Bentley sætter nye standarder for både luksus og præstationer med den helt nye Flying Spur, der er den hurtigste og mest kraftfulde limousine fra Bentley nogensinde, med en unik kombination af teknologi, overdådig luksus, stolte håndværkstraditioner, design og køreglæde.
Det atletiske design er en ny fortolkning af Bentleys klassiske formgivning, som ikke mindst er tydelig med den muskuløse bagende. Det overdådige interiør byder ikke bare på oceaner af plads, men forener også håndsyet læder og ædeltræspaneler med den seneste infotainment teknologi og den mest avancerede akustik.
Både fører og passagerer er tæt forbundet med bilen og verden udenfor via Wi-Fi, som kan håndtere op til otte smartphones, tablets eller laptops samtidig. Dertil kommer det nye Touch Screen Infotainment system, som passagererne på bagsædet kan styre ved hjælp af en særlig fjernbetjening, og naturligvis findes det prisbelønnede 1100 watts Naim® for Bentley audiosystem med de særligt udviklede Balanced Mode Radiator højttalere som en option.
De overlegne præstationer leveres af Bentleys unikke 6,0-liters Twin Turbo W12, som med 625 hk og et drejningsmoment på 800 Nm gør den nye Bentley Flying Spur i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på blot 4,3 sekunder og til en topfart på 322 km/t. Den nye 8-trins automatgearkasse fra ZF kombineret med firehjulstræk sikrer overlegen komfort og suverænt vejgreb i enhver situation.
Betagende velformet
Den nye Flying Spur sætter adskillige benchmarks, og designet er begyndelsen på et helt nyt formsprog fra Bentley. De præcist definerede linjer er forenet med velformede kurver og elegante detaljer, der giver den nye Bentley Flying Spur en majestætisk fremtoning og en dynamisk silhuet. Som på forskærmenes luftudsugning, hvor Bentleys klassiske bomærke, det flyvende ’B’, er integreret i en ny og moderne fortolkning.
Bentleys klassiske kølergrill er nu mere opretstående og omgivet af den seneste generation af LED-lygter med en juvelagtig fremtoning. På samme måde benyttes LED til de karakteristiske ellipseformede baglygter, der understreger den elegante afslutning. Den nye Bentley Flying Spur benytter en lang række forskellige materialer i karrosseriet, som sammen leverer optimal vridningsstabilitet og overlegen komfort, men også opfylder både nuværende og fremtidige sikkerhedskrav, ikke mindst når det gælder den vigtige beskyttelse af fodgængere.
Akkurat som kølerhjelmen er forskærmene i aluminium, og skabt med Bentleys revolutionerende Superforming teknologi, hvor materialet opvarmes til 500 grader celcius og formes ved hjælp af vacuum. Resultatet er lettere karrosseripaneler, der kan formgives med en ekstrem præcision. Der er sparet yderligere vægt ved at fremstille bagagerumsklappen i en særlig polymer komposit, og ved at forenkle antallet af komponenter i dørene, hvilket samtidig resulterede i en forbedring af den akustiske oplevelse, når de åbner og lukker.
Alt i alt er den nye Bentley Flying Spur 50 kg lettere end den første generation, selv om den indeholder mere teknologi og komfort. Sammen med en vindmodstandskoefficient på blot 0,29 Cd giver det en tydelig gevinst, både når det gælder præstationer og forbrug.
Højteknologisk interiør med klassiske dyder
Alt fra himmel til sæder og dørsider er beklædt med håndsyet læder i en ny og blødere kvalitet, der samtidig er mere modstandsdygtig overfor slitage og udviklet specielt til Bentley. Interiøret indeholder 600 nye komponenter og kan specificeres med enten fire eller fem sæder. Netop sæderne er en historie for sig selv med 14 individuelle justeringsmuligheder, memory-funktion og naturligvis både sædevarme og ventilation.
I versionen med fire sæder fortsætter midterkonsollen i ædeltræ hele vejen gennem kabinen. Netop ædeltræspanelerne er resultatet af de stolte håndværkstraditioner fra Bentleys legendariske ’Woodshop’. Her er der ikke meget som har ændret sig siden Bentley Motors blev grundlagt i 1919. At skabe ædeltræspanelerne til en Bentley kræver stadig erfarne hænder, der kan fremhæve træets naturlige skønhed, og alene lakarbejdet kræver 72 arbejdstimer. Interiøret i den nye Bentley Flying Spur kræver 10 kvadratmeter ædeltræsfiner, som naturligvis er resultatet af en bæredygtig produktion. I alt findes der syv forskellige slags ædeltræ at vælge imellem, blandt andet Burr Walnut og Fiddleback Eucalyptus.
Elbetjente Privacy Curtains afskærmer om nødvendigt bagsædet fra nysgerrige blikke. Samtidig er det er muligt at bestille den nye Bentley Flying Spur med glastag uden merpris, og i versionen med fire sæder, kan der bestilles et 9-liters køleskab, der kan holde drikkevarerne på den perfekte temperatur.
En Bentley forbundet med hele verden
Hjertet i Bentleys infotainment-system er den helt nye 8-tommer High Resolution touch-screen. Fra bagsædet er det muligt at benytte den nye Touch Screen Remote, hvilket lader passagererne styre alt fra klimaanlæg, sædevarme og ventilation, samt navigations- og multimediasystemet.
Den nye Bentley Flying Spur kan også bestilles med den nye Multi-Media Specification, der kan håndtere op til otte håndholdte enheder som smartphones, tablets og laptops gennem bilens eget Wi-Fi hotspot, med et aktivt SIM-kort og en integreret 64 GB harddisk. To 10-tommer LCD skærme, der kan fungere sammen eller uafhængigt af hinanden, er installeret på bagsiden af forsædernes nakkestøtte. Med to sæt af Bentleys trådløse høretelefoner er det muligt at se video eller høre musik, enten med streaming via Wi-Fi, eller ved hjælp af de to indbyggede multimedia-afspillere som håndterer både DVD og SD-kort, samt USB- og HDMI-enheder som iPod og iPad.
Skabt til overlegen komfort
At Bentley Flying Spur skulle sætte nye standarder for komfort, var fra starten højeste prioritet. Bentleys ingeniører fokuserede på at skabe de mest optimale akustiske forhold i interiøret samt at isolere det indre fra eksterne støjkilder, uden samtidig at tilføre ekstra vægt. Eksempelvis testede Bentley intet mindre end 12 forskellige specielt konstruerede dæktyper, før valget faldt på en helt ny 19-tommers dækmontering, som med en 12 procent højere sidevæg giver den optimale balance mellem komfort og køredynamik.
Under karrosseriet sørger særlige letvægtspaneler med optimal aerodynamisk udformning for at reducere vejstøjen til et minimum. Alle ruder er i akustisk glas, og en særlig forsegling omkring sideruderne minimerer vindstøj uanset hastighed. På samme måde findes støjisolerende materiale i dørene, mens udstødningssystemet er forsynet med større lyddæmpere bag, der reducerer lyden fra udstødningen med 12 dB allerede ved 3.000 o/min.
Otte gear, seks liter og firehjulstræk
Den magtfulde 6,0-liters Twin Turbo W12 med 625 hk fra 6000 o/min og bjergtagende 800 Nm allerede fra 2000 o/min, var det naturlige valg til den hurtigste limousine fra Bentley nogensinde. Det seneste Bosch ME71 motor-management system giver en overlegen styring af drejningsmomentet og turboladerne, som gør den endnu mere magtfuld, ikke mindst ved lavere hastigheder og omdrejningstal.
De mange kræfter distribueres via den 8-trins automatgearkasse fra specialisten ZF, der klarer gearskift på blot 200 millisekunder, og er udviklet specielt for at håndtere kræfterne fra den magtfulde W12. Et optimeret sæt udvekslinger sørger for, at den hele tiden opererer mest effektivt. Både CO2-udledningen og forbruget er reduceret med 13 procent i forhold til forgængeren. Den nye Bentley Flying Spur mønstrer et gennemsnitligt forbrug på 14,7 l/100 km og en CO2-udledning på 343 g/km - ganske imponerende for en 12-cylindret luksus limousine.
Kræfterne overføres til underlaget med Bentleys firehjulstræk, og fordeles som udgangspunkt med henholdsvis 40 og 60 procent for og bag. Om nødvendigt kan op til 85 procent af kræfterne sendes til bagakslen, eller 65 procent til forakslen, hvilket betyder, at den erfarne chauffør kan udnytte hele det gigantiske kraftoverskud uanset underlagets beskaffenhed.
Ultimativ komfort, kompromisløs dynamik
Målet med nye Bentley Flying Spur var fra starten at levere en unik kombination af ultimativ komfort og kompromisløs køredynamik, hvilket er opnået ved hjælp af Bentleys computerstyrede luftaffjedring. I forhold til den tidligere model benyttes henholdsvis 10 og 13 procent blødere fjedre for og bag, for at opnå endnu mere komfort under normal kørsel. Når hastigheden stiger, gør dæmpningen det samme, for at reducere krængningen i kurverne og levere maksimal stabilitet under alle forhold. Det hele bliver muligt med Bentleys elektronisk styrede Continuous Damping Control (CDC), der gør det muligt for føreren at justere den elektroniske undervogn helt efter sine egne præferencer.
Efterhånden som den nye Bentley Flying Spur nærmer sig tophastigheden på 322 km/t, sænkes frihøjden - først med 5 mm for og 10 mm bag ved 195 km/t, derefter med 8 mm og 13 mm ved 240 km/t. Dette sker for at opnå den optimale aerodynamik, hvilket er altafgørende ved den slags hastigheder.
Det personlige valg
Som med enhver moderne Bentley, bliver den nye Flying Spur skabt efter den kommende ejers specifikke ønsker og præferencer. Som udgangspunkt findes 17 forskellige lakfarver, inklusive den helt nye Dark Cashmere. Det håndsyede læderindtræk i interiøret fås i 12 forskellige nuancer, mens det er muligt at vælge mellem syv forskellige træsorter til ædeltræspanelerne. Naturligvis findes der også det udvidede program med mere end 100 lakfarver, inklusive Damson, der er inspireret af de ekstremt sjældne lilla diamanter og som komplimenteres af en unik nuance læderindtræk.
Som kronen på værket findes Mulliner Driving Specification, som inkluderer yderligere fem nuancer læderindtræk, eller 17 i alt, alle syet i Bentleys særlige ’Diamond Quiliting’ og med det flyvende ’B’ broderet i nakkestøtterne, sammen med en række andre eksklusive detaljer, som de særlige todelte 21-tommer fælge i smedet aluminium.