I år er det 125 år siden, at en boghandler og en smed grundlagde Skoda. Det fejrer mærket med fødselsdagsgaver til alle os, så du kan spare helt op til 50.000 kroner på en Octavia lige nu.

Mange danskere kender måske Skoda bedst for fornuftige og solide familiebiler – og måske for de kommunistiske røvskubbere fra 70’erne og 80’erne. Men det er måske de færreste, der ved, at tjekkiske Skoda i år kan fejre 125-års fødselsdag. Og det fået Skoda i gavehumør, så de nu sælger særlige Celebration-modeller af Fabia, Scala og Octavia med besparelser på op til 50.000 kroner.

Et tjekkisk homerun – Skoda Scala imponerer

Stærke tilbud
Skodas næstmindste kan nu fås en Celebration-version med den lille 1-motor og 60 hestekræfter. Så det er ikke for kræfterne, du skal vælge den, men i stedet udstyret, hvor du blandt andet får klimaanlæg, parkeringssensor bag og opvarmede forsæder. For en Hatchback skal du slippe 129.000 kroner, og 139.000 kroner for en Combi, og det er en besparelse på 25.000 kroner. Er du til lidt mere plads og dieselkræfter, så kan du få en Scala Celebration 1.6 TDI DSG med 115 hestekræfter, animeret blinklys bag, klimaanlæg, vejbaneassistent og DAB+ til 214.795 kroner, som er en besparelse på 31.000 kroner.

Skodas elektriske SUV er på vej – navnet bliver Enyaq

Skoda-favoritten Octavia Combi fås også i en Celebration-version med 150 dieselheste og DSG-gearkasse. Her får du også klimaanlæg, dynamisk fartpilot, 16 tommer alufælge, parkeringssensor bag, multifunktionslæderrat og Apple carplay til 264.995 kroner. Det er en besparelse på 50.000 kr.

Cykler og en verdenskrig
Skodas historie startede med boghandleren Václav Klement og smeden Václav Laurin, der begge begejstrede for deres samtids hotteste trend, cyklen. Sammen startede de i 1895 først en cykelsmedie og senere en produktion af cykler i Mladá Boleslav, der den dag i dag er hovedsæde for Skoda. Salget gik godt, så Laurin og Klement begyndte at interessere sig for motorcykler. Deres første prototype kom i 1899 og var dybest set bare en cykel, som havde en motor monteret foran styret ligesom på en Velosolex. Den trak på forhjulet, og gassen skulle betjenes på motoren, så den var en halvfarlig sag at køre. Men Laurin og Klement fik hurtigt styr på både konstruktion og teknik, og blev berømte i både ind- og udland for deres motorcykler, som de vandt flere motorløb med. Igennem årene nåede de at producere cirka 4.000 motorcykler.

Mere rummelig, mere smart – Skoda Octavia er tilbage i fjerde generation

Det var ikke kun de to hjul, som havde Laurin og Klements interesse. De havde længe været tiltrukket af bilen, og selvom de endnu ikke havde en model på markedet, var firmanavnet i 1900 Laurin og Klement – fabrikation af cykler, motorcykler og automobiler, Mladá Boleslav. Deres første bil, L&K Voiturette Type A, kom på markedet i slutningen af 1905, hvor den blev en succes. De følgende år kom der flere nye bilmodeller fra Laurin og Klement, og de deltog fortsat flittigt i europæiske motorløb i et forsøg på at demonstrere bilernes kvalitet. Den første ŠKODA i Danmark blev købt af en landsretssagfører Nielsen direkte fra Laurin & Klement i 1911. Sideløbende med bilproduktionen blev der udviklet lastbiler, flymotorer og motorplove, og da 1. Verdenskrig brød ud i 1914, indgik man en aftale med den tjekkiske regering om at producere diverse militærkøretøjer.

Skoda
Hvis Laurin & Klement havde klaret sig godt indtil krigen, gik det stik modsat efter krigen. Derfor valgte Laurin & Klement i 1925 at indgå et fornuftsægteskab med industrigiganten Skoda-koncernen, der havde oprettet en bildivision kort før 1. Verdenskrig. Nu begyndte produktionen af biler under Skoda-navnet, selvom Laurin & Klement-navnet forblev på kølerne en tid efter fusionen. Der blev nu etableret samlebåndsproduktion efter samme principper, som vi kender dem i dag. Således var man i 1930 i stand til at producere 85 biler i døgnet med treholdsskift.

Betaling i pølseskind
Produktionsfaciliteterne var på plads, men Skoda manglede stadig den billige bil til den brede befolkning. Den kom med Skoda 420 Popular i 1934, der blev Skodas folkevogn. Den vejede kun 650 kg, klarede 14,3 km/l ved 80 km/t og var billig. Året efter kom den første Skoda Rapid, og eksporten steg, selvom den ikke altid var helt ukompliceret. For eksempel kunne eksporten af Popular til Polen ikke afregnes i hård valuta, så løsningen var at få betaling i pølseskind, som så blev videreeksporteret til Belgien, hvorfra man fik kniplinger retur, som kunne sælges, så Skoda fik kontanter.

Her er priserne på Skoda nye crossover - Kamiq starter fra under 200.000 kroner

2. Verdenskrig kom, og den var hård ved Skoda. Tjekkiet blev besat, og nazisterne satte sig på Skodas produktionsfaciliteter, som begyndte at levere diverse materiel til Hitlers krigsmaskine – blandt andet fly-vinger til Messerschmitt-kampflyene. Som ’tak for hjælpen’ sluttede Luftwaffe af med at bombe Skoda-fabrikken i Mladá Boleslav den 9. maj 1945 – efter at kapitulationen var underskrevet – så store dele af fabrikken nedbrændte. Skoda gik fra asken til ilden, for fabrikken var dårligt blevet genopbygget, før kommunisterne, som havde befriet landet, begyndte at øve indflydelse. I efteråret 1948 blev fabrikken nationaliseret af det hjemland, der atter hed Tjekkoslovakiet. Trods planøkonomiske udfordringer, som for eksempel mangel på dæk, fortsatte Skoda med at producere biler de følgende årtier, der blandt andet bød på den første Octavia i 1959.

Svære tider
Skoda 1000 MB blev et hit, da den kom i 1964 med et selvbærende karrosseri og hækmotor. Men motoren bagi kom også til at indvarsle et par årtier, hvor Skoda, trods et samarbejde med den italienske bildesigner Giugiaro, degenererede som bilmærke, fordi det kommunistiske styre drænede Skoda for ressourcer, samtidig med at biler i Vesten var i en rivende udvikling. Det skulle da også̊ blive et vestligt bilmærke, som kom til at genoprette Skodas stolte traditioner som bilmærke.

Billig privatleasing – her er de bedste privatleasing tilbud

I foråret 1991 – cirka halvandet år efter murens fald – blev Skoda en del af Volkswagen. Første nye model under tyske vinger var Felicia, men det blev den nye generation af Octavia, som kom i 1996, der satte standarden for de rummelige familiebiler, som Skoda har produceret lige siden. I dag er Octavia Skodas mest solgte model med mere end 6,5 millioner biler produceret, hvoraf der kører 157.800 Skodaer på de danske veje.