Amerikanerne har set lyset – elbiler er fremtiden – de gider bare ikke biler, og derfor ser vi elektriske pickups vælte frem. Senest er Chevrolet klar med en elektrisk Silverado EV med over 600 kilometer rækkevidde og 673 hestekræfter.

Amerikanerne elsker deres pickups, som de elsker retten til at bære våben. Fords F-serie har været det mest solgte køretøj i en menneskealder, så vil du sælge biler på det amerikanske marked, skal de have et lad. Sådan er det bare, men et skifte er på vej. Bilproducenterne har nemlig indset, at strøm er nødvendig, hvis de skal overleve, så nu er det deres opgave at overbevise Hr. og Fru Amerika om, at det faktisk kan virke – og det gør man bedst med en pickup.

Rivian R1T – en cowboys grønne drøm

Tag nu Chevrolets seneste nyhed. Er du amerikansker, kan du til næste år slæbe din overvægtige bagende ned til den lokale Chevy-forhandler og købe en elektrisk Silverado. Det er en helt nyudviklet model, som er bygget på GM’s nye Ultium platform, og der er proppet masser af tech i den. I topmodellen RST First Edition får du både firehjulstyring, adaptiv luftundervogn og en 17 tommer skærm til multimediesystemet, en 11 tommer skærm i instrumentbordet, og et kæmpe headup-display som måler 14 tommer.

Gigantisk batteri

Bagsæderne er modulære, så du kan vippe et eller flere sæder op og åbne direkte ud til ladet, så lastfladen bliver forlænget. En skam, at Silverado EV kun må laste sølle 590 kilo. Sådan er det, når der også skal slæbes på tunge batterier, for bilen vejer næsten fire tons. Selve batteriet er gigantisk, helt op til vanvittige 200 kWh, eller dobbelt så stort som det største batteri i en Tesla.

Skudsikker, seks ton på krogen og 800 kilometer rækkevidde – her er Teslas pickup

Der vil også komme varianter med mindre batteri, men det store skulle være tilstrækkeligt til en rækkevidde på op til 643 kilometer. Når batteriet er fladt, kan det genlades med op til 350 kW, og omvendt kan Silverado EV lade en anden elbil, og har op til 10 strømstik, så du kan forsyne hele byggepladsen med strøm.

Tungt træk

Topmodellen får op til 673 hestekræfter og massive 1.057 Nm. Det er nok til, at du snildt kan trække en trailer på op til 4,5 tons. WT-versionen, som står for Work Truck, vil senere kunne fås med en særlig tow package, og så må den trække ni tons. WT må ellers nøjes med 833 Nm og 517 hestekræfter.

Amerikansk ikon trækker næsten 500 tons – med elmotor

Startprisen i USA er 50.000 dollars, svarende til 329.000 kroner, men fortsætter til over 525.000 kroner.

Konkurrenterne

Chevrolet er i virkeligheden på bagkant med Silverado EV. Tidliger har GM-koncernen, som både ejer Chevrolet og Hummer, præsenteret GMC Hummer EV, men Ford er allerede godt på vej med den elektriske F-150 Lightning, som lander på gaden i dette forår. Det samme gælder for Rivian, et helt nyt amerikansk mærke, som bygger den lovende R1T, som også er ved at rulle de første biler ud netop nu.

Hummer er tilbage – og økoflipperne vil elske den

Tesla arbejder selvfølgelig på deres Cybertruck, men den er udskudt af flere omgange, og nu er produktionstidslinjen helt fjernet fra Teslas hjemmeside, så måske ser amerikanerne den først på gaden i 2023 sammen med Chevrolet Silverado EV. Ikke desto mindre er det en spændende tid at være en klimabevidst cowboy.