En flok ambitiøse italienere har skabt et overflødighedshorn af luksus – baseret på en amerikansk pickup. Motoren yder 710 hestekræfter og den næsten seks meter lange limousine runder 100 km/t på 4,5 sekunder.
Hvis du er typen, der ikke har din egen chauffør, så har du med al sandsynlighed ikke råd til denne bil alligevel. Aznom Palladium er et håndbygget italiensk unikum, som man vil bygge bare 10 biler af, i stil med de klassiske italienske karrosseribyggere. En bil, som mærket selv kalder hyper-limousine. Og det er til trods for, at Palladium er bygget på noget så jordnært som en Ram 1500. Det er en ærkeamerikansk pickup med separat chassisramme, som i USA må trække en trailer på op til 5.700 kilo og laste over et ton på ladet.
Mercedes elektriske S-model får en rækkevidde på 700 kilometer
Men italienerne har helt fjernet ladet, så bilen reelt mere ligner en forvokset limousine. Og forvokset er ikke helt galt – bilen måler 596 centimer og er 197 centimeter høj, og så vejer den 2.650 kilo.Mercedes elektriske S-model får en rækkevidde på 700 kilometer
The Beast
Bag ideen finder vi Marcello Meregalli, som forklarer, at han altid har været betaget af de ekstra store luksuslimousiner fra Rolls-Royce og Bentley, men det var først i 2008, da han så den præsident-limousine, bygget til Barack Obama af Cadillac, at han endelig fik sin ide. Ligesom Palladium er den nemlig bygget på et chassis til en pickup.
Keep on trucking – Ram må trække næsten 16 tons
Designet er skabt af Studio Camal, som ligger i Torino, og her har man først og fremmest fokuseret på, at bagsæderne er i fokus. Derfor er der uanede mængder benplads, skjulte skuffer som kan indeholde alt fra champagneglas til næste uges sending af kokain. Der er selvfølgelig et køleskab til champagnen, og så kan kommunikere med verdens øvrige despoter via to Microsoft Surface X Pro tablets, som er monteret på sæderyggen af forsæderne. Musikken leveres af et Harman Kardon-anlæg, og så er det ellers op til din fantasi at vælge materialerne til indtrækket i kabinen.
I stedet for et lad er der nu et klassisk formet bagagerum som på en gammeldags sedan. Eller det er ikke mere klassisk, end at hele bagkofangeren glider ud, så man kan komme til en gigantisk skuffe, som rummer 621 liter plads.
Offroad-evner og turbo
Oppe foran, hvor chaufføren holder til, er det dog ikke helt lykkes at skjule, at bilen trods alt har startet livet som en Ram. Den store skærm i midterkonsollen, gearvælger og flere af knapperne kommer direkte fra den amerikanske pickup.
Hummer er tilbage – og økoflipperne vil elske den
Fordi bilen jo er baseret på en pickup, kan den fås med enten fire- eller baghjulstræk. Vælger du den med firehjulstræk, er den ret kompetent og har blandt andet en reduktionsgearkasse i forbindelse med den 8-trrins automatgearkasse. Selve motoren er også fra Ram, en 5,7-liters V8’er, men som italienerne har monteret to turboer på. Resultatet er i alt 710 hestekræfter og 950 Nm, som kan sende den store bil til 100 km/t på 4,5 sekunder. Topfarten er begrænset til 210 km/t.
Ja, så er der prisen. Den er ikke offentliggjort endnu, men billig bliver den ikke.