Ram bygger den ultimative pickup til at fræse gennem ørkenen. Med forstærket ramme og affjedring og 710 hestekræfter kan den køre fra alt andet over ujævnt terræn.
Amerikanske Ram, som tidligere var en del af Dodge, må være styret af fireårige. For deres seneste model er så meget over the top, at de voksne må have været sendt hjem under planlægningsmøderne. Lad os starte med motoren. En 6,2-liters Hemi-V8’er, som slubrer benzin, som var det brændevin. Påmonteret er der en stor kompressor, som skovler ilt ind i forbrændingskamrene. Motoren har navnet Hellcat, og det er fortjent – i alt producerer motoren 710 hestekræfter og 875 Nm.
700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Men Ram-ingeniørerne har ikke bare stoppet den voldsomme motor ned i motorrummet og holdt siesta, uanset hvor unge de så måtte være. Ram 1500 TRX, tænk T-Rex som i den store dinosaur fra Jurrasic Park, sigter nemlig lige direkte efter Ford F-150 Raptor, som også er bygget til at fræse rundt i den amerikanske ørken. Og bemærk lige navnet – en raptor kender man også fra Jurrasic Park, men den er noget mindre end en T-Rex. Det hele er lidt, min far er stærkere end din.
Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust
Men bilerne er ikke bare marketingsøvelser. Der er meget teknisk arbejde i at få en arbejdsbil til at kunne tonse afsted med 160 km/t gennem ørkenen. Så ingeniørerne har gjort sig umage med TRX. Tag filterenheden, der sorterer støv fra – ifølge Ram er det, det største på markedet med hele 29 liter volumen, og fire gange bedre til at fange støvet end den nærmeste konkurrent.
Over stok og sten
Ram TRX er 20 centimeter bredere end den almindelige 1500 takket være markant bredere skærme. De dækker velvoksne dæk i størrelsen 325/65-18 med Goodyear Wrangler Territory-dæk, som er udviklet kun til TRX. De bredere skærme dækker også over, at sporvidden er forøget med 15 centimeter til gavn for stabiliteten. Selve rammen på bilen er kraftigere i godset, og der er flere steder brugt en anden og stærkere type stål, så rammen bedre kan modstå de mange slag. Til gengæld er der brugt aluminium i dørene, hjelmen og bagklappen, samt i dele af undervognen for at sænke vægten.
Keep on trucking – Ram må trække næsten 16 tons
Forhjulsophænget er uafhængigt og er helt nyudviklet med flere dele i smedet aluminium, så der er op til 33 centimeters vandring – det er praktisk, når man flyver ud over ørkenen. For selvom det ser fedt ud med høje flyvehop, så er det faktisk mest effektivt at holde hjulene på jorden. Bagakslen er stiv, men fempunkts ophængt, og hele vejen rundt har man brugt nogle avancerede, men massive Bilstein-støddæmpere, som er justerbare, og som er effektive til at lede varmen væk – varme er nemlig et kæmpe problem, når dæmperne konstant flyver op og ned. Ram påstår, at TRX kan stoppe også, for den er monteret med hele 15 tommer store skiver.
Men måske mest imponerende er det, at Ram har skruet op for deres garanti, så dette monster med 710 hestekræfter, har fem års garanti i stedet for tre. Desværre kommer Ram 1500 TRX nok ikke til Danmark.