GT navnet emmer af historie hos Opel. I 1965 viste Opel en konceptbil med navnet Experimental GT, og tre år senere kom en lignende bil i serieproduktion med navnet Opel GT. Nu viser Opel en ny GT, der som koncept er inspireret af den første GT. GT Concept har baghjulstræk, frontmotor, sekventiel gearkasse med gearskifte ved rattet og en 1,0 liters turboladet benzinmotor på 145 hk med 205 Nm drejningsmoment. Bilen vejer under 1000 kilo og accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på under 8 sekunder. Topfarten er 215 km/t. Designet er tilstræbt avantgardistisk og i tråd med Opels nyeste designsprog, der her får et nyt udtryk blandt andet takket være detaljer som de manglende dørgreb og ingen udvendige sidespejle eller vinduesviskere. Den lange køler, den manglende mulighed for at åbne bagagerummet udefra og den dobbelt udstødning anbragt i midten er lighedspunkter med den oprindelige GT, men der er ikke tale om nogen form for retrodesign i den nye GT Concept.
"GT Concept rummer ånden i det nye Opel design – det er dramatisk, skulpturelt og innovativt. Konceptbilen viser udviklingen i Opels design de kommende år,” siger designchef hos Opel, Mark Adams.
GT Concept har store døre med integrerede sideruder, der ligger i plan med de lakrede flader på bilen. Adgang til bilen sker ved at trykke på udvendige touchpads til de elektriske døre. En stor del af døren glider ind i hjulkassen foran, når de åbnes, for at lette adgangen til kabinen. Udvendige kameraer rettet bagud sikrer føreren overblik over, hvad der sker bagude, og overflødiggør sidespejle og fjerner risikoen for blinde vinkler. Bilen er udstyret med anden generation LED Matrix lygter, der er næste led i rækken af intelligente lygtesystemer til biler.