Ford har hældt energidrik på Årets Bil. Ny Focus ST får en 2,3-liters turbomotor med 280 hestekræfter og køreglad undervogn udviklet af Ford Performance.
Ford Focus er som udgangspunkt allerede klassens mest køreglade bil, og det er en af grundene til, at den vandt titlen som Årets Bil 2019. Men eksperterne fra Ford Performance har tryllet og tyllet energidrinks, så nu står Focus ST klar med op til 280 hestekræfter.
ST er Fords GTI-model, og vigtigste nyhed er, at den har adopteret den 2,3-liters Ecoboost-motor, som findes i både Mustang og den tidligere Focus RS, som var lige dele fantastisk og vanvittig. Motoren er bygget aluminium og er den stærkeste motor, der til dato har været installeret under motorhjelmen i Focus ST. De 280 hk er klar ved 5.500 o/min, og massive 420 Nm bankes ud mellem 3.000 og 4.000 o/min. Ford lover, at det også er den mest omdrejningsvillige motor, der nogensinde har siddet i en Focus ST – en ting der ellers kan lide i turboladede motorer – og Ford forventer at 0-100 km/t klares på under seks sekunder.
50 års historie – Ford Focus vandt Årets Bil
Motorresponsen skulle være forbedret ved hjælp af en twin scroll-turbolader med lavt energitab, som bedre fanger udstødningsgasserne gennem separate kanaler. En elektronisk styret wastegate skulle samtidig tillade mere præcis kontrol af turbotrykket.
Modsat den overordnede trend, kan den nye Focus ST også fås med en 190 hestes stærke 2,0 EcoBlue-dieselmotor. Den yder 400 Nm mellem 2.000 og 3.000 o/min, og der er 360 Nm klar allerede fra 1.500 o/min.
Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt
Focus ST fås med en sekstrins manuel gearkasse, hvor afstanden mellem hvert geartrin er reduceret med syv procent i forhold til den almindelige Focus. Som på den nye Mustang har Focus ST med manuel gearkasse og Performance-pakken (ekstraudstyr) rev-matching, som tilpasser omdrejningerne for dem, som ikke mestre hæl-og-tå-metode til at skifte gear. Alternativt findes der også en udgave med en syvtrins automatgearkasser til benzinmotoren.
Teknisk tour de force
De racerglade ingeniører har gjort sig umage med at gøre ST skarpere. Eksempelvis er styretøjet 15 procent hurtigere end den almindelige Focus, som i forvejen har et fantastisk styretøj. Samtidig bliver EcoBoost-udgaven den første forhjulstrukne Ford med elektronisk styret spærredifferentiale (eLSD), som efterligner et mekanisk spær. Men til forskel fra systemer hos konkurrenterne, som bruger bremserne, så er systemer her en del af transmissionen, som bruger hydraulisk aktiverede koblinger til at begrænse leveringen af drejningsmoment til hvert af forhjulene, og kræfterne distribueres i forhold til vejgrebet. Op til 100 procent af momentet kan overføres til det ene hjul for eksempelvis at modvirke hjulspind, når man giver gas ud af skarpe sving.
Kongen af køreglæde – Ford Focus
Teknologien er udviklet af Borg Warner, og eLSD-systemet er hurtigere til at tilpasse sig forholdene og giver mere præcision end et traditionelt, mekanisk spærredifferentiale. Ved hjælp af sensorer og input fra motoren kan systemet forudse, hvor mange kræfter der skal ledes til forhjulene, i stedet for at systemet først reagerer, når hjulspind opstår. I forbindelse med dieselmotoren har den nye Focus ST Torque Vectoring Control, et system som ved hjælp af bremserne er med til at reducere understyring.
Raket med overraskelser - Ford Fiesta ST
Selve undervognen er selvfølgelig også opgraderet, så støddæmperne er 20 procent stivere foran og 13 procent stivere bagtil og sænket 10 mm for at reducere krængning. Med Performance-pakken følger også adaptive støddæmpere – Continuously Controlled Damping (CCD), som overvåger undervogn, styretøj, bremser og karrosseriets bevægelser med et interval på to millisekunder.
Den helt nye Focus ST kommer til Danmark i udstyrsvarianterne ST2 og ST3 i løbet af sommeren 2019, men priserne er endnu ikke kendt.