Toyota har hængt lidt i bremsen, når det kom til rene elbiler og i stedet holdt sig til hybrider og den slags blandingsprodukter - men nu kommer elbilerne lydløst buldrende. Det viste Toyota frem på Japan Mobility Show, selv om det endnu er tale om luftige koncepter.
Til dig, der drømmer om at køre frisk brænde fra skoven i din Toyota pickup, men også gerne vil ind til byen og derfor er lidt luren ved dieselmaskiner er der godt nyt. Selv om det endnu er tale om et koncept, så kunne noget tyde på, at Toyota er godt på vej med en elektrisk pick-up.
Og det er ikke Hilux, som vi tidligere har skrevet om her: Elektrisk Hilux! Toyota fremtidssikrer arbejdshesten
Konceptudgaven hedder Toyota EPU, hvor EPU står for Ecological Pick Up truck. Den måler 507 cm i længden, 191 cm i bredden og 171 cm i højden, hvilket er 25 cm kortere og 6 cm bredere end Hilux. Den elektriske pick-up, der blev vist på Japan Mobility Show, er en såkaldt Double Cab, hvilket betyder, den har dobbelt kabine. Udover to forsæder er den også udstyret et bagsæde med plads til tre passagerer, men ellers er der ikke flere oplysninger ude om vognen som i kabinen vises med et flyrat, ligesom Teslas Yoke.
Anmeldelse: Tesla Model S- Verdens hurtigste bil med verdens mærkeligste rat
Toyota har tidligere vist et lignende rat til elbilen, bZ4X, navngivet One Motion Grip. Idéen er, at man ikke behøver at flytte hænderne på rattet, selv ved fuldt styreudslag. Det kan lade sig gøre ved, at rattet ikke er fysisk forbundet til forhjulene, men istedet foregår elektronisk - også kaldet "steer by wire".
To fugle på taget
Der er endnu færre specifikationer ude på to andre konceper, SUV'en FT-3e og sportsvognen FT-Se.
FT-3e er en SUV, der giver et bud på, hvordan næste generations elbil fra Toyota kommer til at se ud. Som andre elbiler, vil den være tilsluttet dataskyen og løbende sende og modtage information om sig selv og sine omgivelser. Det udvendige design er kantet og skarpt, som trenden for tiden byder det. Mest bemærkelsesværdigt er store digitale displays på ydersiden af fordørene med information om batteriets ladestand, indvendig temperatur i bilen og luftkvaliteten, når føreren nærmer sig bilen.
Anmeldelse: Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux
Sportsvognen FT-Se deler flere hovedkomponenter med SUV'en FT-3e, og Toyotas motorsportsafdeling, GAZOO Racing, har også været inde over den sportslige elbil. Den får racerrat, digitale skærme til højre og venstre for rattet samt et lavt placeret instrumenthus, der skulle sikre ekstra godt udsyn. Samtidig fungerer bløde områder ved benene som knæbeskyttere ved stor G-påvirkning under kørslen.
Land Cruiseren bliver helt elektrisk
I 2024 kommer en helt ny generation af Land Cruiser med en 2.8-liters turbodieselmotor med 204 hestekræfter og 500 Nm koblet med en ny otte-trins Direct Shift automatgearkasse, og en trækvægt på 3500 kilo. Land Cruisers drivlinje elektrificeret fra 2025 med 48-volts mild hybridteknologi i kombination med turbodieselmotoren for at overholde de nye Euro 7-forureningskrav fra EU. Land Cruiser Se, som den kommer til at hedde, får en monocoque-konstruktion af chassisset og ser i konceptudgaven lidt anderledes ud end sine dieselsøskende.
Toyotas legendariske Land Cruiser får retro-look
Størrelsesmæssigt fylder Land Cruiser Se med sine 515 cm i længden og 199 cm i bredden lidt mere i landskabet end den nye generation med dieselmotor, der måler 492 cm i længden og 198 cm i bredden. Til gengæld er den hele 17 cm lavere med sine 170,5 centimeter.
Der er endnu ingen yderligere informationer om specifikationerne på konceptbilerne, ligesom Toyota heller ikke melder noget om, hvornår de endelige udgaver vil være at finde hos forhandlerne.
.