Toyota har netop løftet sløret for en strategi frem mod 2030, som betyder, at mærket satser på at producere 3,5 millioner elbiler årligt til den tid. Det kræver mange nye modeller, så Toyota og Lexus vil tilsammen introducere 30 elektriske modeller i løbet af de næste otte år.

Nok er de en af verdens største bilproducenter, men Toyota har siddet bagerste i bussen med hensyn til elbiler. Det skal være slut nu, for øverste direktør Akio Toyoda, har netop præsenteret køreplanen frem mod 2030.

Sent til festen, MEN Toyotas første elbil får branchens bedste batterigaranti

Til den tid vil Toyota og Lexus til sammen have introduceret 30 nye elbiler og batterivarianter af andre modeller. Man sigter mod at producere 3,5 millioner elbiler årligt, når dette årti går på hæl. Første stød er den nye elektriske SUV bZ4X, som Toyota allerede har introduceret. Snart følger en SUV med mere coupé-lignende former, som til forveksling kunne ligne en åndelig arvtager til modellen CH-R. Vi får også en lille crossover, som skulle blive rummelig, og som specifikt er designet til det europæiske og japanske marked.

Toyota tager den tilmed et skridt videre, for den lille crossover forventes at få det laveste forbrug i sin klasse – 125 Watt-timer per kilometer, som er meget lavt.

Solid-state batterier

Toyota har også en større SUV på vej med plads til tre sæderækker, som også vil få en Lexus-variant. Og netop Lexus får lidt ekstra mojo i form af en elektrisk sportsvogn med aner fra den legendariske LFA. Bilen vil være i stand til at kunne runde 100 km/t på mindre end tre sekunder, og nå en 700 kilometers rækkevidde – måske takket være et solid state-batteri. Det er en teknologi der forventes at overgå de nuværende litium ion-batterier, men som endnu ikke er i produktion.

Toyota Corolla stikker næsen i sky – vil være RAV4’s lillebror

Vi glæder os over, at Toyota også har tænkt på det arbejdende folk. Til præsentationen kunne man blandt andet se en Toyota Tacoma-lignende model. Det er det amerikanske markeds svar på en Hilux, og der var tilmed en mindre offroad-lignende model, som ligner en åndelig arvtager fra Toyota FJ Cruiser, men der er ikke nærmere detaljer om de to modeller.

Milliardinvestering

Toyota har selv lavet litium ion-batterier siden 2003 og har produceret over 19 millioner batteri, men med den nye køreplan løftes investeringerne til astronomiske 230 milliarder kroner.

København har fået 100 brint-taxaer – renser luften og udleder kun vand

Første model bliver bZ4X, som lander i Danmark i midten af næste år.