Mercedes lancerer elbilen EQA på basis af GLA. Med 187 hestekræfter og 420 kilometer rækkevidde bliver den frisk – senere kommer udgave med over 500 kilometer rækkevidde.
Mercedes mener, løsningen på alle vores problemer ligger i elektriske SUV’er. Derfor bliver de ved med at lancere nye modeller, og her er den helt nye – EQA. Mercedes kalder den selv indstigningsmodelen til den elektriske verden af EQ-modeller. Frem mod 2022 vil man faktisk lancere ti nye elektriske modeller, forklarer Markus Schäfer, bestyrelsesmedlem hos både Daimler AG og Mercedes.
Mercedes-EQ sigter efter at tage førertrøjen inden for elektriske drivliner og bil-software. Indtil nu har vi defineret ambitiøse mål for produktudvikling og besluttet at presse på med endnu hurtigere introduktioner af nye teknologier. Vi vil tilbyde en hel familie af EQA-modeller med ydelser fra 140 til mere end 200 kW og både med forhjulstræk og firehjulstræk. Og for dem, som har særligt fokus på rækkevidden, vil vores portefølje også inkludere en speciel version af EQA med en rækkevidde på mere end 500 kilometer (WLTP). EQA beviser, at ved at udnytte en gennemtestet arkitektur er det muligt at opnå det perfekte kompromis mellem performance, omkostninger og time to market.
VW’s elektriske SUV skal omvende danskerne
Med gennemtestet arkitektur mener han, at EQA deler platform med den almindelige GLA. Et 66,5 kWh stort litium-ion batteri er placeret som en strukturel del af undervognen, og skulle være god for en rækkevidde på mere end 420 kilometer (WLTP). EQA 250 har forhjulstræk, og elmotoren yder 140 kW svarende til 187 hestekræfter og 375 Nm. 100 km/t rundes på 8,9 sekunder, og topfarten er på 160 km/t.
Elektrisk æstetik
EQA er udstyret med den karakteristiske, sorte front-grill med den centralt placerede stjerne, som vi også kender fra EQC. Netop fronten er med til at give en meget lav Cd-værdi fra 0,28. Front-arealet udgør i alt 2,47 kvadratmeter, og udover den tillukkede front, de aerodynamiske front- og bagskørter, den næsten helt tillukkede undervogn, findes også tilhørende aero-optimerede fælge. En interessant teknisk løsning er, at Mercedes kan udnytte overskudsvarme fra den elektriske drivline til at varme kabinen, for på den måde at optimere rækkevidde.
Mercedes GLA er tilbage – højere end nogensinde
Bilen navigationssystem byder på en innovativ detalje i form af navigation med Electric Intelligence. Her kalkulerer systemet den hurtigste rute til en given lokation. Det er i sig selv ingen nyhed, men genialiteten består i, at systemet kalkulerer og sammenligner adskillige scenarier ud fra nødvendige lade-stop, højdeforskelle på ruten og sågar vejret, som alt sammen spiller en rolle i forhold til bilens rækkevidde. Derudover tager bilen aktivt højde for trafiksituationen og førerens kørestil.
Mercedes elektriske S-model får en rækkevidde på 700 kilometer
Med Mercedes me Charge har kunderne tilgang til verdens største lade-netværk, som lige nu udgøres af flere end 450.000 AC- og DC-ladepunkter fordelt i 31 lande. Mercedes me Charge giver kunderne bekvemmelig adgang til ladestationer fra forskellige udbydere og nyder godt af den simple betalingsproces med alt samlet ét og samme sted.