Kører din Land Rover som en fed mand på et strygebræt? Så er der håb – nu tilbyder Land Rover smarte hjul, bedre bremser og stram undervogn.

Verden rundt holder entusiaster vejret – der er nu meget kort tid til, at Land Rover løfter sløret for deres nye model. Den skal erstatte den legendariske Defender, og den nye model har været ventet, siden produktionen af den gamle stoppede i januar 2016. Som et lille plaster på såret, introducerede Land Rover sidste år en særlig model med V8-motor for at fejre mærkets 70-års fødselsdag. Defender Works V8 var en specialmodel i bare 150 eksemplarer, men mange en entusiast tabte hjertet til modellen, og nu har Land Rover Classic så besluttet sig at komme de mange fans i møde.

70 år gammel og vildere end nogensinde – Defender med V8-power

Og nej – Land Rover Classic tilbyder ikke en V8’er, du så selv kan plumpe ned i hullet - men derimod muligheden for at opgradere køreegenskaberne. Du kan blandt andet købe de særlige 18 tommer Sawtooth fælge. Men billige er de ikke! De kan købes enkeltvis, men et sæt med fem fælge koster 17.596 kroner i Storbritannien. Du skal dog være opmærksom på, at de som udgangspunkt kun passer på biler fra april 1993 og frem – ellers må du selv montere længere studser.

Sportsvognen
Hvis du er træt af, at din Defender kører som en fed mand på et strygebræt, så er du måske villig til at smide de næsten 15.000 kroner til en ny undervogn udviklet af Land Rovers ingeniører og som kommer med fabriksgaranti. For den anseelige sum penge opgraderes støddæmperne, fjedre, krængningsstabilisatorer og bøsninger i undervognen, og det skulle altså give noget mere sportslige køreegenskaber. Der er dog et minus, for kittet passer kun på modeller fra 2007 og frem, så har du TD5’er eller ældre, må du altså fortsætte med at surfe med den fede mand.

Legenden er tilbage – Land Rover Defender lander i 2020

Hvis pengene brænder i lommen, kan du også kaste det hele efter opgraderede bremser. Her får du både skiver, klodser og kalibre fra den særlige V8-udgave, og med undervognen inkluderet koster pakken – sæt dig lige ned – 81.205 kroner direkte fra Land Rover Classic i Storbritannien.

Ekstra krudt
Har du den sidste version af Defender, altså den med en 2,2-liters motor, tilbyder Land Rover Classic en samlet pakke med fælge, dæk, undervogn og bremser – og så tryller de tilmed med motoren. Fra at have 122 hestekræfter får motoren i stedet 162 hestekræfter, og måske lige så vigtigt i mudderet, 463 Nm mod de originale 360 Nm. Samtidig skulle de ekstra kræfter være præcis lige så grønne, som den utunede motor og opfylde alle krav til udstødningen. Den samlede pakke hedder Defender Classic Works Upgrade Kit, og den følges af særlige skilte på forskærmene, et særligt certifikat, og en rundvisning hos Land Rover’s Classic Works i Storbritannien eller Essen i Tyskland, hvor disse ombygninger foregår.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Og så er der lige prisen på det fulde kit. 138.451 kroner, så vi venter bare på den nye model med spænding i stedet.