Det kan bare ikke blive større – den nye Ram har et moment, der får en Scania-lastbil til at blegne og udstyr, der kan matche en luksuslimousine.
1.356 newtonmeter – så stort er drejningsmomentet fra den 6,7-liters dieselmotor i den nye Ram. Det er nok til at trække månen tættere på jorden, og kan snildt gøre de fleste Scania-ejere grønne af misundelse. Det er så også okay, for motoren, som ikke produceres af Ram, men af dieselspecialisten Cummins, bliver faktisk brugt i mange mellemstore lastbiler. I seneste aftapning er den sekscylindrede motor ikke bare blevet stærkere, den er også blevet mere sofistikeret.
Legenden er tilbage – Land Rover Defender lander i 2020
Først og fremmest er motorblokken i en ny type støbejern, som sparer 27 kilo (den gamle motor vejede 520 kilo). Stempler, plejlstænger, ventiler, udstødning og turbo er blevet opdateret, så motoren nu spytter 1.356 Nm ud ved 1.800 o/min og 405 hestekræfter ved 2.800 o/min. Bare lige for at sætte i perspektiv, HVOR stærk denne motor er, så lad os sammenligne den med benzinalternativet, som selvfølgelig er en klassisk V8’er. Bassen er på 6,4 liter, og den yder 416 hestekræfter ved 5.600 o/min, men drejningsmomentet er næsten patetisk til sammenligning – 581 Nm ved høje 4.000 o/min.
Fuldt læs
Den nye dieselmotor er skabt til at arbejde, så de amerikanske ingeniører har forsøgt at gøre pakken rundt om motoren klar til sliddet – og det er lykkes. Den nye Ram må nemlig trække 15.900 kilo og laste 3.479 kilo på ladet. Det er afsindigt, og igen noget, der burde passe bedre til en lastbil.
Rivian R1T – en cowboys grønne drøm
Det er gearkasseproducenten Aisin, der står for at lave den sekstrins automatgearkasse, som kan håndtere kræfterne, og så har man opgraderet chassisrammen, så den nu består af 98,5 procent højstyrkestål. Faktisk har den store mammut været på slankekur, så den er blevet 64 kilo lettere takket være vægtbesparelser i motoren og blandt andet en motorhjelm i aluminium.
Mere luksus, mere sikkerhed
Ram er ikke bare blevet stærkere og lettere. Den er også blevet mere komfortabel. To såkaldte Active-Tuned Mass Modules er monteret på chassisrammen, og de kan neutralisere uønskede vibrationer, så de ikke generer passagerne. Som i en luksusbil kan kabinen udrustes med håndsyet læder, og så får den active noise cancellation, som neutraliserer støj, som vi kender det fra høretelefoner hos piloter. Sammen med bedre støjdæmpning er støjniveauet faldet næsten 10 decibel. Det er ganske meget.
I midterkonsollen er der en 12 tommer stor skærm, 17 højttalers Harmon Kardon-anlæg med subwoofer og 750 watt. På sikkerhedsfronten er der selvfølgelig adaptiv fartpilot og en nødbremse, som også aktiverer en anhængers bremser. Og når vi snakker om anhængeren, har den nye Ram mulighed for at registrere dæktrykket på op til seks hjul på bilen. Det er praktisk, hvis bilen er udstyret med tvillingmonterede baghjul. Den kan også håndtere dæktrykket på op til 12 hjul på en trailer, som helt klart har en stor sikkerhedsmæssig fordel.
Ustoppelig luksus – EarthRoamer XV-HD er den ultimative camper
De fleste kunne godt være skræmt om at bakke med en trailer på knap 16 tons, men Ram tilbyder et bakkamera, som kan monteres, dér hvor du har brug for det, eksempelvis bag på en trailer, hvor du ikke kan se noget – ganske praktisk.
Ram har endnu ikke offentliggjort priserne på den muskuløse truck, men du skal nok ikke forvente, at den bliver billig. Og til forskel fra amerikanerne, som ikke skal have noget specielt kørekort for at køre med så tung last, så skal vi danskere nok ikke regne med at se bæstet herhjemme, siden der ikke er nogen officiel importør.