I løbet af ugen ankommer de første S90 Premium sedaner, bygget på Volvo’s fabrik i Daqing. Kina, til et distributionscenter i Zeebrugge.
Bilerne bliver kørt til Belgien via en for nylig indviet jernbanerute mellem Kina og Europa. Togtransport af biler tager væsentlig kortere tid, faktisk kun en tredjedel af den tid, det tager at sejle dem. Det betyder, at kunderne får deres bil hurtigere.
Der foregår handel i milliardklassen mellem Europa og Kina, der medfører omfattende transport af varer, og det er baggrunden for det såkaldte One Belt, One Road initiativ, der også kan ses som en nyetablering af den gamle silkevej, og som i øvrigt passer godt ind i Volvos globale strategi for produktion og logistik.
Jernbaneforbindelsen illustrerer også, hvordan Kina er ved at udvikle sig til et globalt produktions- og eksportcentrum for kvalitetsprodukter.
Da Volvo eksporterede S60 Inscription til USA i 2015, var virksomheden den første vestlige bilproducent, der sendte en premium bil produceret i Kina ud på det amerikanske marked. I november sidste år begyndte Volvo at bygge sin S90 Premium sedan i Daqing med henblik på global eksport, og snart skal alle S90 til global eksport bygges der.
Udover kortere ventetid for kunderne er togtransport også bedre for miljøet, idet CO2 udledningen pr. ton/km for samme distance er en tredjedel mindre ved togtransport end ved transport ad søvejen. I Volvos tilfælde er der endnu mere at spare fordi afstanden er kortere.
Hvert af de tog der kører mellem Daqing og Zeebrugge har plads til omkring 225 Volvo-biler, som transporteres i særligt designede containere. En container rummer tre biler, der er vinklet, så de udnytter pladsen bedst muligt. Særlige fastgøringsbeslag sikrer, at bilerne står godt fast under transporten og ikke bevæger sig.
I starten afgår der tog fra Daqing én gang om ugen. Planen er at øge antallet af afgange i takt med, at salgstallene stiger.