Suzuki har præsenteret to seje koncepter baseret på den nye Jimny, og det er svært ikke at blive betaget af den charmerende lille pickup.
Pickups er fede – deres praktiske opbygning gør dem bare mere ægte end flokken af mere eller mindre kastrerede SUV’er. En af de få nye SUV’er, som faktisk er sej, er den nye Suzuki Jimny. Så hvis man kombinerer Jimny med en pickup, så burde man få den ultimative seje firehjulstrækker i lommestørrelse, og det er netop hvad Suzuki har gjort med deres koncept Jimny Sierra Pickup Style.
Konceptet er skabt i forbindelse med Tokyo Motorshow og skal vises frem i næste måned, så detaljerne er stadig sparsomme. Men at dømme fra billederne stiller konceptet med grove terrændæk i størrelse stor, seje stålfælge og skærmforøgere i plastik, som kan tåle tæv i bushen. Frontgrillen er ændret, så den ikke længere har fem vertikale striber, men i stedet en ganske retro-inspireret grill, som til forveksling ligner noget, der kunne sidde på en Toyota FJ40. Under grillen finder vi en gedigent udseende kofanger i stål med store bjærgningsøjer, og langs siden af bilen er der beskyttelse af vanger, så man ikke buler dem mod træer eller sten.
Konceptets to mest iøjnefaldende fortrin er ladet, som dog ser ud til at være meget kort, og så den unikke kombination af en guldlakering og en wrapping, der ligner træ. Man efterlades med indtrykket af en sej, lille bil, og med ladet burde Jimny være klar på praktisk arbejde.
Bjerggeden
Suzuki medbringer også et andet koncept af Jimny, som om muligt virker endnu mere terrængående. Og lad os lige huske på, at Jimny som standard er bygget op af en separat chassisramme med to stive aksler, høj og lav gearing og et avanceret antispind-system, der kan efterligne et differentialespær. Altså er det en bil, som kan slå det meste på den civiliserede side af en Hummer, og sikkert også den, hvis omstændighederne er gunstige.
Bjergged bevarer charmen – her er den nye Suzuki Jimny
Konceptet hedder Survive og stiller med grove dæk og særlige terrænfælge, der gør det muligt at sænke lufttrykket i dækket til næsten ingenting, uden at dækket køres af fælgen. Langs siden af bilen er der beskyttelse af vangen, og foran er der monteret en grov kofanger i stål med indbygget spil, ligesom forlygterne har fået beskyttende gitre. Taget ser ud til at være beskyttet af en udvendig styrtbøjle, som også virker som tagbagagebærer, hvor der er monteret alu-stiger, hvis man bliver fanget i kviksand eller mudder.
Bygget til arbejde
For de uindviede kan Jimny måske ligne en lille plastikbil, som Barbie og Ken kunne tøffe rundt i på stranden. Men sandheden er, at den lille japanske firehjulstrækker er ganske sublim i terrænet, netop fordi den er så kompakt og let. Historisk har den lille japaner altid været beregnet til arbejde, siden den blev introduceret i 1970. Modellen hed LJ10 dengang og havde en bare 359 kubik stor to-takters tocylindret motor, som ydede 27 hestekræfter. Til gengæld vejede den lille bil kun 590 kilo.
Legenden er tilbage – Land Rover Defender lander i 2020
I 1972 kom en opdateret model, LJ20, som havde 28 hestekræfter, og som kunne laste 250 kilo. I 1976 introducerede man en pickup, og lige siden har der været en pickup at finde på programmet helt frem til introduktionen af tredje generation, som blev lanceret i 1998. I år blev fjerde generation introduceret, og den lander i Danmark til foråret, men Suzuki har endnu ikke bekræftet, at den også kommer som pickup – men vi håber.