Den nye Opel Mokka er pludselig blevet fed at se på. Og takket være et vægttab på hele 120 kilo, får Mokka også mere friske køreegenskaber. Senere kommer også en elektrisk version.
Opel Mokka har traditionelt ikke været en bil, som kunne få pulsen op. For lad os være ærlige, den gamle Mokka var mere banko på alderdomshjemmet end ølbong på Roskilde Festival. Men Opel har overrasket, for de har netop introduceret den nye udgave, og den er alt andet end kedelig at se på. Dens korte udhæng gør bilen kompakt at se på fra siden og fremhæver samtidigt bilens bredde på for- og bagende, så bilen fremstår mere kompakt, bredere og lavere end sin forgænger.
Familiefejde – er Opel Corsa bedre end Peugeot 208?
Mokka introducerer den helt nye Opel signatur front, Opel Vizor, der indrammer forlygter og logo i et vandret element. Mokka er den første Opel udstyret med mærkets nye digitale cockpit, Pure Panel. Som en visuel videreførelse af Opels nye signatur front, strækker den sig vandret langs instrumentbordet, og gør bilens kabine bredere at se på. Pure Panel indeholder to integrerede skærme på op til 12 tommer, der centraliserer al information, der er vigtig for kørslen, så fx klimaanlæg kan styres med fysiske knapper.
Mere tech
Den nye Mokka får hele dynen af teknik, som vi efterhånden er vant til. Det vil sige adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent, 180 graders panorama bakkamera samt automatisk parkeringshjælp. Unikt i segmentet er Opels lygteteknologi IntelliLux LED matrix lys, der med sine i alt 14 adaptive lysenheder, som oplyser vejen forude uden at blænde foran- eller modsatkørende trafik. I øvrigt kommer Mokka som standard med LED for- og baglygter, elektronisk parkeringsbremse samt automatisk skiltegenkendelse.
Opel Astra tager afholdenhed til et nyt lavpunkt
Den nye Mokka er baseret på CMP-platformen (Common Modular Platform), som også findes under Peugeot 208 og Opel Corsa. Det betyder, at akselafstanden er vokset med to millimeter, men overordnet er den nye Mokka 12,5 centimeter kortere end sin forgænger. Til gengæld er bagagerummet med hele fire liter, så der nu er 350 liter plads. Det er også lykkes ingeniørerne i Rüsselsheim at skabe en bil, der er op til 120 kg lettere end forgængeren og har samtidigt øget bilens torsions stivhed, så bilen skulle blive en smule mere inspirerende at køre end den tidligere banko-model.
Mere motor
Den nye Mokka vil på sigt også kunne fås med elmotor og kaldet Mokka-e. Den får samme 136 hestekræfter og 260 Nm moment, som vi kender fra Peugeot e-208. Batteriet er på 50 kWh, som giver en officiel rækkevidde på 322 kilometer. Batteriet kan lades med op til 100kW, som gør det muligt at lade op til 80% af batteriet på 30 minutter. Det lyder dog ikke som om Mokka-e vil være tilgængelig ved introduktionen, så indtil videre må vi klare os med et relativt bredt motorprogram med både diesel- og benzinmotorer. Mindste er en 1,2 liter turbo benzinmotor med enten 100 eller 130 hestekræfter, og forbruget er op til 18,2 km/l. Den 130 hestes motorrunder 100 km/t på 9,2 sekunder. Begge motorer kommer som standard med en seks-trins manuel gearkasse og 130 hk tilbydes også med en otte-trins automatgearkasse.
Den flyvende crossover – ny Peugeot 2008 overrasker positivt
Er der langt på arbejde fås Mokka også med en 1,5 liters diesel med en seks-trins manuel gearkasse, 110 hestekræfter og 250 Nm. Opels ingeniører har lagt stor vægt på at nedbringe dieselmotorens udledning, så den har både et NOx indfangningssystem, AdBlue indsprøjtning og et diesel-partikelfilter, som er grupperet i en kompakt enhed placeret så tæt på motoren som muligt. NOx indfangningssystemet fungerer som en koldstarts-katalysator og reducerer NOx udledning under motorens opvarmningsfase, hvor NOx udledningen er særlig høj. Forbruget er opgivet til 23,2 km/l.
Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit
Den nye Mokka introduceres i Danmark i 2021, men priserne kendes endnu ikke.