Toyota satser hårdt på flere forskellige batteriteknologier, og målet er at have en rækkevidde på over 1.000 kilometer i 2026 – men kun i Kina, hvor målestandarden er langt mere optimistisk.
Indtil nu har det ikke været rækkevidden, der har været bedste salgsargument for Toyotas første elbil BZ4X. Faktisk har det virket til, at Toyota ikke rigtig gad de der elbiler, men det har ændret sig nu.
Typisk Toyota – vi kører elbilen Toyota bz4X
Toyota arbejder nemlig på at udvikle fire forskellige batteriteknologier – herunder den banebrydende solid state batteriteknologi, som skal være med til at fordoble rækkevidden, halvere omkostningerne og reducere ladetiden markant. Det fortalte den japanske gigant om på en nylig afholdt teknisk briefing i Japan.
Ny elbil-division
Man kan undre sig over, at verdens største mobilitetskoncern ikke har tænkt på det før, men Toyota har altså først for nyligt oprettet en BEV-division, hvor BEV er en forkortelse for Battery Electric Vehicle. Udover batteriteknologi og aerodynamisk design fokuserer Toyota her også på nye, effektive produktionsmetoder for at optimere omkostningerne mest muligt og derved i fremtiden at kunne bygge elbiler, der er endnu mere økonomisk tilgængelige.
En af de vigtige nyheder, Toyota præsenterede ved briefingen, er et højtydende litium-ion batteri, der bygger videre på de traditionelle litium-ion batterier, som ofte bruges i elbiler i dag.
Her er 2023's bedste elbiler til vintervejr
Vi mener, at der fortsat er et stort udviklingspotentiale i traditionelle flydende litium-ion batterier, som vi kender i dag, siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Han forklarer, at Toyota forventer at kunne introducere det nye, højtydende litium-ion batteri i en elbil i 2026, og at det vil give en rækkevidde på 1.000 kilometer efter kinesisk målenorm. Den forbedrede rækkevidde bliver mulig som følge af øget energitæthed i kombination med forbedret aerodynamik og vægtreduktion.
Kinesisk rækkevidde
Sådan lyder det i hvert fald fra Toyota, men det centrale er, at Toyota vælger at oplyse rækkevidden efter kinesisk målenorm. Ifølge Toyota selv, skyldes det, at det kinesiske marked er det største elbilmarked, og det marked hvor Toyota lige nu markedsfører flest elbiler. Den kinesiske norm hedder CLTC (China Light Duty Vehicle Test Cycle), og den er mere optimistisk end selv den gamle NEDC-norm. Det skyldes, at kineserne ønskede deres egen målemetode, som afspejler virkeligheden i Kina.
Det betyder blandt andet, at bilen holder stille i ’tomgang’ i over dobbelt så lang tid som NEDC-normen, hvor en elbil jo som bekendt nærmest ikke bruger strøm. Topfarten er kun 114 km/t mod WLTP-normens 131 km/t.
Verdensmesteren Toyota Corolla har fået større overarme
Tager vi en Tesla Model 3 Standard Range, så kører den 491 kilometer ifølge WLTP, men samme bil kører ifølge CLTC-normen 556 kilometer. Som en kuriositet, så kører samme bil ifølge den endnu strengere amerikanske EPA-norm kun 437 kilometer. Så vil du gerne have pumpet rækkevidden op, så giver det mening at opgive den med den kinesiske CLTC-norm.
Det virker mærkeligt, at Toyota vælger at bruge den kinesiske norm. For selv hvis vi modregner de typiske 15 til 25 procents forskel mellem CLTC og WLTP, så burde rækkevidden stadig være mellem 750 og 850 kilometer – ganske imponerende.
Billige batterier
Og heldigvis er der også gode nyheder. Toyota forventer at kunne reducere omkostningerne på den type batteri, så de bliver 20 procent billigere at producere og vil kunne lynlades på under 20 minutter. Til sammenligning tager det i dag lidt over en halv time at lynlade Toyotas seneste elbil, bZ4X, fra 10 til 80 procent.
En omkostningsreduktion på 20 procent vil dog ikke være nok for alle for at tage skridtet fra en fossil bil til en elbil. Derfor fokuserer Toyota også på en batteritype, der skal være endnu billigere og dermed kunne reducere prisen på elbiler. Den batteritype får en bipolær struktur, som Toyota oprindeligt har udviklet til sine fuld hybridbiler.
Ny sportsvogn eller klassisk Porsche – hvor er køreglæden størst?
Batteriet bruger billigt litium jernfosfat og forventes at blive introduceret i de første elbiler i 2026-27. Her sigter Toyota efter at opnå en 20 procent forbedret rækkevidde, at kunne reducere omkostningerne med 40 procent og at lynlade fra 10 til 80 procent på under en halv time.
En tredje batteriteknologi, Toyotas ingeniører udvikler, og som bliver sat i produktion i 2027-28, er et ekstra højtydende batteri, som kombinerer den bipolære struktur med en høj nikkel katode. Det giver en endnu bedre ydeevne end det førnævnte 1.000 kilometers batteri med en 10 procent øget rækkevidde, 10 procents reduktion i omkostninger og lynladning på under 20 minutter.
Nu kommer Solid State endelig – forhåbentligt
Solid State-teknologien har spøgt længe, som den hellige gral, der skulle løse alle elbilernes problemer, men nu lover Toyota altså, at teknologien er tættere på produktion end nogensinde.
Vi har i en længere periode testet solid state batterier i forskellige køretøjer. Vi forventer at introducere solid state i både hybridbiler og elbiler, og vi er i øjeblikket ved at udvikle en metode til masseproduktion fra 2027-28, fortæller Anders Tystrup fra Toyota Danmark.
Toyota pumper elbiler ud – vil præsentere 30 nye modeller inden 2030
Solid state batteriet vil yderligere øge rækkevidden med 20 procent sammenlignet med det højtydende litium-ion batteri, der kommer i 2026, og reducere ladetiden til kun 10 minutter eller endnu hurtigere fra 10 til 80 procent.
Potentialet for solid state er endda endnu større. Toyota forventer, at teknologien på sigt vil kunne levere et endnu højere niveau, og sigter mod en rækkevidde på op til 1.500 kilometer efter den kinesiske målenorm.
Volkswagen investerer 1,3 milliarder kroner i fremtidens batterier
Toyota forventer at sælge 3,5 mio. nulemissionsbiler i 2030 – heraf vil omkring halvdelen være den nye generation elbiler fra koncernens BEV-division.