Renault har længe sagt, at de ikke ville bygge en ny Laguna, men i stedet koncentrere sig om de mindre modeller, da det var her, salget lå. Men, nu kommer Renault Talisman - Renaults nye, store bil i firmaklassen. Fyldt med teknologi hentet direkte fra Renault Espace, og med et højteknologisk og skrapt design.
Renault Talisman er med sine 4,85 meters længde og 2,82 meters akselafstand designet med sigte på optimal komfort og plads. Blandt andet er afstanden mellem fører og sidemand den største i sin klasse, og bagved er der hele 262 mm plads mellem knæ og forstole.
Højteknologi og køredynamik
Luksus er der masser af i den nye Talisman. Til højre for føreren finder man en stor 8,7” skærm, der indeholder 2. generation af R-Link. Det er blandt via R- linksystemet, at man i visse versioner, kan kontrollere bilens elektroniske styrede støddæmpere, og fintune lyden fra det store Bose anlæg, samtidig med, at der naturligvis som basis er 3D navigation, multimedieadgang, og Bluetooth telefoni.
Renault Talisman har også Renaults Multi-Sense system, der styrer og koordinerer den mængde af ny teknologi, der findes i Talisman. Først og fremmest styrer den 4Control chassiet – altså 4 hjulsstyringen som det blandt andet kendes fra Laguna Coupe GT og den nye Espace. Men Multi Sense styrer også de elektroniske støddæmpere, styringen, motorlyden og belysningen styres gennem Multi-Sense systemet.
Takket være Multi-Sense systemet kan man vælge mellem fire for-programmede køreprogrammer. ”Eco”, ”Komfort” ”Neutral” og ”Sport”. Desuden findes der et program, som man selv kan vælge. Hver indstilling bestemmer speederrespons, EDC gearkassens skiftemønster, fjedreindstillinger og udveksling på rattet.
Sikkerheden er, som altid, i højsædet med det avancerede ADAS system (Advanced Driving Assistance System, red.). I dette finder man blandt andet adaptiv cruise control, active emergency braking, lane departure warning, automatisk parkering og meget andet.
Stort motorudvalg
Motorudvalget er stort med hele fem forskellige motorer. På benzinsiden er der to at vælge imellem. En 150 hk version og en 200 hk version. Begge er 1,6 liters motorer, og fås med Renaults dobbeltkoblingsgearkasse kaldet EDC. (Efficient Dual Clutch, red.)
Dieselmotorerne er velkendte fra både Renault Espace og Renault Kadjar. Mindste er den 110 hk 1,5 liters effektive dieselmotor, der fås både med og uden EDC gearkasse. Næste skridt er den 130 hk dieselmotor (1,6 liter), der også fås med både manuel og automatisk transmission. Og sidst, men ikke mindst, er der den 160 hk dieselmotor med EDC, der blandt andet genkendes fra den nye Renault Espace.
I Danmark forventes Renault at introducere Renault Talisman i sedan- og stationcarversionerne.
Selv om Renault Talisman forventes at blive introduceret sidst på efteråret som sedan venter Renault i Danmark til foråret, da de ønsker at introducere begge varianter på samme tid.
Der foreligger endnu ikke nogen information omkring prisniveauet.