Elbiler er jo noget mere stille end normale biler, og det er da også det første, man lægger mærke til i Peugeot 308 SW PHEV, der er forkortelser for henholdsvis stationcar og plugin-hybrid. Den kan lege elbil med 110 hk og et batteri på små 12,4 Kwh, som på papiret først skal have ny juice efter 68 kilometer, hvorefter en benzinmotor på 150 hk er alene om tjansen.

Vognen er eksemplarisk stille, når den kører på el, men det gør så også, at andre lyde får frit spil.

Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil

Allerede ved lav fart er den galt med gummiskoene, for den ellers så musestille vogn decideret larmer fra dækkene. Om det er dårlig lydisolering eller de fabriksmonterede Michelin Primacy i profilen 45 på de ellers lækre 17 tommer alufælge med navnet Halong, skal være usagt, men det er jo ikke tale om specielt store ruller og ultra-lavprofildæk, så vi hælder mest til det første.

Det er en af de store sten i skoen, men før vi lige vender fortræffelighederne ved den smukke Peugeot, og der er mange, så lad os lige få rystet resten af stenene ud.

Hybriden har otte automatiske trin og i forhold til den ret flydende færd i en rigtig elbil, så hakker den ret meget, når man bremser ned. Det kræver generelt lidt tilvænning at bremse jævnt, også fordi bremserne er virkelig vågne og bider til, så næsen nærmest trykkes flad mod forruden ved hvert rødt lyskryds.

Det elektrificerede redskabsskur - Skoda Octavia Combi iV

Når elmotoren ikke er nok, eller løber tør, slår benzineren til, næsten umærkeligt, altså lige indtil du gerne vil lidt raskt afsted. Her render testbilens 1,6 liter benziner hurtigt op i lidt skingre omdrejninger og lyder udpint. Men trækkraften er ganske fin, også mellemaccelerationer ved overhalinger på motorvej. Men nogen racerbil er det jo ikke. Til gengæld er dækstøjen slet ikke mærkbar ved motorvejshastigheder.

Undervognen føles ved første tur ret fast, da man kan mærke i rattet, når man kører over de hvide striber, men den er alligevel komfortabel, især vejbump sluges utroligt blødt, især af bagvognen, der også bærer det meste af batterivægten.

 

Kører hurtig flad

Nu er det jo sådan med de fleste hybrider, at strømmen hurtigt bliver brugt, og derfor skal de lades hele tiden, hvilket er fint nok, hvis du har egen indkørsel med ladeboks - om natten kan den få nye, friske elektroner og det kan ske på små fire timer, med maksimalt 3,7 kW i timen.

Og nej, de 68 kilometers rækkevidde er ikke retvisende, ligesom det teoretiske benzinforbrug på 90 km/l heller ikke er det. Vores test viste, at vi kunne køre ca. 44 kilometer og benzinforbruget lå på 16-18 km/l.

Nu til noget af alt det gode.

Det store hovednummer er det flotte design, hvor Peugeots nye løve-logo for første gang præger snuden og det er mere vellykket end du tror. Det er en helt ustyrligt flot vogn, som vil falde i manges smag, og den ser dyrere ud, end den er. Det er en af de slags biler, du vil være stolt over at køre i og stige ud af.

Køreglæde for hele familien - brugttest af Ford Focus

Praktisk er den jo også med sit store bagagerum på 548 liter, men bagagerummet har høj bund pga. batteriet, og der er heller ikke så meget plads på bagsædet, at en voksen testkører kan sidde “bag sig selv,” uden at skrabe knæene, selv om Peugeot praler med, at det er bedre end forgængeren.

 

Lækkert design

Kabinen er holdt i kvalitetsmaterialer og er superlækker. Som et af de få bilmærker kører Peugeot med et enormt lille rat, som er fladt i toppen, så man kigger henover det, i stedet igennem det, for at se instrumenterne. Det er noget som passer jeres testkører, der foretrækker at have rattet langt nede, og derfor i andre biler oplever, at det øverste af rattet ofte skygger for instrumenterne. Det sker ikke hos Peugeot og hurra for det.

Til gengæld skal det jo også passe til dem, der foretrækker at have rattet højt oppe, og da instrumenthuset ikke kan sidde alt for højt oppe i forruden, er det derfor ret smalt. Det levner ikke plads til store udskejelser grafisk, men det har ikke holdt designerne tilbage. Du kan nemlig få det, som du vil have det, stort set, for her er mange muligheder for at tilpasse visningen.

Fransk finesse – Peugeot 308 SW Plug-In Hybrid

Ellers er der jo midterskærmen på ti tommer, der som noget nyt i Peugeot har yderligere en aflang skærm nedenunder, som kun har til formål at vise genvejsknapper, du i øvrigt også selv kan definere. Systemet hedder i-Toggle og fungerer lækkert. Der er i øvrigt også rigtige knapper lige under de virtuelle af slagsen.

Vi savnede dog små funktioner som fx, at man kan vælge at vognen autobremser, så den ikke ruller fremad ved lyskryds.

 

Prisen

308’eren fås som sagt i hybrid, ren benzin eller ren diesel og den gode nyhed – næste år kommer den i en ren elbilsversion, og den bliver ret interessant, især hvis prisen ikke stikker af.

Her er den elektriske Peugeot e-308 – kommer både som stationcar og hatch

Hybriden koster 40.000 kroner mere end benzineren, og 18.000 mere end med dieselmaskine, men i begge tilfælde skal man undvære en del hestekræfter fra den elektriske hjælpemotor. Prisen er ikke alarmerende i forhold til, hvordan konkurrenterne prissætter, med den tilføjelse, at hybrider ofte er billigste version, på grund af afgiftsfordele.

Et hurtigt regnestykke viser, at de 40.000 kroner du sparer på benzinversionen, der kører 17,5 km/l giver dig 46.666 kilometers kørsel, med en dagspris på 15 kroner literen. Det er jo et par år, du kan køre for merprisen for hybriden, så – om den giver mening, kommer helt an på, om du får udnyttet strømmen nok.

Nu kan du endelig få en elektrisk stationcar – her er MG5 Electric

Konklusionen er, at Peugeot har lavet en rigtigt lækker stationcar, som helt sikkert vil tiltale de, der nægter at købe en høj SUV, og fordelen er, at den kører bedre end de ofte stive undervogne sådan nogle har. Men segmentet for de, som køber en stationcar er svundet meget de senere år – Peugeots egen undersøgelse viser fra 20 procent af markedet til nu 12 – og det paradoksale er, at Peugeot ikke ligefrem har gjort det nemt at sælge den, for største konkurrent til den elegante, men uddøende dinosaur af en stationcar findes måske i egne rækker, da Peugeot tilbyder deres SUV, 3008’eren i en hybridversion med 225 hk til små 351.990 kroner og det er altså en ret skarp pris.

Otte fede stationcars, der sparker røv