Amerikanske GMC har bygget bilen, der giver en snescoter baghjul. Sierra All Mountain Concept er læsset med udstyr, en kæmpe diesel-V8’er og larvefødder, der får den frem over alt.
Selvom en snescooter kan være sjov, så er den ikke særlig komfortabel. Man kan ikke rigtig byde svigermor en tur bagpå (det kommer an på svigermoren), for man er udsat for elementerne, uden anden sikkerhed end hvor godt man selv holder fast. Men GMC, Chevrolets søstermærke, har et bud på, hvordan man kan have hele familien med til det perfekte skisted – også selvom det ligger på den anden side af bjerget. Sierra All Mountain Concept er nemlig ikke bange for sne.
Læs testen af Jeeps ultimative offroad-konge
Trucken har fået monteret fire larvefødder fra Mattracks, der erstatter de traditionelle hjul. Hver ’larvefod’ vejer 170 kilo, men bidrager med 6.090 kvadratcentimeter overflade på larvefødderne til at fordele bilens vægt. Det giver en meget bedre evne til at køre ovenpå sneen i stedet for gennem den, og det er med til at sikre, at Sierra All Mountain Concept vitterligt kan køre op over et snedækket bjerg.
Luksus og muskler
Basis for projektet er GMC’s største model, Sierra 2500HD Denali, der er den mest luksuriøse variant. I USA er startprisen omkring 430.000 kr. uden afgift, men så får du også en 6,6-liters Duramax V8’er, der pumper 445 hk og massive 1.233 diesel-newtonmeter ud gennem en 6-trins automatgearkasse og firehjulstræk. ’Trucken’ er massiv, og må i standardtrim trække en trailer på næste syv tons. Men det er ikke det, Sierra All Mountain Concept handler om.
Læs testen af Mercedes supersportsvogn med 585 hk
Konceptet handler om absolut luksus, og som om trådløs ladning af mobilen, lædersæder med både køling og varme ikke var nok, har man også løftet kabinen med et gedigent anlæg fra Kicker, der kan spille svigermor døv. Udvendigt er konceptet peppet op med en frontbøjle og vild lakering, og på ladet er der monteret holdere, der kan sikre dit snowboard, når det går stærkt gennem snedyngerne.