Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?
Hvad er billigst - en ny benzinbil eller en brugt elbil? Vi laver det store regnestykke for BMW i3, Renault Zoe og Nissan Leaf, som kæmper mod en splinterny Peugeot 208.
Læs nuHvad er billigst - en ny benzinbil eller en brugt elbil? Vi laver det store regnestykke for BMW i3, Renault Zoe og Nissan Leaf, som kæmper mod en splinterny Peugeot 208.
Læs nuBMW's topchef på elbiler løfter her sløret for mærkets visioner - det skal være slut med miljøskadelige metaller i elmotorer og batterier.
Læs nuBMW i3s er elbilernes svar på en GTI - og den er sjovere, end det lyder. Vi laver røg - masser af dækrøg!
Læs nuKøb BMW i3 brugt
Tilbage i 2013 introducerede det tyske bilfirma BMW deres første elbil. Der er tale om BMW i3, som var den første bil i BMW’s i serie, som dog senere har fået selskab af en smuk, luksus udgave – nemlig sportsvognen BMW i8. BMW i3 er en lille kompakt bybil, som i første omgang bestod af en elmotor og et batteri, senere hen kom endnu en model til, hvor teknologien var hybrid. Her gav man batteriet selskab af en lille benzinmotor. Formålet med denne lille benzinmotor er, at den hele tiden lader batteriet en lille smule op under kørsel. Det gør dermed, at levetiden på batteriet forlænges en del. Nogle af de hyppigste spørgsmål ved denne bil er blandt andet: Hvor langt kan en BMW i3 køre? Hvad koster en BMW i3? Og en del er nysgerrige på andres BMW i3 erfaringer. Sidstnævnte skyldes formentlig, at elbiler stadig er nye i deres indtog på bilmarkedet, sammenlignet med benzinbiler. Når vi kigger på BMW i3 rækkevidde, så er den officielle rækkevidde 330 til 359 kilometer, man vil formentlig opleve, at dette i praksis nok er lidt kortere. Ligesom ved angivelsen af kilometer pr. liter ved en benzinbil. Derudover har batteriet en opladningstid på ca. 4 timer og 20 minutter ved 220 V og ca. 45 minutter ved 440 V. Effektmæssigt ligger BMW i3 mellem 170 og 184 hestekræfter.
I forhold til BMW i3 priser, så starter den vejledende udsalgspris fra ca. 276.000 kr. trods denne pris er i den høje ende for en lille bybil, er det stadig en attraktiv bil, og der er derfor også allerede et udvalg af BMW i3 at finde på brugtbilsmarkedet. Er du på udkig efter en BMW i3 til salg, så vil du opleve et lille men ok udvalg af den lille BMW på brugtbilsmarkedet. BMW i3 har nydt godt af de danske afgiftsregler, og det har også betydning for udvalget af den lille BMW på brugtbilsmarkedet.
Det kan også være interessant at kigge efter BMW i3 leasing, hvor udvalget dog umiddelbart er en smule mindre. Det er begrænset med konkurrenter på markedet i øjeblikket, men det er helt sikkert på vej. I øjeblikket kunne blandt andet Nissan Leaf og Renault Zoe være oplagte konkurrenter.
Kigger vi lidt mere ind i design og udstyr på en BMW i3, så er standardudstyret en smule begrænset, men det indeholder blandt andet varme i forsæderne. Der er, som med BMW’s andre modeller, rig mulighed for at opgradere og personliggøre din BMW i3 med en masse ekstraudstyr. Herunder blandt andet: LED forlygter, parkeringsassistent og indbygget navigationssystem.
Dens design er anderledes og har et moderne look. Der er bestemt tænkt i alternative baner, da BMW har skulle designe BMW i3. Der er blandt andet anvendt en del komposit materialer for at holde dens vægt nede. Derudover er døråbningen monteret, så man sparer en midterstolpe mellem for- og bagdør, igen med formålet at holde vægten nede. Med fokus på at skabe en letvægts bil befinder BMW i3 sig blandt de letteste elbiler på markedet med en vægt på blot 1345 kg. BMW i3 er udstyret med et lille bagagerum, som er på 260 liter, hvis du lægger sæderne ned, vil du kunne opnå 1100 liter. Der er dog indtænkt plads til ladekabler foran på bilen, så man ikke tager pladsen fra bagagerummet.