Med præsentationen af den nye GT V8 S bliver Bentley Continental-serien endnu mere attraktiv. Med en lavere og mere sportslig undervogn, sin helt egen styling og den fortryllede lyd fra den 4-liters twin-turbo V8, sætter GT V8 S nye sportslige standarder i klassen.
”Bentley Continental er den definitive Grand Tourer. Dens overlegne præstationer, overdådige plads, håndlavede luksus og firehjulstræk giver sin ejer en unik kombination af sport, luksus og komfort. For dem, der leder efter en endnu mere dramatisk fortolkning af den opskrift, findes nu den nye GT V8 S, der tilføjer en helt ny dimension til Continental-serien,” udtaler Bentleys øverste chef, Dr. Wolfgang Schreiber.
Mere power og bedre præstationer
Den nye Continental GT V8 S er udstyret med en endnu mere magtfuld version af Bentleys 4-liters twin-turbo V8, der leverer 521 hk og et knusende drejningsmoment på 680 Nm, som er til rådighed allerede ved 1.700 o/min. De mange kræfter håndteres med perfektion af den 8-trins automatgearkasse fra specialisten ZF, som sikrer den særlige acceleration som kendetegner en Bentley, der på en og samme tid er magtfuld og silkeblød.
Ved at aktivere den såkaldte S-mode i transmissionen, bliver føreren forkælet med en endnu mere skarp speederespons, mens gearskiftene bliver mere direkte og matcher de fascinerede præstationer. Den nye Continental GT V8 S Coupé har en tophastighed på 309 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på blot 4,5 sekunder. Den nye Continental GT V8 S Convertible klarer en topfart på 308 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder.
Avanceret teknologi og klassens laveste forbrug
De imponerende præstationer er dog ikke opnået på bekostning af forbruget. Den nye Continental GT V8 S klarer i gennemsnit 9,4 km/l og har en CO2-udledning på 246 g/km. Den 4-liters twin-turbo V8 er dog lige så effektiv som den er magtfuld, og gør det muligt at opnå en rækkevidde på over 800 kilometer, hvilket ingen af konkurrenterne kan matche.
Det lave forbrug er resultatet af en kompromisløs satsning på den mest avancerede teknologi. For eksempel kan fire af de otte cylindre kobles fra, når der ikke er brug for dem som under cruising på motorvejen, hvilket giver en mærkbar reduktion af forbruget. I det øjeblik det er nødvendigt, kobles de umærkeligt ind igen, og føreren har atter fornøjelsen af samtlige otte cylindre.
Løsningen med at kunne skifte fra fire til otte cylindre gav dog en unik udfordring til Bentleys ingeniører, da de udviklede udstødningssystemet. Når motoren kører på fire cylindre, er udstødningen kalibreret til at levere den maksimale komfort. Under acceleration skifter den karakter og leverer det særlige magtfulde lydspor, som Bentleys twin-turbo V8 er kendt for.
En mere involverende køreoplevelse
De forbedrede præstationer fremhæves yderligere af en rekalibreret undervogn, der giver en mere intens køreoplevelse, uden at gå på kompromis med den legendariske komfort som Continental-modellerne er kendt for. Opbygningen er som før med dobbelte triangler i aluminium for, et avanceret multilinkophæng bag og selvregulerende luftaffjedring. Ved hjælp af Bentleys Continous Damping Control (CDC), kan føreren tilpasse undervognen sin kørestil.
Selve undervognen er nu 10 mm lavere sammenlignet med den normale Continental GT, med fastere fjedre og krængningsstabilisatorer, hvilket giver en langt mere direkte indstyring i kurverne. CDC-systemet er kalibreret specielt til GT V8 S for at sikre den mest optimale balance mellem sport og komfort, akkurat som ESC-systemet gør det muligt for føreren at få mest muligt ud af de mange kræfter.
Den optimerede aerodynamik reducerer negativt lift på forakslen og giver bedre stabilitet ved de imponerende hastigheder, som den nye S-model kan levere. Som altid med Continental-modellerne har GT V8 S også permanent firehjulstræk, der fordeler kræfterne med 40/60 for og bag, hvilket sikrer den optimale balance mellem køredynamik og stabilitet under alle forhold.
Sport, komfort og klassisk håndværk
Formgivningen af Continental GT bærer traditionen videre fra de klassiske modeller fra Bentley, og de perfektionistisk definerede former er resultatet af de mest avancerede tekniske løsninger. Som Super Forming, hvor karrosseripanelerne i aluminium formes ved hjælp af vakuum, hvilket eliminerer behovet for svejsninger.
De nye S-modeller har deres helt egen sportslige stil, som ikke er til at tage fejl af, hvilket understreges yderligere af den lavere undervogn og de dramatiske aerodynamiske detaljer, som frontens nye splitter — en detalje hentet fra motorsport. Kølerens finish i den særlige black gloss og særlige 20-tommer store smedede aluminiumsfælge, er også skabt specielt til GT V8 S.
Som med topmodellen Continental GT W12 findes GT V8 S i 17 forskellige lakfarver hvor særligt to nye kulører — Kingfisher Blue og Monaco Yellow — anbefales af Bentley Design. De fremhæver den unikke sportslige karakter og understreger, at der er tale om en ganske særlig Bentley.
Det indre af Continental GT er kendt for sin enestående kombination af sublim luksus, blødt handskelæder, ædeltræspanelernes dybe glød og detaljerne i aluminium. Det meste af interiøret fremstiles stadig i hånden på den legendariske fabrik i Crewe, og med GT V8 S tages det hele til et nyt niveau med den mest moderne infotainmentteknologi, som den indbyggede 30 Gb harddisk.
Dertil kommer muligheden for at vælge den særlige sportsudstødning, der under hård acceleration leverer et umiskendeligt fuldblods brøl fra den imponerende twin-turbo V8.