Den største og mest praktiske bil i Fords modelrække hedder Galaxy. Ford introducerer nu en helt ny generation af den multifunktionelle 7-sæders familiebil, og ifølge Ford er der mere end nogensinde før tale om familietransport på første klasse.
20 år på bagen
Den første Galaxy blev introduceret af Ford tilbage i 1995, og siden har den være med helt fremme i klassen med sine praktiske egenskaber og for størrelsen usædvanligt gode køreegenskaber.
”Børn på tværs af Europa er vokset op med Galaxy. Kunderne er begejstrede for dens evne til at transportere syv personer med høj komfort og sikkerhed, ligesom den konstant overrasker med sin uforlignelige variabilitet og rummelighed,” siger Roelant de Waard, vicepræsident for marketing, salg & service hos Ford Europa, og fortsætter: ”Den helt nye Galaxy forstærker de kvaliteter med mere dynamik, endnu bedre brændstoføkonomi og mere raffinerede, brugbare innovationer.”
Ford har forfinet og forbedret Galaxy på alle måder, og med innovative løsninger som adaptive LED-forlygter, massagesæder og den nye TDCi-dieselmotor med bi-turbo vil Fords topmodel i rækken af familiebiler fortsat være at finde helt fremme, når det drejer sig om store og velkørende MPV’er.
Sofistikeret design typisk for Ford
Med sine smalle og langt tilbagetrukne forlygter, som vil kunne fås med komplet og adaptiv LED-teknologi, og markant linieføring på motorhjelm og døre har Fords designere ikke blot haft held med at give Galaxy et sofistikeret og elegant design, der sammen med den trapezformede grill er typisk for Fords seneste designsprog, men også været i stand til at skabe en dynamik i linjerne, som er usædvanlig i klassen – hvor bilen ikke bærer negativt præg af den overlegne rummelighed i kabinen.
Den nye Galaxy har et klart søskendeskab med den nye S-Max, men alligevel er den helt sin egen. Det ses hele vejen rundt om bilen, især dog på bilens bageste del, hvor bagruden på teknisk og moderne vis går sammen med baglygterne med den effekt, at vinduespartiet virker større. Fra siden ses tydeligt forskellen mellem de bageste stolper: Galaxy har tynde stolper, som giver øget overskuelighed og samtidig en fremhævelse af bilens fokus på alle syv ombordværende.
Der er ingen tvivl om, at interiørdesignet i en bil af denne type forlanger særlig opmærksomhed, og det springer med det samme i øjnene, at Fords designere har løst opgaven til perfektion. Den velformede midterkonsol mødes på smukkeste vis med det øverste af instrumentbordet, og den øverste del af instrumentbordet fortsætter på elegant vis over i dørene. Paneler og indlæg fås i flere tiltalende materialer, bl.a. aluminium, kulfarvet metal, blank sort og en silkelignende sort.
Galaxy fås med både traditionel og digital instrumentering. Med sidstnævnte står animerede udgaver af et analogt speedometer og en anolog omdrejningstæller i fokus for føreren på den 10” store digitale skærm. Forskellige brugere kan vælge forskellige opsætninger for displayet og 3D-grafikken, og lysstyrken justereres automatisk i forhold til den indirekte belysning, ambient light, i kabinen.
”Den hævede placering for midterkonsol og instrumentpanel giver et førermiljø som det i en bil, og det reflekterer i høj grad Galaxys sofistikerede opbygning og køreegenskabernes karakter. Disse kvaliteter er skabt I samspil med øget udsyn og fokus på bilens størrelse, og det giver det bedste af begge verdener – uden at gå på kompromis”, fortæller Claudio Messale, ledende designer hos Ford Europa.
Yderst praktisk
Den nye generation af Galaxy tager ordene ”praktisk” og ”variabel” til et helt nyt niveau. For første gang i klassen er det ikke blot muligt at folde alle de fem bageste sæder via en knap på kontrolpanelet i bagagerummet, men det er også muligt at hæve sæderne på tredje sæderække via panelet. Selve sæderne er teknisk optimeret med henblik på at maximere pladsen i kabinen – de tyndere sæder med særlige konturer er med til at give mere plads til hele kroppen, og på Galaxys 2. og 3. række er der samtidig 10 mm mere hovedhøjde end i den tidligere generation. På 3. sæderække har Galaxy op til 40 mm mere plads i højden end de vigtigste konkurrenter.
Adgangen til den bageste række af sæder er nem i kraft af easy-entry-funktionen på sæderne på 2. række – de yderste sæder lænes og skydes frem i én håndbevægelse, og samtidig gør det sænkede gulv det nemt for passagerer at komme ind og ud. En lille detalje som de dobbelte gummilister er med til at holde de indre dørpaneler fri for skidt, så man kan stige ind og ud af Galaxy uden at få beskidt tøj.
Alle sæder på de bageste sæderækker kan flyttes og sammenfoldes individuelt, så det er muligt at tilpasse Galaxy til lige de behov, man har på en given dag. Gulvet i bagagerummet er helt plant, så det er lettere at få store og uhåndterbare ting ind og ud. Det nye Cargo Management System under bagagerumsgulvet giver et 20 liters rum, hvor man kan gemme værdigenstande eller nødvendigt udstyr, og det er som pladsen i dørene til 1,5-liters flasker og opbevaringsplads under sæderne til fx bærbare computere med til at understrege, hvor fokuseret på familien den nye Galaxy er.
Luksus og komfort som aldrig før
Ifølge Ford giver man med den nye Galaxy familierne et frirum fra det, der kan være en stressende hverdag. I samspil giver et utal af små og store detaljer en 7-sæders bil, som vil være en nydelse på vej til enhver destination. Fords nye Multi-Contoursæder med Active Motion-massagefunktion er blot et eksempel. De otte-vejs justerbare sæder med varme og køling bruger et system med 11 oppustelige indlæg til at levere en behagelig masserende effekt til lårene, bagdelen og lænden. Når dørene åbnes lukker sæderne luften ud for at give bedre ind- og udstigningsforhold.
For første gang nogensinde kan Galaxy også leveres med varme i rattet, elektrisk justerbar ratstamme og et stort panoramaglastag, der kan åbnes.
På en varm sommerdag eller kold vinterdag vil man glæde sig over det udbyggede og mere sofistikerede varme- og ventilationssystem; systemet byder på højere cirkulation af luft, mulighed for at vælge lavere temperaturer, og det støjer mindre. Bagsædepassagerer kan styre deres eget klima ved hjælp af et dedikeret klimaanlæg med separate kontrolpaneler.
”Galaxy har altid været en bil, der er designet med fokus på alle syv i bilen, og denne filosofi tager vi nu videre ved at hver eneste af de syv opnår endnu højere komfort,” siger Andrew Kernahan, ledende programingeniør hos Ford Europa.
Dette stærkt øgede fokus på komfort og velvære viser Fords ingeniører med integral link-bagakslen, som udover fordelen ved en lav indbygningshøjde også øger affjedringskomforten, hæver stabiliteten og sænker støjniveauet. Sidstnævnte er hjulpet endnu mere på vej af støjdæmpende materialer i undervognspaneler, hjulkasser og dørene, ligesom akustisk glas i forrude og sideruder gør Galaxy til en ægte langtursbil for familien.
Som Ford Kuga fås den nye generation af Galaxy med den smarte håndfrit styrede bagklap, hvor det eneste man behøver for at åbne eller lukke klappen, er at vifte foden under bagkofangeren.
Komplet sikkerhedspakke
Aktiv og passiv sikkerhed fylder ekstremt meget i valget af bil, især når forældre skal vælge bilen til at transportere deres børn i. Galaxy fås med den mest omfattende sikkerhedspakke i klassen, og de aktive og passive sikkerhedssystemer bakkes op af hjælpesystemer som udvidede automatiske parkeringssystemer.
En nyhed som kan hjælpe føreren med at overholde fartgrænserne er den intelligente fartbegrænser, som scanner trafikskiltene og justerer speederresponsen for at forhindre for høje hastigheder. Når Galaxy igen skal parkeres, står den klar med Active Park Assist, Park-out Assist, Perpendicular Parking, Side Parking Aid, Cross Traffic Alert og Front Split View Camera, der er en stribe systemer, der ikke kun kan hjælpe med at parkere parallelt og på langs i båse, men også advare ved hjælp af kameraer og sensorer, hvis der fx er børn eller forhindringer omkring bilen.
Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse kan nedbringe risikoen for eller reducere skaderne ved kollisioner, som involverer både andre køretøjer og fodgængere. På samme måde kan systemerne Blind Spot Information System (blind vinkel-infosystem), Traffic Sign Recognition (trafikskiltegenkendelse), Lane Keeping Alert (vejstribealarm), Lane Keeping Aid (hjælp til at holde vejbanen) og Driver Alert (træthedsregistrering) hjælpe føreren til at styre sig sikkert gennem alle former for trafik.
Som den nye Mondeo kan den nye Galaxy fås med blændfri, adaptive LED-forlygter, som holder øje med modkørende og forankørende. Systemet kører altid med det lange lys slået til, men andre trafikanter blændes ikke, da forlygtesystemet regulerer lysstyrken punkt for punkt. Med Fords Adaptive Front Lighting System justeres lygterne også i forhold til det omgivende miljø, fx i byzoner.
Ford er anerkendt for sit SYNC-stemmestyringssystem, og i Galaxy gør SYNC 2 det muligt for føreren at styre telefon, underholdning, klima og navigationssystem ved hjælp af simple kommandoer i almindeligt samtalesprog. Er man fx på ferie og børnene råber på mad, behøver man ikke søge i navigationssystemet efter nærmeste restaurant, men blot give systemet en stemmekommando. SYNC 2 har naturligvis også Emergency Assistance (automatisk nødopkald) indbygget, så bilens passagerer telefonisk forbindes direkte med de nærmeste alarmmyndigheder i tilfælde af en ulykke.
Med Ford MyKey kan ejeren programmere en nøgle, som forhindrer brugeren i fx at modtage opkald under kørsel, ligesom man kan sætte en maksimal hastighed, sikre at aktive sikkerhedssystemer ikke deaktiveres og deaktivere audiosystemet, hvis passagererne ikke bruger sikkerhedssele.
Turbomotorer fra 120 til 240 hk
Alle motorer i den nye Galaxy lever op til Euro VI-normen, og det brede udvalg af både EcoBoost-benzinmotorer og TDCi-dieselmotorer med meget lavt forbrug fremhæver, at Fords ingeniører har skabt en topmoderne familiebil.
Øverst på dieselsiden introducerer Ford den nye 2,0 liters TDCi Bi-turbo, der yder 210 hk og hele 450 Nm fra 2.000 o/min.
”Den nye stærke TDCi-diesel følger den trend til downsizing, som vi har ført an med i kraft af vores EcoBoost-benzinmotorer. Mindre motorer leverer bedre brændstoføkonomi og lavere emissioner, og vi henter de mange kræfter frem med avanceret teknologi,” forklarer Andrew Brumley, ledende ingeniør i Ford Engine Programs, og han fortsætter: ”sekventiel bi-turbo-teknologi giver forbrugerne det ubesværede kraftoverskud, som de vil have i alle hverdagens situationer, og turbotøven er bare et fjernt minde.”
Også de andre 2,0 liters TDCi-motorer i Galaxy, som bruger enkeltturbo med variabel geometri, giver bilen et solidt kraftoverskud – de fås med 120 hk, 150 hk og 180 hk. De er alle opdateret med nyt design af indsprøjtningssystemet, revideret motorblok og udstødningssystem, der fanger flere NOx-partikler.
På benzinsiden kan man vælge mellem de to stærke EcoBoost-motorer på 1,5 og 2,0 liter, hvor ydelsen er henholdsvis 160 og 240 hk.
Alle motorer i Galaxy kommer med start-stop-system, Smart Regenerative Charging, der opsamler bl.a. bremseenergi, og et aktivt kølingssystem, som åbner og lukker elementer i grillen efter behov.
Bygget på samme platform som Mondeo
Ford er kendt for at skabe biler med fremragende køregenskaber og ligeledes fremragende affjedringskomfort. Galaxy er ingen undtagelse, og få biler i denne størrelse vil kunne nå dens niveau – dynamik og komfort går hånd i hånd.
Den nye generation af Galaxy er bygget op på samme avancerede platform som den nye Mondeo, og det sikrer køreegenskaber som i en lavere personbil.
De forbedrede styreegenskaber er skabt i kraft af brugen af stivere opbygning af elementer i undervognen, men også teknologien Ford Adaptive Steering, som vil gøre Galaxy nemmere at manøvrere i bytrafik, samtidig med at den er mere stabil ved motorvejshastighed. Brugen af elektronisk servostyring gør også, at Galaxy nu har et system, der kompenserer for momentforstyrrelser i rattet, Torque Steer Compensation.
Galaxy vil igen kunne fås med den elektronisk styrede undervogn, Continuous Control Damping, hvor føreren kan vælge mellem ”comfort”, ”normal” og ”sport”. Ved et tryk på en knap kan føreren justere undervognens dæmpning og nu også styretøjets tyngde efter humør.
Den nye Ford Galaxy lanceres i Danmark til efteråret og priserne starter fra 482.700 kr. for en Trend version med 1,5 liter EcoBoost motor med 160 hk. Biltorvet vender naturligvis tilbage med en omfattende test af bilen.