Suzuki Jimny er en overset legende, men en ny model er på vej, og den er proppet med charme og hardcore terræn-hardware.

Når snakken falder på legender i terrænet, så tænker de fleste på Jeep, Land Rover og Toyota Land Cruiser, men der findes endnu en japaner, som er mindst lige så kompetent, men som aldrig rigtig har fået samme respekt, som de tre legender. Suzuki Jimny, eller Samurai som den har været kendt på vores breddegrader, har siden introduktionen i 1970 været en lille væver firehjulstrækker, der udnytter lav vægt frem for mange kræfter til at komme frem over alt.

En Iveco, der banker din Jeep

Det er disse traditioner, den nyeste version bygger videre på. Og til forskel fra de store, SUV’er som mere eller mindre alle har mistet deres bid, så er den nye Jimny ikke blevet blød, tværtimod er den stadig charmerende terræn-fokuseret. Modellen er stadig opbygget omkring en separat chassisramme med stive aksler og skruefjedre – sådan som man altid har bygget rigtige firehjulstrækkere, men som både Toyota, Land Rover og Mercedes G-Klasse er gået væk fra i forsøget på at skabe bedre køreegenskaber på asfalt. Men Suzuki holder altså fast, og den nye model får selvfølgelig også en reduktionsgearkasse med ultra-lave gear, så den lille bjergged kan klatre over alle forhindringer.

Med turbo er Suzuki Swift blevet voksen

Mini-Rambo
Suzuki har endnu ikke oplyst ret mange tekniske detaljer, så vi kender ikke dimensionerne på den nye model, men ret stor bliver den ikke. Til gengæld er designet lige så kantet som en Rubiks terning, og den lille bil ser barsk ud, som en krympet firmabil til Rambo.

Vi tager på offroad-eventyr på Island med VW Amarok V6

Indtil videre kommer den nye Jimny med en 660 kubiks motor, som formentlig kun vil være til salg i hjemlandet Japan, som har lidt specielle regler i forhold til motorstørrelse. I Europa er der nok mere sandsynligt, at vi ser en 1,5-liters benzinmotor, og mon ikke også vi kan se Suzukis 1-liters Boosterjet-motor i Jimny på et tidspunkt. Når det kommer til transmissionen, så står valget mellem enten en 5-trins manuel gearkasse eller en 4-trins automatgearkasse.

I kabinen får Jimny heldigvis en meget mere moderne indretning med multifunktions rat, trykfølsom skærm, fartpilot, men designet er kantet og med masser af karakter. Selvom opbygningen af undervogn er traditionel, så får fjerde generation af Jimny dog automatisk nødbremse.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk er en ægte terræn-helt

Den officielle lancering af Suzuki Jimny finder først sted den 5. juli, så indtil da må vi vente i spænding på priser og lanceringsdato i Danmark.