De bedste dieselmotorerkører en streg bedre på biodiesel og udleder halvt så meget CO2
Det er den nemmeste vej for Danmark til at spare en enorm mængde af CO2-udledningen fra biler. Og det kunne virkeliggøres hurtigt og ret problemfrit. Det viser Danmarks første rigtige gadetest af 30% biodiesel som brændstof på de mest miljørigtige og nøjsomme motorer nu – HDi turbo-dieselmotorer fra Peugeot. Testen omfattede ni biler, 22 testchauffører og tre måneders kørsel. Den var arrangeret af Peugeot Danmark og Statoil.
I efteråret gennemførte Peugeot Danmark og Statoil landets første gadetest af biodiesel, tanket på den renligste og sparsommeligste type biler, vi har i dag, med HDi turbo-dieselmotor. Pointen var at undersøge, hvordan biodiesel kører i praksis: Hvordan er køreoplevelsen og giver det nogen problemer for bilen?
Biodiesel fås endnu ikke i Danmark, men til formålet fremstillede Statoil en type biodiesel med tilsætning af dansk rapsolie, som ville kunne komme på de danske tankstationer meget hurtigt, lige som det er i de fleste af vore nabolande. For at se frem i tiden og virkelig sætte biodiesel på prøve, valgte vi at få den fremstillet med hele 30% rapsolie. En så ren biodiesel ligger ude i fremtiden, for når politikerne får gjort noget ved afgifterne og åbner for biodiesel i Danmark, bliver den nok kun på 5% til at starte med. Alle testbiler kom fra Peugeot.
Lige så sjove biler – men lidt mere kraft, ro og brændstoføkonomi
Det spændende er, at både køreoplevelsen og målingerne var lige en streg mere positive end med almindelig diesel på bilerne!
Køreoplevelsen og køreglæden var alle enige om: Bilen kørte fuldt ud lige så godt på 30% biodiesel – lige så sporty og kraftfuldt. Både når det gælder acceleration, motorstart, motorvejs- og bykørsel osv. Og det gælder både for de nye, miljøvenlige HDi-turbomotorer og ældre diesel-Peugeot’er. Men de fleste bemærkede ét lille løft på oplevelsen: Motoren blev endnu en smule mere tyst og rolig i gangen. Eneste lille særhed var, at nogle ved fx motorstart kunne mærke en lidt ændret duft i kabinen, den lidt kornagtige rapsolie-duft.
Men på de tekniske målinger blev afsløret nogle fine ekstra fordele ved biodiesel: Motorens effekt (dens kraft i kW) blev på nogle biler en lille smule større, en Peugeot 407 fik fx 6,9% mere motorkraft. Bilerne kørte desuden en smule længere på literen, i snit ca 4% længere end på normal diesel. Og endelig blev udstødningen på en HDi-dieselbil uden Peugeots partikelfilter hele 35,99% renere!
Både journalister og teknikere prøvekørte
I testen deltog ni biler, der gennem tre måneder blev kørt af to forskellige grupper: Den ene gruppe bestod af 17 danske journalister; de fik en ny Peugeot 207 eller 107 med HDi-motor og en tankfuld biodiesel stillet til rådighed nogle dage eller en uge, og de skulle kun rapportere om den rent subjektive køreoplevelse: Accelleration, køreglæde, motorstart, støjniveau osv.
Den anden gruppe var en mere teknisk test: fem Peugeot-folk, der gennem hele perioden kørte mange tusinde kilometer i fem forskellige ældre og nyere Peugeot’er med forskellig motorteknologi, en 407, 307, to 206’ere og en ældre 605’er. De rapporterede også om køreoplevelsen, men deres biler blev desuden målt undervejs på en række punkter: Udstødningen, ydelsen, forurening af motoren og og brændstofforbruget. Hver bil blev målt med både biodiesel og almindelig diesel i tanken.
Billigere HDi kan spare en enorm mængde CO2-udledning
Testen sætter en tyk streg under, hvad de danske politikere bør gøre i en fart, hvis Danmarks tårnhøje udledning af CO2 skal begrænses. Netop transport er en af de største kilder til den CO2 -udledning, som giver global opvarmning – og personbiler er en vigtig brik.
Hvis alle danske biler havde en af Peugeots HDi turbodiesel-motorer, ville vi reducere den danske udledning med enorme 1.500.000 tons CO2 om året. Sandsynligvis endda endnu mere, for her sammenligner vi kun med moderne og brændstof-effektive benzinmotorer. En HDi-motor kører nemlig meget længere på literen og udleder hele 20-30% mindre CO2 end en benzinmotor. Alligevel er de lige så sjove og sporty at køre, og har endnu mere kraft og ”bundtræk”. Derfor er det tåbeligt, når klimaet er truet, at de danske bilafgifter gør de renlige dieselbiler mange tusinde kroner dyrere end en benzinbil. I Danmark har kun ca 25% af alle nye biler dieselmotor. I Tyskland det dobbelte. Og i Frankrig det tredobbelte. Det giver en meget stor miljøforbedring.
Først om mange år vil vi have et reelt alternativ, som er endnu mere miljøvenligt end HDi-dieselmotorer: Nemlig effektive og velkørende hybridbiler på diesel og el, nede i en pris, som almindelige mennesker kan betale. Og mange år senere kører vi måske på brændselsceller.
Biodiesel kan spare masser af CO2
Det samme gælder for biodiesel: Blot vi i Danmark i dag fik 5% biodiesel (med 5% tilsætning af specielt behandlet olie fra fx planter, fisk eller slagteriaffald), ville vi spare hele 100.000 tons CO2. Havde vi 30% biodiesel, som i efterårets store test, ville vi spare 600.000 tons CO2. Og med flere dieselbiler ville det tal hurtigt stige. Danmark halter langt bagud, i Europa er det kun Grækenland, der er lige så langt tilbage som os. I vore nabolande fås biodiesel for længst på tankstationerne, men herhjemme blokerer regeringens brændstof-afgifter. Alle dieselbiler kunne i dag køre problemfrit med 10% biodiesel, Peugeot’er kan køre med 30%.
Den type biodiesel, der blev brugt i testen, kunne sagtens produceres og sælges i dag. Tidligst om ca 5-8 år vil der være udviklet en ny og endnu mere CO2-besparende teknologi, anden-generations biodiesel, som kan give samme fordele, men som kan laves på bl.a. affald og særlige energi-afgrøder i stedet. Men hvorfor dog vente så længe med at komme i gang?