Kan du ikke få nok af klassisk ræs, så afholdes Munkebjerg Hillclimb på søndag, hvor du kan se vilde klassiske racerbiler, både en fantastisk Mercedes SSK fra 1929 og en Ferrari Formel 1 fra 1950. Og så er hele arrangementet gratis.
Mens benzinlugten stadig hænger over Bellahøj fra et veloverstået Copenhagen Historic Grand Prix, er det på tide at kigge over bæltet, hvis du elsker klassiske racerbiler. På søndag den 14. august byder Munkebjerg Hillclimb på et overflødighedshorn af sjældne, smukke og potente, gamle biler, der kører race op ad Danmarks eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel, en rute på 1,6 kilometer med masser af sving.
Sjældne biler
På vej op ad den ekstremt smukke rute, kan du møde masser af særlige biler og i alt 74 deltagere. En af dem er Jørgen Strøjer, ejer af Strøjer Samlingen ved Assens. Han stiller op uden for konkurrencen i sin sortlakerede Mercedes-Benz SSK; en bil der i årene omkring 1930 blev anset for at være det ultimative i bilteknologi. Motoren er på syv liter og med kompressor kunne den yde op til 225 hestekræfter.
Ford Mustang Mach 1 - den perfekte Mustang?
Jørgen Strøjer kører opvisning op ad Munkebjerg flere gange i løbet af dagen i bilen, der af fabrikken selv anses for modellen, der grundlagde mærkets renomme, selv om den kun blev fremstillet i 35 eksemplarer.
Ferrari-eksperten Kaj Bertelsen fra Viborg i stiller op med sin meget specielle Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Bilen er kun bygget i et eneste eksemplar og deltog i det første italienske Grand Prix til Formel 1 VM på Monza i 1950.
Den sidste samurai – Toyota GR86
Er man til lidt nyere biler, men dog med masser af historie, så stiller den danske rallylegende Kristian Mulvad fra Struer op med en særlig bil. Det er en Toyota Celica GT 2000 fra 1973, som er blevet anvendt af både Ove Andersson og Hannu Mikkola i midten af 1970erne til VM i rally. Mulvad var selv en af landets bedste rallykørere i perioden 1985-95.
Rigtig gamle biler
Munkebjerg Hillclimb har i år særligt fokus på biler fra tiden før Anden Verdenskrig. Programmets forside prydes således af Sune Pelle Borregaard fra Helsinge og hans Citroën 11BL fra 1939, en bil der virkede moderne selv mange år efter krigen.
Lokalmatador Ernest Kristensen fra Vejle stiller vanen tro op i sin SS 100 fra 1933. Den store sekscylindrede sportsvogn regnes som forløberen for Jaguar-mærket.
Alt om Formula E – den elektriske kongeklasse der skal gøre din elbil bedre
Fra Sverige kommer Lars Hedborg i en meget tidstypisk HRG 1½-litre fra 1937. Modellen, opkaldt efter fabrikkens grundlæggere Halford, Robins og Godfrey, var i sin samtid både anvendt som sportsvogn på offentlige veje og til netop hillclimb, som Munkebjerg er.
Gratis adgang
Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen fra 9-17, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel. Kommer man i en klassisk bil, kan man parkere på hotellets parkeringsplads tæt ved ryttergården. Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem ryttergården ved hotellet og startområdet ved stranden.