Volvo Cars indgår i bredt samarbejde i Sverige - om udvikling af plug-in hybridbiler.
Volvo Car Corporation har indledt et bredt funderet forskningssamarbejde med Vattenfall, Saab, ETC og den svenske stat, hvor målet er at udvikle såkaldte plug-in hybridbiler.
"Jeg ser dette projekt som en positiv videreudvikling inden for bæredygtig persontransport. Vi har her en unik mulighed for at tage føringen, når det gælder avancerede teknologi til mere miljøvenlige biler," siger Fredrik Arp, koncernchef for Volvo Car Corporation.
Målet med projektet, som gennemføres i et samarbejde mellem Volvo Cars, Saab, Vattenfall (energi) og ETC (batteri), er at udvikle og vise næste generation af hybridbiler. I første omgang vil der blive udviklet en flåde på 10 plug-in hybridbiler, som kan genoplades direkte fra stikkontakten, og som vil blive testet på de svenske landeveje.
Volvo har stor erfaring med denne type samarbejde, og målet med dette nye projekt er at være en aktiv spiller, når det gælder om at udforme nye initiativer på området - både inden for og uden for bilindustrien.
"Vi ønsker at være med til at definere de fremtidige regler og til at opbygge bredt baserede kompetencer i Sverige på dette vitale område," siger Fredrik Arp.
Over en femårs periode vil Volvo investere godt 11 mia. svenske kr. (ca. 9 mia. kr.) i arbejdet med at udvikle teknologier, der kan reducere brændstofforbrug og emissioner. Volvo kan allerede i dag tilbyde en af bilverdenens bredeste program af flexifuel motorer. Og samtidig arbejder Volvo målrettet på at øge de benzin- og dieseldrevne bilers effektivitet. Således præsenterer Volvo i løbet af 2008 motorvarianter, der udleder mindre end 120 g CO2 per kilometer.
Samtidig er Volvo meget fokuseret på at videreudvikle hybridteknologien. På mellemlang sigt vil virksomheden præsentere hybridvarianter, hvor forbrændingsmotoren støttes af en elektrisk motor. På lidt længere sigt vil Volvo indtroducere plug-in hybridmotorerne. Det første eksempel blev vist i efteråret 2007 i form af Volvo C30 ReCharge Concept. Hvis denne teknologi anvendes optimalt, vil det betyde en reduktion af CO2-udslippet på omkring 65 procent sammenlignet med de hybridbiler, der findes på markedet i dag. Og hvis elektriciteten kommer fra CO2-bæredygtige kilder som vand- og vindkraft, vil forbedringen være endnu større.
"Inden for det næste tiår vil det være nødvendigt med el-køretøjer, hvis vi skal leve op til de kommende regler for CO2," siger Fredrik Arp.