Så er der nyt fra det franske - der kommer en Peugeot E-3008 med et kæmpebatteri i bugen på 98 kWh og det giver den franske SUV en rækkevidde på hele 700 km. Hvis du er mere til fart er der også en vild version, der tyller strømmen hurtigere end din lokale bodega tømmer askebægre - den får nemlig firehjulstræk og 320 hk.
Stellantis, der styrer en række bilmærker fra Italien og Frankrig bla. Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep, Opel og altså Peugeot lancerer en ny platform til alle kommende elbiler, hvor Peugeot E-3008 får æren af at være første tordenskrald med den såkaldte STLA Medium platform.
Det giver præstationer, som dur: 700 km på strøm i Long Range, hvor batteriet er på 98 kWh. Her får du tilmed 230 hestekræfter at lege med.
Peugeot 308 SW PHEV er en uddød race men en lækker vogn
Den trækker på forhjulene, og du kan få den med et lidt mindre og sikkert noget billigere batteri på 73 kWh, der rækker til 525 kilometer, og som har 210 hestekræfter på forhjulene. Den kan også fås med en motor ekstra mellem baghjulene med 83 kw, og det giver sammenlagt 320 hestekræfter, og den får samme rækkevidde.
Men det er ikke eneste vilde nyhed, for både kabine og udseende har også fået skiftet pærer.
Less is more
Således er vognen udefra renset for pynt og det pynter altså (ja, faktisk, nogle gange holder less is more) og giver E-3008 et næsten råt udtryk. Sammen med frække kanter, nye smalle forlygter med de tre lyse signatur-kløer nedenunder samt den skarpe hatchback-bagende, fremstår vognen ret frisk og moderne. Det taler kabinen ikke just ned, hvor man nu kan få den med en aflang og buet 21-tommer skærm, som på en ny måde vises ovenover rattet, og gør det ud for både instrumenthus og midterskærm, blot smeltet sammen. Peugeot har kørt med konceptet, at instrumenthuse er noget man kigger over rattet for at se, og derfor har det været både ret lille og afskåret i toppen, men det nye design flytter skærmen længere op og rattet syntes derfor lidt større, men det må en test afsløre.
Tysk gennemsnitlighed – Opel Astra PHEV
E-3008 vil kunne fås i to udstyrsniveauer, Allure og GT, og tre ekstraudstyrspakker. Den store skærm kommer i GT-versionen, mens Allure får to 10-tommer skærme. Man vil kunne nyde trådløs Apple Carplay og Google Auto, men også et indenbords navigationssystem fra TomTom, der kan planlægge turene bedst muligt for en elbil, inklusive ladestop.
En automatisk overhaling
Den fås også med automatisk overhaling - som kræver, du blinker ud, og klikker ok, hvorefter bilen gør resten af arbejdet - som om det nogensinde var svært. Fordelen må være, at den kigger bagud for dig, og ikke misser den blinde vinkel, men det må en senere test af bilen jo afsløre.
Peugeot e-2008 er stille og rummelig - og lidt slatten
Noget ganske konkret er, at Peugeot vejer 1900 kilo, og ikke mindre end 500 kilo af dem er genanvendte materialer. Det er faktisk imponerende. 60 procent af det er stål og alumium, mens lidt over 30 plastdele heriblandt kofangere, spoilere, opbevaringskasser og tæpper er støbt af genbrugsplast.
Fra elegance til arrogance – vi kører hybriden DS 7 Crossback E-Tense
Elbilen får også to smarte elbilsting - V1G, som er en måde at optimere ladningen, så højspændingsnettet ikke lider af det, men kan oplade bilen på det mest optimale tidspunkt, samt V2L, Vehicle to Load, hvor man kan trække 220 volt ud af vognen til at stege gris på elgrillen eller trække en støvsuger - den klarer 3000 watt og 16 ampere.
En sidste ting, vi lige vil fremhæve som en dyd, er, at vendediameteren er kun på 10,6 meter, og det vil utvivlsomt gøre den 4,54 meter lange vogn manøvredygtig i byen. Og så har den som så mange andre nye biler for tiden også fået håndgear ved rattet.
Fransk arrogance på strøm - DS3 Crossback e-Tense
Den nuværende 3008 er en bestseller, der har solgt i 1,32 millioner stk. i 130 lande i løbet af de sidste syv år, så det bliver jo spændende om den ny kan følge den storsællert.
Den nye E-3008 vil blive produceret på Sochaux-fabrikken i Frankrig og vil være til salg i Danmark fra februar 2024.
Hongqi E-HS9: El-itær elbil er kinesisk bling bling i millionklassen