Peugeot låner kinesisk pickup for at skabe deres egen exportsucces til Afrika. Landtrek er en vaskeægte pickuptruck med klassens største lad.
Peugeot og pickups er ikke en kobling, vi laver ofte på vores breddegrader. Men I mange afrikanske lande er der lige så mange gamle Peugeot 504 pickups, som der er Up'er i Danmark. Faktisk blev 504 produceret helt frem til 2005 i Nigeria. Og der er penge i pickupmarkedet, for på verdensplan sælges der omkring 2,4 millioner pickups årligt. Peugeot mener, at de skal have en bid af den kage, og derfor har man nu præsenteret modellen Landtrek.
Det er på alle måde en klassisk pickup med separat chassisramme, bladfjedre og stiv bagaksel – og så er den udviklet sammen med en kinesisk pickup. Peugeot eller PSA-gruppen, som ejer Peugeot, har et tæt samarbejde med Changan Automobile i Kina, og sammen har man udviklet Kaicene F70. Efter kinesiske standarder er den meget europæisk, og har blandt ESP og seks airbags. Det samme gælder for Peugeot Landtrek.
Hårdt arbejde
Netop sikkerheden er ikke noget, kinesiske bilproducenter ellers har prioriteret højt, men fordi bilen er udviklet i et joint venture, er Landtrek relativt moderne, og får også lane depature warning, som advarer, hvis man overskrider sin egen vognbane, og bilen kan fås med op til fire forskellige kameraer og 360 graders oversigt. I kabinen er man ikke i tvivl om, at man sidder i en Peugeot. Rattet kommer direkte fra en 3008, og flere Peugeot-knapper går igen, mens en 10 tommer stor skærm over midterkonsollen og Apple Carplay/Android Auto løfter det generelle indtryk.
Kan de kopiere Teslas succes – Rivian er det næste elektriske bilmærke, du skal holde øje med
Men nu er Peugeot Landtrek ikke bygget til at forkæle chaufføren, men til at arbejde. Modellen findes i tre forskellige varianter, en dobbeltkabine, som har plads til op til seks personer og som typisk er mest populær her i Europa. En single cab med et førerhus eller en single cab uden lad, så man selv kan opbygge bagenden. Peugeot har for øvrigt fundet en smart løsning, som ikke er ny, når det gælder almindelige personbiler, men i pickup-verdenen er det unikt. Man har nemlig lavet et 60/40-split bagsæde, så du kan have personer med bagi samtidig med vare, du ikke vil have ude på ladet.
En positiv overraskelse – Mitsubishi L200 er en fed pickup
Selve ladet er måske en af de bedste argumenter for Landtrek, for selv det mindste lad måler 163 centimeter i længden og 160 centimeter i bredden, som er bedre end konkurrenterne. Vælger man single cab-versionen er ladet hele 243 centimeter eller 12 centimeter længere end Hilux i samme konfiguration. Største trailervægt, Landtrek må trække, er 3,2 tons.
Både diesel og benzin
Én af de steder, hvor det skinner igennem, at Landtrek har kinesiske rødder, er på motorfronten. Modellen får nemlig både med en benzin- og dieselmotor. I Europa ville man kun tilbyde en diesel, men i Kina er de glade for benzin, så du kan få en 2,4-liters firecylindret turbomotor med 210 hestekræfter og 320 Nm, som trækker enten gennem en 6-trins manuel gearkasse eller en 6-trins automatgearkasse. Alternativet er en 1,9-liters diesel med 150 hestekræfter og 350 Nm, og her kan du også få samme gearkasser.
Ford vinder prisen som Årets internationale varebil OG pickup
Når man nu skal ud og køre på vejene i den tredje verden, er det godt at have gode terrænegenskaber, så Landtrek får op til 235 millimeter frihøjde, som dog ikke helt matcher kongen af klassen – Hilux, der præsterer op til 293 millimeter frihøjde. Landtrek skulle være i stand til forcere 60 centimeter vand, og så er der lavgear og et elektronisk spær til bagakslen.
Peugeot har allerede meldt ud, at modellen som udgangspunkt ikke skal sælges i Europa, og i første omgang målrettes Sydamerika og Afrika under Sahara.