Ford og Volkswagen slår pjalterne sammen, når den nye Ranger og Amarok lander i 2023. Og hvis du kører regelmæssigt med gravemaskine og tunng trailer, kan du godt glæde dig - der er masser af tech og V6-power.
Ok – forestil dig det her. Du holder i et lyskryds i din nye Ford Ranger. 3,5 tons Ifor Williams-trailer og Kubota-minigraver på krogen, radioen dunker dansetung bas ud fra The Voice, og du har lige åbnet dagens anden Monster Energy. Pludselig ramler morgenen, for op på siden ruller din ærkefjende – den anden lokale entreprenør, i sin nye Volkswagen Amarok. Han har samme trailer og minigraver, men det løber dig koldt ned ad ryggen, for han har seks propper ude foran, og du har kun fem!
Amarok V6 – det islandske eventyr
Volkswagen har ejet pickup-markedet lige, når det kom til mest power, for deres diesel-V6’er leverede en flod af moment. Men det er slut nu. Det samme gælder for den vellydende, men tørstige femcylindrede motor fra Ford Ranger, som allerede for år siden blev erstattet af en sølle 2-liters biturbo-motor.
Nu skal vi i stedet til at vænne os til, at Ford Ranger og Volkswagen Amarok teknisk bliver identiske. Volkswagen har udliciteret opgaven til Ford, så nu skal begge modeller produceres på Fords fabrik i Silverton i Sydafrika. Tyske ingeniører har dog været med i projektet siden 2017, men ellers er bilen hovedsageligt udviklet i Australien.
Større, bredere, bedre
Volkswagen har en endnu ikke meldt meget ud, så vi må gætte lidt på baggrund af det, vi allerede ved om den nye Ranger. Teknisk betragtet er der ikke tale om en helt ny model, men en grundig opdatering. Blandt andet vokser akselafstanden fem centimeter, fordi forhjulene er skubbet frem. Det er en fordel i terrænet, at man har et mindre udhæng, når man skal over en forhindring. Samtidig er bredden vokset fem centimeter, og det gør altså bilen ret bred, op til 221 centimer inklusiv sidespejle. Selv om det kan give et problem på trange steder, så gavner det motorrummet.
En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition
Her skal der nemlig være plads til en 60 graders diesel-V6’er. Det er et Ford-produkt, som man har kunnet finde i den amerikanske pickup F-150, og derovre er den kendt som Powerstroke-motoren, men egentlig er det en videreudvikling af den motor, som Ford og PSA-koncernen udviklede sammen, og som blandt andet sidder i Land Rover Discovery. Heldigvis har Ford opdateret nogle af de svage punkter som krumtap og lejer.
Effekten i F-150 er 253 hestekræfter og 597 Nm, som ville gøre den konkurrencedygtig mod den gamle Amarok, som ganske vist har op til 272 hestekræfter, men ’kun’ op til 580 Nm.
Fordelen er også, at de nye modeller, ligesom den gamle Amarok, vil være i stand til at laste en europalle på tværs mellem hjulkasserne. Samtidig får i hvert fald Rangeren et indbygget trin lige efter baghjulet, som gør det nemmere at nå ting i ladet.
Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux
Motormæssigt kan Ranger fortsat fås med den samme 2-liters diesel med enten 170 eller 210 hestekræfter, og mon ikke Amarok får samme drivlinje.
Friskt design
Udvendigt har Ranger fået en gevaldig opfrisker med blandt andet C-formede adaptive LED-forlygter. Det samme må antages at gælde for Amarok, men vi ved det endnu ikke, for vi har kun to skitser at gå ud fra. Det samme gælder i kabinen, hvor Volkswagen lover, at Amarok vil blive udstyret med væsentligt flere førerassistentsystemer og samtidig give kunderne et overbevisende udvalg af opkoblingsmuligheder.
Vi kan se på skitsen, at modellen beholder den samme 12 tommers trykfølsomme skærm, som Ranger får. Ranger får også den mindre 10,1 tommer skærm, og tech som 360 graders kamera og fjernstyring via app bliver tilgængeligt, når Ranger kan bestilles fra slutningen af 2022. Det samme gælder for Amarok, og til den tid ved vi nok mere om forskellene på de to biler og deres priser.