BMW har introduceret en ny 3-serie Touring med endnu bedre plads – eller måske bare lidt mere. Til gengæld er køreegenskaberne endnu bedre end tidligere.
BMW har introduceret deres stationcar-version af den nye 3-serie. Hos BMW kaldes den slags for en Touring, og siden introduktionen i 1987 har den været et forsøg på at mikse sportslige køreegenskaber med praktiske evner. Vægten har dog nok altid været på de sportslige køreegenskaber, for har du siddet på bagsædet af en hvilken som helst 3-serie, vil du vide, at der ikke er for meget plads. Det samme gælder i bagagerummet, men det skulle gerne ændre sig med den seneste generation. Bagagerummet er vokset med fem liter til 500 liter, og med bagsæderne lagt ned, rummer det nu 1.510 liter, som er 10 liter mere end forgængeren. Automatisk åbning af bagklappen samt separat åbning af bagruden giver en lettere adgang til bagagerummet og er standard.
En køredynamisk sværvægter – her er den nye BMW 3-serie
Den nye model er vokset 76 millimeter i længden til 470 centimeter, 16 millimeter i bredden til 182 centimeter og otte millimeter i højden til 147 centimeter. Akselafstanden er øget med 41 millimeter til 285 centimeter, og netop de ekstra fire centimeter skulle give noget bedre plads på bagsædet.
Sporty familieflytter
BMW’s ingeniører har arbejdet hårdt på at få den seneste generation af 3-serien til at være klasseledende, når det kommer til køreegenskaber. Selve chassiset er blevet 25 procent stivere, hvilket måske lyder nørdet og uinteressant for dig, der bare skal køre børnene i børnehave, men med et stift chassis kan man faktisk gøre affjedringen blødere og dermed mere komfortabel, uden at det går ud over præcision og de dynamiske køreegenskaber. Faktisk er sporvidden blevet 43 millimeter bredere på forakslen og 21 millimeter bredere, og der er nu en optimal vægtfordeling mellem for- og bagaksel, samtidig med at tyngdepunktet er blevet lavere. Så selvom turen kun går til Bilka, skulle du gerne opleve en mere præcis og underholdende, men samtidig mere komfortabel Touring.
Ny 1’er BMW trækker på forhjulene
Når den nye model lanceres til september, kommer den som 330i, 320d og 330d med fra 190 hestekræfter til 265 hestekræfter. Allerede fra november udvides programmet med yderligere en benzinmotor samt den sekscylindrede benzinmotor i BMW M340i xDrive Touring med 374 hestekræfter. Fra juli 2020 tilbydes også for første gang en plug-in-hybrid i BMW 330e Touring med en rækkevidde på ren el på 63 km og en samlet ydelse på 252 hestekræfter. Ved brug af Xtraboost-funktionen, kan ydelsen i op til 10 sekunder øges til 292 hestekræfter, som sender bilen fra 0-100 km/t på kun 6,1 sekunder.
Elbilen der laver røg – BMW i3s
Priserne på Touring er endnu ikke kendte.