Et europæisk firma arbejder på at forvandle Chevrolets dieseldunkende V8’er med over 1.200 Nm til at køre på brint – så du i fremtiden kan slæbe op til 16 tons med grøn samvittighed.
Tænk, hvis du kunne køre rundt i et kæmpe amerikanerlokum af en pickuptruck med god, grøn samvittighed? Det kan du måske i fremtiden, hvis det står til Punch Hydrocells. De arbejder nemlig hårdt på at forvandle den dieseldunkende V8’er i en Chevrolet Silverado til en klimaduks.
Vi har tidligere skrevet om Toyotas projekt med at forvandle benzinmotoren i en GR Yaris til at køre på brint, og nu melder Punch Hydrocells sig så. Og de satser på dieselmotorer, og er altså startet med en af de mægtigste.
Power som et containerskib
Duramax-dieselmotoren har en slagvolumen på 6,6 liter, otte cylindre og to turboer. Hælder du diesel på den, yder den seneste udgave 451 hestekræfter og fuldstændig vanvittige 1.233 Nm – nok til at trække et containerskib. Og netop maritime applikationer, samt tungere transport er faktisk hovedmålene for den brintdrevne motor. Det er nemlig tungt og dyrt at slæbe meget store batterier med på en større yacht eller en lastbil, for en af fordelene ved brintteknologien er, at brinttankene vejer markant mindre.
Højvolts cowboy – her er den elektriske Chevrolet Silverado EV
Selvom de er lette, så fylder brinttankene en hel del, og det er derfor, direktøren for Punch Group, der blandt andet ejer Punch Hydrocells, Guido Dumarey, ikke forventer, at udvikle brint-motorer til mindre biler.
Dieselmotoren vinder
Til gengæld mener han, at det giver mening at anvende dieselmotorer og ikke benzin. Ifølge ham er en moderne benzinmotor kun designet til at holde omkring 250.000 kilometer, mens en dieselmotor kan klare 350.000 kilometer. Samtidig er der en trend, specielt i Europa, hvor diesel bliver mindre og mindre populært, og det betyder, at flere produktionsanlæg og motorer bliver tilgængelige for færre penge.
Bedre end en elbil? Vi kører brintbilen Toyota Mirai
Det er præcis sådan, Punch har fået fingre i Duramax-motoren. Tilbage i 2020 købte den belgiske virksomhed nemlig hele GM’s, som ejer blandt andet Chevrolet, udviklings- og produktionsfaciliteter for dieselmotorer i Europa. Købet inkluderede både medarbejdere og tilladelse til at bygge GM’s motorer til anvendelse udenfor USA. Fabrikken ligger i Torino, Italien, og det er her man arbejder på brintmotoren.
Syv gange hurtigere end diesel
Selvom sådan en brintmotor sikkert ville passe godt i mange forskellige køretøjer, så er den ikke lige til at bestille hjem endnu. Der er nemlig en række udfordringer, man stadig skal overkomme. Brint brænder syv gange hurtigere end diesel, og det øger varmeudviklingen. Varmen kan man kompensere for med vandindsprøjtning, men det skaber så rust indvendigt i motoren. Dernæst giver brint en meget tør forbrænding, så i stedet for en traditionel vådsump, hvor olien ligger i bundkaret og pumpes rundt, bruger man her spray, der konstant overrisler motoren.
København har fået 100 brint-taxaer – renser luften og udleder kun vand
Det er nødvendigt at ændre topstykkerne, sammen med indsprøjtningsdyser og motorstyringen, men ellers er motoren i sit grunddesign uændret, og det er en fordel for prisen. Hvor hurtigt Punch kan have en produktionsklar variant, vises ikke, men vi krydser fingre for flere pickups med grøn samvittighed.