Jaguar har netop vist deres nye XF Sportbrake frem – stationcarversionen af den vellykkede XF sedan. Ifølge Jaguar, så så fører den nye XF Sportbrake firmaet tilbage til et førsteklasses stationcarsegment med en betagende kombination af design, køredynamik og avanceret teknologi, der gør den til et fremragende køretøj.
XF Sportbrake sætter nye standarder for anvendelighed og bekvemmelighed med brugervenlige funktioner og teknologi, der gør hver eneste tur mere sikker, mere smart og mere afslappet. Kombinationen af rummelighed og effektivitet gør Sportbrake til den perfekte ledsager for kunder med en aktiv livsstil.
Med et design, der bibeholder de markante kurver fra sedanens front, udstråler den nye XF Sportbrake Jaguars DNA-design og omfatter en iøjnefaldende taglinje, der adskiller den fra konkurrenterne. Dens slanke silhuet giver en dynamisk og markant profil, der giver bedre plads inde i bilen.
Interiøret er typisk Jaguar og ser ud til at give et bekvemt ophold. Specielt med det 1,6 m2 store panoramaglastag, der giver masser af lys i kabinen. Bagsædepassagererne får ekstra benplads og forbedret loftshøjde i forhold til tidligere - og bagagerummet kan nu rumme 565 liter.
“Ligesom på XF Sedan har hver linje på Sportbrake et klart formål, der giver den en hurtig, fejende silhuet. Det giver bilen en fornemmelse af fart og med en meget dynamisk fremtoning. Og resultatet er, synes jeg, at den ser lige så sporty ud som Sedan, om ikke mere.” Ian Callum, Director of Design, Jaguar.
Den nye XF Sportbrake er skabt med de gode elementer fra sedanen i tankerne. Bilen har derfor alt fra en avanceret, firehjulstrækkers (AWD) teknologi og aluminium-intensiv arkitektur, som har gjort XF til en meget prisvindende model. Jaguars Land Rover familiens innovative Ingenium motorer, udstyrer Sportbrake med den nyeste motorteknologi.
Opsætningen af ophænget er blevet specielt kalibreret, så det afspejler de ønsker, der har været til stationcarmodeller til førsteklasses livsstil. Den stive og lette opsætning skaber den rummelige Jaguar stationcars signaturdynamik: En sportsvognsinspireret karakter med smidige og dynamiske køreegenskaber. Selvregulerende luftaffjedring bag er monteret som standard for at sikre, at XF Sportbrake opretholder sin stabilitet, selvom den er fuldt lastet.
Jaguars konfigurerbare Dynamics system (ekstraudstyr), sætter føreren i stand til at finindstille rat, gear og speeder. Når de Adaptive Dynamics dæmpere er monteret, kan kunderne også indstille ophængs indstillingerne til en personlig køreoplevelse.
Avancerede software funktioner, der er udviklet af Jaguar Land Rover, som f.eks. All Surface Progress Control (ASPC), Adaptive Surface Response (ASR) og Intelligent Driveline Dynamics (IDD), indstiller vejgreb i svære situationer og svingegenskaber på samme niveau som hos sedanen.
Ifølge Jaguar så kan kunder, der ønsker ultimativ sikkerhed, vælge en AWD-drivlinje og Jaguars IDD-system, der fjerner understyring og elektronisk indgriben, som typisk kendetegner dynamisk kørsel i firehjulstrukne modeller. Som følge heraf opretholder AWD XF Sportbrake Jaguars typiske køreglæde og smidige styrerespons.
XF Sportbrake fortsætter Jaguars rolle inden for aluminiumintensiv karrosserikonstruktion og lette design, der er både stivere og lettere end dens forgænger. Med en ny innovativ polymer-bagklap i ét stykke opnår Sportbrake tæt på en 50:50 for-til-bagende-vægtfordeling, der som vi ved skaber grundlaget for enestående styreegenskaber og effektivitet.
Den nye Sportbrake, der måler 4.955 mm, er 6 mm kortere end den forrige model, men akselafstanden er forlænget med 51 mm til 2.960 mm. Derved optimeres benpladsen ved bagsædet og pladsen i bagagerummet. Aerodynamik med en glat modtandskoefficient på 0,29 bidrager til CO2udledning helt ned til 118 g/km.
Sortimentet starter med en baghjulstrukket 163 HK Ingenium-dieselmotor med turbolader med variabel geometri. Den avancerede motor giver en CO2-udledning helt ned til 118 g/km med en brændstofeffektivitet på 22,2 km/l.
Og i den anden ende af ydelsesspektret kan du vælge 300 HK TDV6. Sammen med en ZF 8-trins automatisk gearkasse og Jaguars avancerede firehjulstræk giver denne kombination sportsvognsydelse med en acceleration fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder.
“XF Sportbrake er indbegrebet af alt, hvad vores brand står for ved at anvende Jaguars design og dynamik til at skabe køretøjer, der begejstrer sanserne og støtter en aktiv livsstil. Dens dynamiske ydelse, eftertragtede styling og moderne teknologi introducerer en ny generation førere for Jaguars kørsel, passion og komfort.” Steven de Ploey, Global Marketing Strategy and Planning Director, Jaguar.
Den nye XF Sportbrake virker umiddelbart som det perfekte valg til folk med en aktiv livsstil, og den leveres med en række nye bekvemme funktioner, der forbedrer anvendeligheden. Dette inkluderer Tow Assist-teknologi og Jaguars hårdføre, bærbare Activity Key, hvor brugerne kan låse deres køretøj, mens de dyrker udendørs sport eller andre aktiviteter, uden at de behøver at bekymre sig om at miste deres bilnøgle. Førerne kan også indstille maks. åbningshøjde for den bevægelsesstyrede bagklap for at forhindre skade, hvor bilen er i højdebegrænsede områder, som f.eks. i parkeringshuse og garager.
Filtrering og ionisering af kabineluften fjerner forurenende stoffer, der trænger ind i køretøjet og fremmer både sundhed og velvære, mens bevægelsesstyring af bagklap og solgardiner til panoramasoltaget understreger XF Sportbrakes forpligtelse til kundepleje.
En række kørselsassistenter og sikkerhedssystemer leveres, styrket af Jaguars Driver Condition Monitor, der kontrollerer en række input til at registrere tegn på døsighed og advarer føreren, når det er tid at holde en pause.
Umiddelbart ser det yderst lovende ud for den nye XF Sportbrake, og det efterlader Jaguar i den position de så godt kan lide, nemlig der hvor de kan trykke til de tyske mærker, der nyder stor succes i netop denne klasse. Her på Biltorvet ser vi frem til at dybdegående test, hvor det for alvor skal vise sig, om Jaguar XF Sportbrake har hvad der skal til, for at give tyskerne kamp til stregen.