen i hvert fald lidt større, og prisen formentlig også lidt lettere at komme i nærheden af, selvom det stadig er en bil i den høje prisklasse.
I forhold til konkurrenter, så er der faktisk ikke umiddelbare konkurrenter med samme teknologi og i samme prisklasse. Men Audi R8 og Mercedes-Benz AMG 63 SL kunne være mulige konkurrenter.