Ford har hængt i bremsen i den grønne omstilling, men er nu endelig klar med deres første elbil – en Mustang-inspireret crossover, som får en startpris i Danmark på 450.000 kroner.
Ford har sakket bagud som det eneste store bilfirma, bortset fra Toyota, som mangler en egentlig elbil på programmet. Ikke længere, for Ford har nu introduceret den lettere aparte elbil Mustang Mach-E. Aparte fordi det er første gang i Mustangs 55 års historie, at Ford har valgt at bruge det legendariske navn på andet end den velkendte sportsvogn. Og denne gang altså på en højbenet elektrisk crossover.
Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommeren 2020 og får dansk lancering fra december 2020 med en startpris på 451.897 kroner med 75 kWh og baghjulstræk. Men denne pris er beregnet ud fra 2021-afgift, altså 65 procent af registreringsafgiften. Var den til salg nu, ville den koste cirka 371.000 kroner med 20 procents afgift.
Masser af kræfter
Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde. Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter WLTP-normen. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hestekræfter (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm. Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave, Mustang Mach-E GT, som forventes at få 465 hestekræfter (342 kW) og et drejningsmoment på 830 Nm. Det skulle være nok til at klare 0-100 km på under fem sekunder. Den hurtige udgave vil være i Danmark fra midten af 2021.
På trods af, at det er mærkets første elbil, har Ford udnyttet elbilens fordele. Eksempelvis er der tre forskellige køreprogrammer – Whisper, Engage og Unbridled, der bedst kan oversættes til hvisken eller lydløs, engageret og uhæmmet – der hver især tilbyder fintunet køredynamik. Køreprogrammerne ændrer blandt andet styretøjet, belysning og instrumenteringen. Mustang Mach-E introducerer samtidig næste generation af Fords SYNC-infotainment. Det nye system anvender machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.
Derfor er SUV’en stadig så populær – Ford afslører alt om Puma
Den helt nye SYNC kommer med en kæmpe 15,5 tommer skærm, der er nemmere at betjene med både touch- og strygebevægelser samt stemmestyring. Derudover vil det være nemmere end nogensinde at bruge systemets navigation og tilslutte sin smartphone med introduktionen af trådløs tilkobling, som er kompatibel med Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.
Den næste generation af SYNC tilpasser sig aktivt efter bilens fører fra første gang, man bruger det. Infotainment-systemet kan eksempelvis foreslå en tur til fitnesscentret om mandagen, hvis det viser sig at være ejerens foretrukne træningsdag. Resultatet er en cloud-tilkoblet assistent og et interface, der er både intuitivt, smukt og klar til fremtiden med kontinuerlige digitale opdateringer, udtaler Darren Palmer, Fords globale produktudviklingsdirektør for elbiler.
Mustang Mach-E vil som noget helt nyt også introducere en telefonnøgleteknologi (’Phone as a Key’)4, der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.
Ekstra plads
En af fordelene ved en elbil er, at der ikke er en benzinmotor og gearkasse, der optager plads. Derfor skulle der være god plads i Mustang Mach-E til fem voksne passagerer. Ud over et frontplaceret opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum bagtil med en volumen på 402 liter. Derudover har Mustang Mach-E t frontplaceret opbevaringsrum med en volumen på 100 liter, som nemt kan rumme eksempelvis en kabinekuffert under det, der normalt er motorhjelmen.
Tillykke med fødselsdagen – Ford Mustang bliver 55
Mustang Mach-E vil komme i to forskellige batterivarianter: Standard rækkevidde, som får et 75,7 kWh stort batteri, og udvidet rækkevidde med et 98,8 kWh batteri. Sidstnævnte variant med baghjulstræk har en forventet rækkevidde på op til 600 km. Batteriet er blevet testet i ekstreme temperaturer helt ned til minus 40 grader og er fastgjort i en vandtæt batterikasse omgivet af beskyttende materiale, der sikrer det mod stød.
Ford er både medstifter og partner i Ionity-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af 2020. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade 93 km rækkevidde på 10 minutter. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på cirka 38 minutter ved en lynladestation.