Mere plads gør BMW’s seneste 3-Serie Touring til noget nær den perfekte familiebil. Vi dykker ned i den tekniske side og undersøger, om modellen også er et godt køb, når den er brugt.
Engang var en BMW 3-serie ensbetydende med en lidt for frisk ung mand med store drømme om en glorværdig karriere indenfor aktiesalg. Det nålestribede jakkesæt og gigantiske Motorola mobiltelefon er sendt på pension, men 3-serien kører videre. I seneste og syvende generation er modellen blevet større end nogensinde, og det behøver man ikke kun at være børsmægler for at glæde sig over. Bilen er nemlig vokset syv centimeter, og det kommer først og fremmest bagsædepassagerne til gode. Nu kan det reelt bruges til voksne og ikke bare rejsetasker eller barnesæder. Bagagerummet er også vokset et par litrer, så det sluger 500 liter. Det slår ikke en Volkswagen Passat Variant, men det gør den seneste 3-Serie Touring til en hæderlig familiebil.
Tysk køreglæde - brugttest af BMW 520d
Det 3-Serien mangler i den praktiske afdeling, vinder den til gengæld på køreglæde. Testbilen er en 320d Xdrive fra 2020, som har kørt 106.000 kilometer. Den er til salg hos Osbech Laursen i Indre København for 429.900 kroner, og den er udstyret med en M-sportspakke, som udover at gøre den lidt skarpere at se på, også gør undervognen mere fast. Det giver nogle dynamiske køreegenskaber, som giver dig et smil på læben, uanset om turen går til bageren eller over de franske alper.
Pas på firehjulstrækket
Skal du tilmed på en alpetop dækket af sne, så kan du glæde dig over, at testbilen her har Xdrive, som er BMW’sk for firehjulstræk. Det kan dog også ende med at være en svaghed. I hvert fald, hvis man spørger Pouria Taghavi, som er indehaver af BimmerUpgrade i Søborg, et værksted som har specialiseret sig i BMW’er. Han forklarer, at systemet kan være skrøbeligt. Varierer rullediameteren mellem de fire hjul med mere end én procent, så kan det simpelthen smadre fordelergearkassen. Det betyder, at man i princippet kan ødelægge firehjulstrækket bare ved at montere et nyt reservedæk, mens de øvrige dæk er slidt ned. Træls, når en ny fordelergearkasse koster over 40.000 kroner hos BMW. Det er et problem, som Kenn Egtved også kender til. Han ejer Kenn’s Autoteknik i Haderslev og understreger, at de ikke har set ret meget til den nye generation 3-Serie. Men mange dele, som firehjulstrækket og motorerne, bruges i hele BMW’s modelprogram.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Den 2-liters dieselmotor, som ligger i testbilen, og som internt kaldes B47 har en tung arv at skulle løfte. Da den blev introduceret i 2014, erstattede den BMW’s meget udskældte N47-motor, som først og fremmest er kendt for at have problemer med knastkæden, og som kunne koste en ødelagt motor.
Kenn Egtved har ikke set meget bøvl med den nye B47-motor, og det samme bekræfter Pouria Taghavi. Der har været et tilbagekald på motorer produceret i 2015 og 2016, fordi EGR-køleren kan lække kølevæske. Kølevæsken indeholder glykol, og i systemet kan det blande sig med olie og sod, og simpelthen antænde indsugningsmanifolden, som er lavet i plastik.
Dieseldansen - brugttest af BMW X3
Kenn Egtved anbefaler, at man skifter olie dobbelt så mange gange, som BMW’s forskrifter, altså for hver 15.000 kilometer. Han anbefaler også at få et værksted til at sætte en tester på den bil, du har forelsket dig i. Tit kan der være lagrede fejl, som kan give et andet indblik i bilen, end du kan ved at sparke til dækkene. En time hos Kenn’s Autoteknik koster 625 kroner.
Drilsk elektronik
Pouria Taghavi ser heller ikke ret mange problemer på G20/21, fordi de er så nye, at kun få finde vej til hans værksted endnu. Han ser dog et par elektriske fejl. På biler med den udvidede speedometerpakke, kan hele instrumentbordet, som er én stor LED-skærm, gå i sort.
Eksotisk brite – brugttest af Jaguar XE
Omkring gearvælgeren kan der også opstå problemer. Både gearvælger, Idrive og den elektroniske håndbremse er en samlet enhed, og her kan noget af elektronikken svigte, så gearet ikke vises i instrumentbordet. Det får så bilen kortvarigt til at gå i nødprogram. Eneste løsning er at bytte enheden ud, men hos BimmerUpgrade kan de installere en brugt, i stedet for at du skal købe en ny.
Det kan måske lyde som skræmmende fejl, men samlet set er G20/21 ikke kun solid, den er også blevet en hæderlig familiebil med plads til det hele.