Den nye Hyundai i10 opnår bare tre stjerner i den seneste Euro NCAP-crashtest. Seat Leon overrasker og er således mere sikker end søsterbilen Audi A3.
Corona og skærpede regler har været skyld i et stille år hos Euro NCAP. Sikkerhedsorganisationen tester nye biler og uddeler en til fem stjerner alt efter hvor godt, de klarer sig i en lang række tests. Og indtil nu har der altså kun været fire biler igennem testhallerne. I 2019 var til sammenligning var der 60 nye modeller igennem i 2019. Men her på falderebet har syv yderligere biler været igennem, og flere biler overrasker.
Den koreanske indkøbsvogn – Hyundai i10
Først og fremmest skuffer den ellers så fremragende mikrobil, der må nøjes med blot tre stjerner. Det er årets laveste karakter, forklarer Søren W. Rasmussen, der er FDM’s repræsentant i Euro NCAP.
Det er marginaler, der skiller Hyundai i10 fra at få fire stjerner. Men dels afslører
kollisionstesten en for høj belastning af fører og passagerer, dels savner sikkerhedssystemerne flere funktioner. Eksempelvis har nødbremsen svært ved at se bløde trafikanter. Det er ærgerligt, at Hyundai her har sparet og ikke forsynet i10 med en bedre nødbremse som i den lidt større i20-model. Fordi bilen er lille, behøver sikkerheden ikke at være dårligere end i andre biler.
FDM i skarp kritik af storsælgende Volkswagen
Hyundai i10 er dog ikke ene om at have en gammeldags nødbremse.
Det samme gælder den lille elbil Honda e. Heller ikke den har en nødbremse, der i alle tilfælde kan se og bremse for bløde trafikanter som cyklister. Som Hyundai i10 har den heller ikke en airbag mellem de to forreste sæder. Det er ellers en del af den nye 2020-test. Fire Euro NCAP-stjerner er dog et acceptabelt resultat, forklarer Søren W. Rasmussen.
Seat banker Audi
Endnu en overraskelse leveres af Seat Leon. Den slår nemlig Audi A3, som teknisk er nærmest identisk med Seat’en. I kategorien ’Voksensikkerhed’ er Leon bedre end A3, og opnår desuden et bedre resultat i kategorien ’Sikkerhedsudstyr’. En anden overraskelse er pickuppen Isuzu D-Max, som får de fulde fem stjerner. Traditionelt er vi vant til at se, at bilproducenterne underprioritere sikkerheden i varebiler, og specielt pickups, hvor den store, tunge chassisramme kan være en udfordring i kollisioner. Ikke desto mindre klarer Isuzu D-Max som eksempelvis den nye Land Rover Defender.
Alvorlig sikkerhedsfejl får Volvo til at tilbagekalde 6.500 biler i Danmark
Ud over testens syv biler er fire biler blevet genberegnet, da de nu også findes i plugin-hybridudgaver. Det medførte samme antal Euro NCAP-stjerner, som i den oprindelige test.
Der er i øjeblikket en stor interesse og efterspørgsel for elektrificerede biler. Derfor er det positivt at se, at de nye udgaver af bilerne ikke forringer sikkerheden. Man skal dog være opmærksom på, at de stjerner de får i denne omgang, ikke er givet efter Euro NCAP’s nye skrappe 2020-test, men derimod deres oprindelige testår. Det understreger vigtigheden af at se på, hvilket årstal en Euro NCAP-test er foretaget. Der er nemlig stor forskel på, om bilerne er testet i eksempelvis 2016 eller 2020, siger Søren W. Rasmussen.
De testede biler:
Audi A3: Fem Euro NCAP-stjerner
Honda e: Fire Euro NCAP-stjerner
Hyundai i10: Tre Euro NCAP-stjerner
Isuzu D-Max: Fem Euro NCAP-stjerner
Kia Sorento: Fem Euro NCAP-stjerner
Land Rover Defender: Fem Euro NCAP-stjerner
Peugeot e-208: Fire Euro NCAP-stjerner (testår 2019)
Peugeot 3008 - Hybrid: Fem Euro NCAP-stjerner (testår 2016)
Peugeot 508 - Hybrid: Fem Euro NCAP-stjerner (testår 2018)
Renault Captur – plugin-hybrid: Fem Euro NCAP-stjerner (testår 2019)
Seat Leon: Fem Euro NCAP-stjerner