Volvo har sendt de første billeder ud af den kommende V60, og det lover godt. Faktisk ligner den nye model en V90 fotokopieret ned i størrelse, men lover alligevel op til 390 hybrid-hestekræfter.
På mange måder er en Volvo stationcar et tegn på succes, men ikke blæret på samme måde som en Mercedes eller måske en Porsche kan være. Når du ruller op til børnehaven, viser du, at du sætter familien over dig selv, men Volvo har de sidste år vist, at det ikke behøver at være kedeligt.
Vi kører Volvos nye hit - XC40
Volvos nye designsprog er både skandinavisk og hipt, og at dømme ud fra de første billeder af den nye Volvo V60 er det en tradition, der er kommet for at blive. V60 ligner ved første øjekast storebroren V90, men fotokopieret ned i størrelse. Indvendigt kan vi forvente lækre materialer og design som en V90.
Den gamle model var bestemt ikke kendt for at være rummelig, men den nye model ser ud til at prioritere bagagerummet højere. Før var der plads til bare 430 liter, men den nye tager 529 liter, som er bare 31 liter mindre end den større V90. Volvo har brugt deres Scalable Product Architecture (SPA) platform, som også bruges til alle 90-modellerne og XC60, men V60 er hele 17 cm kortere og fire cm smallere. Benpladsen på bagsædet skulle også være kun to cm mindre.
Hidsig hybrid
Nyheden om Volvos elektrificering gik verden rundt, men Volvo blev måske bevidst misforstået – alle modeller vil fra 2019 være elektrificeret, men det betyder altså bare, at alle modeller vil være hybrider, og ikke nødvendigvis kun elektriske. V60 får en ny motorvariant, der kombinerer T6-motoren med elektricitet, så den samlede ydelse er 340 hk. Skal der mere til, vil modellen også kunne fås med eller T8 Twin Engine AWD plug-in hybrid med 390 hk. Det er den samme 2-liters, firecylindrede benzinmotor der ligger til grund for alle benzinmotorer, og ligeledes er dieseludgaver baseret på samme 2-liters dieselmotor. Ved introduktion af bilen på det danske marked vil bilerne kunne leveres med D4 og T6 motorer. Øvrige motorvarianter, og altså også ovenfor nævnte, kommer til senere på året, men om den nye trecylindrede 1,5-liters benzinmotor også ender i V60, ved vi endnu ikke.
Volvo med 600 heste - her er Polestar 1
Mere sikkerhed
Ingen ny Volvo uden bedre sikkerhed. Volvo har først og fremmest opgraderet deres Pilot Assist systemet, som hjælper føreren med at styre, accelerere og bremse op til 130 km/timen, så det præsterer bedre i kurver. Systemet har ellers virket gammeldags i forhold til flere af konkurrenterne i premium-segmentet. Volvo er også stolte af deres City Safety with Autobrake teknologi, der bruger automatiske opbremsnings- og detektionssystemer til at hjælpe føreren med at undgå en kollision, og det er det eneste system på markedet, der kan genkende fodgængere, cyklister og store dyr – altså elge.
V60 vil være hos de danske Volvo forhandlere omkring august. Priserne starter ved 508.000 kroner, og beskatningsgrundlaget ved 385.000 kr.