Hyundai er klar med en lille elbil, der koster under 200.000 kroner, og alligevel er overraskende veludstyret og rummelig – Inster kan gå hen og blive en dansk succes.
Der var engang, hvor Toyota Aygo, Volkswagen Up og Hyundai i10 var danskernes foretrukne bilmodeller. Så kom crossoverne, og senere elbilerne. Men skal Hyundai bestemme, så kommer danskerne til at køre minibil igen – men denne gang elektrisk.
Elcyklen eller den her – vi kører Dacia Spring, Danmarks billigste elbil
Hyundai Inster er pt den eneste elbil på markedet til under 200.000 kroner. Faktisk starter modellen ved 180.000 kroner, og siden Dacia har trukket Spring ud af det danske marked, gør det Inster til landets billigste elbil. Men skal man så forvente et busskur med fire hjul og ingen varme, eller er Inster faktisk en rigtig bil? Der er desværre embargo på, hvordan modellen kører, men vi bryder vist ikke nogen aftaler ved at skrive, at den i hvert fald ikke kører dårligt.
Overraskende rummelig
Inster ser lille ud på afstand, og den er både høj og smal. Men det futuristiske design skjuler faktisk, at miniputten er 15 centimeter længere end Hyundai i10, hvilket gavner både bagsædet og bagagerummet. Vælger du topmodellen Advanced, som har en merpris på 15.000 kroner, får du blandt andet et længdejusterbart bagsæde. Så kan bagsædet køres otte centimeter frem eller tilbage, så der er 351 liter plads i bagagerummet. Det er lige så meget som en Volkswagen Polo. Vil du have benplads, og der er faktisk overraskende meget benplads, så kan bagsædet i stedet skydes helt tilbage, men så er der kun plads til 238 liter i bagagerummet. Ryglænet kan også justeres 14 grader tilbage, og fordi bilen nærmest er formet som et opretstående køleskab, er der fin plads til høje personer også.
Retro Renault 5 er et køreglad ikon
Foran byder Advanced-versionen næsten på et bænkesæde, fordi to kopholdere er indbygget i sædet, og dermed bevæger sig frem og tilbage med førersædet. Sæderne er tilmed bløde, komfortable og betrukket med hyggeligt tern, der leder tankerne hen på picnic. Passagerforsædet kan tilmed lægges ned. Det betyder, at du kan fragte 220 centimeter lange objekter, eller smække benene op, mens bilen holder og lader.
Meget udstyr for pengene
Essential hedder basisvarianten, og for 179.995 kroner får du to 10,25 tommer skærme – den ene fungerer som instrumentbord, mens den anden er den trykfølsomme skærm i midterkonsollen. Navigation med EV Routeplaner og preheating af batteriet er også standard, det samme gælder for den adaptive fartpilot med automatisk skiltegenkendelse og vognbaneassistent med følgefunktion, en p-sensor bag og nøglefri adgang.
Advanced får udover det længdejusterbare bagsæde og foldbare passagersæde også 15 tommer-alufælge, smarte LED-lygter, varme i rat og forsæder og elektriske ruder, samt regnsensor og p-sensor foran.
Brugt Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror
Vi har kun prøvet en førproduktions-bil, men kabinen er et fint sted at opholde sig, og man føler ikke, at man får et budgetprodukt. En vinterpakke med varmepumpe og batterivarme skal dog tilkøbes for 6.995 kroner.
To størrelser batteri
Inster fås med enten et 42 kWh eller 49 kWh stort batteri. De endelige certificeringer er ikke på plads, men forvent 327 kilometer for det lille og 370 for det store batteri. Med det lille batteri følger en elmotor med 97 hestekræfter og 147 Nm, mens det store batteri får 115 hestekræfter og samme moment. Så kan 100 km/t rundes på lige over 10 sekunder. Kobler man bilen til en 120 kW-lader, kan det lille batteri modtage 73 kW, mens det store kan tage 85,5 kW, så 10 til 80 procent tager cirka 30 minutter. Hjemme kan bilen lade med op til 10,5 kW, og så tager det cirka fire timer og 35 minutter for det store batteri og en halv time mindre for det lille batteri.
Årets Bil 2025: Her er de ni finalister
Lander i Danmark til januar
Efter faktisk at have kørt bilen, men ikke må sige noget om køreegenskaberne, kan vi konkludere, at den nye Hyundai Inster er en rigtig fin pakke, som vil være interessant for mange danskere, fordi den leverer meget elbil for små penge. Bilen lander hos de danske forhandlere til januar 2025.