Trods et gevaldigt salg af især Outlander PHEV herhjemme, er det slut med at få nye modeller med tre røde romber i snuden til landet. Mitsubishi har besluttet ikke at lancere nye modeller i hele Europa og dermed også i Danmark.
Det skriver firmaet i en nyligt offentliggjort forretningsplan for de næste tre år.
Baggrunden er, at det japanske mærke bløder penge, og derfor vil de i stedet satse på kerneforretningen i Asien.
”Udgifterne til udvikling er for høje og med den kommende Euro 7 bliver kravene til brændstofforbrug endnu mere skærpet, så man har besluttet at fokusere på kernemarkederne for at lave en turnaround,” siger presseansvarlig Hanne Langsig Sørensen fra Interdan, der er Mitsubishis danske importør til biltorvet.dk
Diamanten skæres
Så nu skæres der ind til benet, hvilket betyder et midlertidigt stop for salg af nye modeller i Europa, som fx en ny Outlander, hvis lancering også skydes et år globalt. Derudover skal omkostningerne skæres 20 procent generelt og fokus skærpes på de bilmodeller, Mitsubishi ser størst vækst i: plug-in-hybrider og elbiler samt firhjulstrækkere.
Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200
Desuden vil man fremover udnytte alliancen med Nissan og Renault i endnu højere grad, for eksempel i udviklingen af førerløse biler og elbiler til det kinesiske marked.
Elskere af Mitsubishi kan dog indtil videre tage det helt roligt. Serviceringen af eksisterende modeller bibeholdes, ligesom salget af de nuværende modeller fortsætter. Det forsikrer den danske importør, Interdan.
Ejere kan tage det roligt
”Vi fortsætter som importør med fokus på de eksisterende modeller, især Outlander PHEV, som salgsmæssigt har sat rekord med en fordobling i forhold til sidste år. Vi tror på et højere salg med den nuværende end en ny, som var blevet markant dyrere end den nuværende. For kunderne vil det være business as usual, idet vi fortsætter som hidtil med at varetage eftermarkedet og garanti. Det er vigtigt for mig at understrege, at alle kunder kan føle sig trygge,” beroliger Presseansvarlig Hanne Langsig Sørensen fra Interdan.
Eclipse Cross - Ny SUV fra Mitsubishi
”Vi har ikke fået en deadline på udfasning af de eksisterende modeller, så importen fortsætter uændret indtil videre. Vi afventer, hvad der kommer ud af Mitsubishis turnaround. Vi har som importør mange års erfaring med fabrikker, der kort eller langvarigt har været økonomisk udfordret, så vi ved, at situationen kan vende hurtigere end forventet,” siger hun og nævner som eksempel på dette Groupe PSA, der var igennem en lignende øvelse i 2014 og nu er tilbage på sporet.
Se udvalget af Mitsubishi Outlander på Biltorvet her
Sidste år blev der sat plader på 1092 Mitsubishi’er, et tal der allerede er overgået med én – til dato er der solgt 1093 af de røde diamanter, og det på den halve tid og trods Corona-krisen.
Det er især Outlander plug-in hybriden, som er kronjuvelen. Billigste variant koster 279.995 kroner, og det er inklusive firehjulstræk. Outlandere er der i år alene foreløbigt solgt knap 850 af.
Ud over Outlander, kan du få en Eclipse Cross, den lille Space Star og pickup’en L200.
Trods de fine salgstal har Mitsubishi i Danmark og Europa en beskeden markedsandel på lige omkring 1,0 procent.
Ærgrer sig
En mand, der ærgrer sig, er Henrik Thomsen, indehaver af Globus biler, der er med i sammenslutningen Silkeborg Bilernes By og autoriseret Mitsubishi-forhandler.
”Vi startede som Mitsubishi-forhandler tilbage i 1994, og var således med i ”de gode gamle dage " da Mitsubishi havde et meget bredt modelprogram på både person- og varebiler, og absolut førende i 4WD- segmentet. Hvem husker ikke Galant "Limited Edition" som i halvfemserne slog salgsrekorder og tog danskerne med storm, ikke mindst pga, udstyr og priser. Mitsubishi Pajero, der i samme tidsalder stod for store markedsandele og var førstevalget hos hestefolket, landmanden, men også hr. og fru Danmark på gule nummerplader,” mindes Henrik Thomsen og trækker ned i mundvigene.
”Det er naturligvis ærgerligt at et anerkendt bilmærke som Mitsubishi vælger at trække sig ud af Europa, men omvendt kommer det ikke som nogen overraskelse. De seneste år har vi stort set kun haft én model med potentiale, Outlander PHEV, der er verdens mest solgte PHEV 4WD, first-mover og i en klasse for sig, hvor den indtil for nylig havde enevælde i sit segment. Det ærgrer os meget at situationen er som den er, men forretningsgrundlaget er ganske enkelt ikke til stede,” mener Henrik Thomsen.
En positiv overraskelse – Mitsubishi L200 er en fed pickup
Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors er en japansk virksomhed, der sælger deres biler globalt. Det er Japans 6. største bilfabrikant. Virksomheden er en del af Mitsubishi Group, som er et såkaldt virksomhedskonglomerat. Det vil sige, at en moderkoncern ejer en række selvstændige og forskellige virksomheder, som deler varemærket og arven fra Mitsubishi. Under Mitsubishi Group findes Mitsubishi Motors, som er en succesfuld japansk bilfabrikant kendt for deres biler i højeste kvalitet. Mitsubishi står konkurrencemæssigt stærkt inden for pick-up trucks, 4WD-teknologi og de populære SUV. Det japanske bilmærke sælges i Danmark og internationalt i mere end 160 forskellige lande verden over. I dag kan du købe den populære Mitsubishi Outlander samt modellerne Mitsubishi ASX, Mitsubishi Eclipse Cross og Pick-up’en Mitsubishi L200 som fabriksnye modeller. Mitsubishi tilbyder fem års garanti på flere af deres modeller eller 100.000 km. Brugtvognsmarkedet for det japanske bilmærke er også stort, og du kan spare mange penge, selv hvis bilen blot har kørt nogle få kilometer.
Derfor er det en diamant
Navnet Mitsubishi består af to dele. “Mitsu” betyder “tre”, og “hishi” som er blevet til “bishi” betyder “rombe”. Den japanske virksomheds logo er, som navnets betydning indikerer, designet som tre diamanter, der er forbundet i midten. Det startede med to røde rombeformede diamanter, der henviste til virksomhedens grundlægger, Yataro Iwasaki og hans første arbejdsgiver, Tosa Clan. De to rombeformede diamanter understøttede så den tredje, der var et symbol på succesen for den industrielle gigant. I 1964 ændredes formen på diamanterne en smule, men logoet har været det samme lige siden. Det siges også, at det japanske logo symboliserer integritet, pålidelighed og succes, fordi de tre diamanter er forbundet i midten. Virksomhedskonglomeratet Mitsubishi Group knyttes sammen af tre principper. Det første, “Shoko Hoko” betyder fælles ansvar over for samfundet. Det andet princip, “Shoji Komei” er også japansk og betyder integritet og retfærdighed. Det tredje og sidste princip, “Ritsugyo Boeki” betyder global forståelse gennem forretning.
Det sejlede for Japanerne
Oprindeligt var den japanske bilproducent etableret som en shippingvirksomhed. Yataro Iwasaki var manden bag den succesfulde virksomhed, og historien starter helt tilbage i 1870. Virksomheden gik ind i kulmineindustrien for at skaffe kul til skibene. Af regeringen købte de et skibsværft, der skulle reparere deres skibe. Derudover startede de en forsikringsforretning, der skulle forsyne shippingvirksomheden. Erfaringerne fra shippingen gjorde det muligt for virksomheden også at etablere handelsvirksomheder. Den japanske virksomhed spillede en væsentlig rolle i hele moderniseringen af Japans industri. De var både en stor del af hele kulmineindustrien og indgik i brancher som byggelse af skibe, banker, forsikringer samt handel og varehuse. Mitsubishi var en stor del af Japans økonomiske vækst og modernisering i 1950’erne og 1960’erne. Den innovative japanske virksomhed udvidede deres erhvervsområder, som var under eksponentiel teknologisk udvikling. Det resulterede i nye samarbejder inden for områder som luftfart, datakommunikation, rumforskning og meget mere. Mitsubishi er altså meget mere end bare en bilfabrikant. De producerede allerede biler fra år 1917, og selvom salget svigtede på deres to første modeller, gav de ikke op på deres arbejde i bilindustrien. I 1960 introducerede de deres første model, der endte med at blive deres første masseproduktion. Det var den lille Mitsubishi sedan 500, der satte gang i virksomhedens vækst på markedet for biler. I 1970 udvidede de deres succes, da de begyndte at sælge deres biler i USA. Dette var starten på en række alliancer med andre bilproducenter som Volvo, Peugeot, Citroën, Volkswagen, og den nutidige Nissan-Renault-alliance.