Diesel, benzin eller strøm – valget er dit, når Peugeot introducerer den nye storsælger 208. Den er lettere end forgængeren, og så er kabinen blevet mere lækker. 

208 har været et guldæg for Peugeot i Danmark. Til trods for at modellen blev introduceret tilbage i 2012, var den stadig Danmarks mest solgte bil sidste år, og de håbefulde Peugeot-forhandlere kan vist godt glæde sig – den nye 208 bliver fed.

Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

Peugeot har nemlig valgt at heldække sig med, så du kan få den nye 208 præcis med den motor, du måtte ønske. Der er selvfølgelig en benzinmotor, og Peugeot holder også stadig fast i dieselmotoren, men som noget helt nyt kan du fremover købe 208 med en elmotor. Navnet er e-208, og den er udstyret med en elmotor med 136 hestekræfter og 260 Nm, som gør den til modellens kraftigste motor, indtil der kommer en GTI.

Batterierne, der optager 220 liter, er placeret under gulvet, så du ikke behøver at gå på kompromis med pladsen i  kabinen eller bagagerummet. Batterierne har en kapacitet på 50 kWh, som giver bilen en rækkevidde på 340 km efter WLTP-standarden, og Peugeot har arbejdet hårdt på at gøre elbilen så effektiv som muligt. Blandt andet har e-208 et fem kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen eller via en app, og sammen med sædevarme burde man ikke skulle fryse, og batterierne bliver ikke drænet af at opvarme bilen.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Der er tre forskellige måder at oplade bilen på. Hvis du har tid nok, så er det muligt at bruge en helt almindelig husholdningsstikkontakt, men det tager formentlig så lang tid, at Peugeot ikke vil være bekendt at skrive ladetiden. Alternativt kan man lade via en Wall Box, som typisk sættes op hjemme i garagen. En fuld opladning kan her nås på seks timer og et kvarter for den tre-fasede version (11 kW) eller på otte timer for versionen med mono-fase (7,4 kW). Kan du finde en offentlig ladestander, kan e-208 modtage helt op til 100 kW, som giver 80 procent opladning på 30 minutter.

Slankekur
I forbindelse med den nye version af 208, har Peugeot lagt sig i selen for at trimme bilen. Det er blandt andet sket med hjælp fra en ny platform, som kaldes CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B- og C-segment biler. I alt har modellen tabt sig 30 kg i forhold til forgængeren – som til gengæld tabte sig op til 173 kilo i forhold til den gamle 207-model. Samtidig har den nye 208 også fået forbedret aerodynamik og lavere rullemodstand.

Toyota Yaris GRMN – festversionen til de fartglade

I kabinen har designerne taget i-Cockpittet et skridt videre, og introducer det nu med et 3D instrumentpanel, afhængigt af version. Det betyder, at den vigtigste information kan vises i hologram-form enten tæt på eller længere væk fra førerens blik. Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, "tangent-knapper" og en trykfølsom skærm i enten fem, syv eller 10 tommer. Overalt i kabinen har der været fokus på bløde og indbydende materialer, og der er lagt vægt på, at der skal være så få samlinger, og så små mellemrum som muligt i dem.

På sikkerhedsfronten får 208 nyeste generation af automatisk nødbremse, som kan se både fodgængere og cyklister, også om natten og ved op til 140 km/t. Den får også automatisk nedblænding af fjernlyset, skilte- og træthedsgenkendelse.

Golfklassens geisha – Mazda 3

Er du mest til fossile brændstoffer, så fås 208 jo stadig med en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter. Den yder 75 hestekræfter i forbindelse med PSA-koncernens ledløse 5-trins manuelle gearkasse. Du kan også få en 100 hestes version med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 8-trins automatgearkasse. Alternativt findes der en firecylindret 1,5-liters dieselmotor med 100 hestekræfter i kombination med seks gear.

Priserne er endnu ikke kendte, men 208 er i Danmark fra efteråret 2019.