Volvo XC90 T8 er den første Volvo, der helt fra grunden er udviklet til plug-in/el-drift. Den har premium-suv’ens ydelse men samtidig udledningsniveauer, som selv små hybridbiler må kæmpe for at matche.
Da Volvo Cars udviklede XC90 T8, besluttede man ikke at gå på kompromis med hverken ydelse, køreglæde, effektivitet eller bagageplads. Med udgangspunkt i Volvo’s nye, modulære, skalerbare produktarkitektur (SPA) og Drive-E benzinmotoren, lykkedes det svenskerne at skabe en rummelig, syvsæders SUV, som yder 400 hk/640 Nm, har ultralave udledninger (59 g/km) og et brændstofforbrug på blot 2,5 l/100 km (40 km/l).
En indstilling til ethvert behov
XC90 T8 klarer 0-100 km/timen på 5,9 sekunder og giver kunderne den køreglæde, de er kommet til at forvente af en Volvo SUV. Men køreglæden er kun en lille del af, hvad XC90 T8 kan tilbyde. Bilen har fem forskellige ydelses- og effektivitetsfremmende indstillinger. Ved hjælp af enten et scrollhjul i midterkonsollen eller en touchscreen i instrumentpanelet kan føreren vælge mellem:
Hybrid: Standardindstillingen, der egner sig til hverdagsbrug. For at opnå det lavest mulige brændstofforbrug skifter bilen automatisk mellem den firecylindrede, toliters Drive-E motor og el-motoren.
Pure Electric: I denne indstilling, og når det kraftige batteri er helt opladet, tjener dette som bilens eneste energikilde, hvor det driver el-motoren via bagakslen. XC90 T8 kan klare mere end 40 km på ren el-drift, og det er nok til at dække det daglige kørselsforbrug hos de fleste. Takket være det regenerative bremsesystem er denne indstilling særdeles nyttig i den køkørsel, der kan præge trafikken i bymiljøer. Hvis der er behov for mere, starter Drive-E forbrændingsmotoren automatisk.
Power: Her får man den kombinerede ydelse fra forbrændingsmotoren og el-motoren. I forbindelse med start/stop udnytter SUV’en fordelen ved el-motorens overlegne reaktion og omgående omdrejningskurve, mens forbrændingsmotoren leverer hastigheden. Denne kombination giver bedre drejningsmoment ved lave omdrejninger svarende til f.eks. en V8-motors større slagvolumen.
AWD: Denne indstilling giver konstant firehjulstræk, når det behøves. Fordelen ved at kunne vælge AWD manuelt er, at man kan bruge det, når der er behov for det, eller vælge at spare energien til senere.
Save: Hvis batteriet er opladet, kan man “fastfryse” batteriniveauet og spare det til senere brug i Pure Electric. Hvis der derimod er mindre strøm tilbage på batteriet, kan man bruge forbrændingsmotoren til at oplade det til senere brug i Pure Electric.
Bag facaden
Mange af systemerne i XC90 T8 er optimerede til hybridteknologi. Her er de vigtigste:
Drive-E motor
Under hjelmen ligger en særligt modificeret udgave af den firecylindrede Drive-E benzinmotor, der allerede er kendt for at yde det samme som en dobbelt så stor motor. I XC90 T8 suppleres den af en superlader og en turbo, så den samlede ydelse bliver 318 hk med 400 Nm drejningsmoment.
Automatgearkasse
Også 8-trins automatgearkassen er udviklet specielt til hybrid-drift: Såkaldt Shift-by-wire teknologi gør det muligt el-betjene gearkassen (en raffineret detalje er, at gearskiftet er udført i håndforarbejdet, svensk krystal). En større oliepumpe leverer den nødvendige smøring ved el-drift og giver hurtigere opbygning af trykket, når man skifter fra el- til forbrændingsmotor.
CISG
Start-generatoren (CISG) er monteret på krumtapakslen og sidder mellem motor og gearkasse. Den har tre vigtige funktioner: Den er en kraftfuld 34 kW startmotor, som muliggør problemfrit skift fra el- til forbrændingsmotor. Herved oplever føreren benzinmotoren og el-motoren som én enhed. Den er samtidig en kraftfuld elektrisk generator, ligesom den tjener som en elektrisk motorbooster, der arbejder sammen med superlader og turbo, når der er brug for ekstra kræfter (op til 150 Nm ekstra drejningsmoment).
Batteri
Det kraftige (270-400V) batteri, der yder 65 kW, er et godt eksempel på, hvorfor udviklingen af XC90T8 er lykkedes godt for Volvo Cars. Mens andre bilproducenter har kæmpet for at kombinere en pladskrævende batteripakke med et luksuriøst og rummeligt interiør, er det lykkedes Volvo at overvinde denne udfordring ved at placere batteriet centralt i kardantunnelen. Der er flere fordele ved denne placering. F.eks. optager batteriet ikke plads inde i bilen. Det betyder, at der kan være tre sæderækker, ligesom der er rigelig plads til personer og bagage. Dertil kommer, at batteriplaceringen giver SUV’en et lavt og centralt tyngdepunkt, der gør den lettere at håndtere og sikrere at køre.
El-motor bagi
Den store el-motor, der yder 82 hk (60 kW) med 240 Nm drejningsmoment, sidder på bagakslen og driver baghjulene i Pure Electric og Power indstillingerne. Placeringen bagi er vigtig, fordi den giver plads til en større motor, hvilket er nyttigt i den trafikrytme, der kendetegner bykørsel. Placeringen muliggør også effektivt firehjulstræk, fordi hver aksel har sin egen kraftkilde.
2-trins bremsesystem
Bremsesystemet i XC90 T8 anvender delvis Brake-by-wire teknologi for at genindvinde og tilbagelevere energi enten til opladning af batteriet eller til umiddelbar anvendelse. Systemet er også udstyret med en unik stabilitetsfremmende funktion, der kontrollerer den mængde energi, der kan genindvindes.
Unikt kølesystem og klimaanlæg
Det unikke kølesystem består af to ekstra kredse. Den første afkøler CISG og den store el-motor på bagakslen, mens den anden afkøler batteriet på en af to måder: enten passivt via køleren eller aktivt via bilens klimaanlæg.
Forudindstilling
Både af hensyn til komfort og effektivitet kan føreren forudindstile XC90 T8’s drivline, batteri og kabine enten direkte inde fra bilen eller ved hjælp af Volvo On Call mobil-appen. Det sikrer, at uanset om det er bidende koldt eller varmt og fugtigt udenfor, bliver bilen opvarmet eller afkølet, så den er klar, når føreren sætter sig ind. Forudindstilling kan ske mens bilen er sat til opladning, hvilket er godt set ud fra et CO2 perspektiv, fordi det gør, at batteriet kan holde så længe som muligt i Pure Electric indstillingen.
Tradition for innovation
Som verdens mest kraftfulde og reneste SUV slutter Volvo XC90 T8 sig til en lang række af Volvo Cars’ opfindelser, skabt til at gøre bilkørsel mere komfortabel, miljømæssigt mere skånsom og trafikmæssigt sikrere.