Toyotas hårdtarbejdende Hilux er måske solid, men ikke ligefrem fremadskuende – før nu. Toyota har præsenteret koncepter af både en brintdrevet og elektrisk version af den berømte pickup.
Toyota Hilux er nok det mest hårdt arbejde køretøj på det danske marked, og selvom modellen er berømt for at være solid, så er den ikke ligefrem en klimaduks. Hårdt arbejde kræver en separat chassisramme og stærke dieselmotorer – indtil nu. For Toyotas øverste direktør har netop præsenteret et elektrisk koncept baseret på den almindelige variant.
Hjemmebane Thailand
I forbindelse med Toyotas 60-års fødselsdag i Thailand, viste Toyotas øverste chef, Akio Toyoda, konceptet Hilux Revo BEV. Det er grundlæggende en almindelige Hilux, hvor man har flået motor og brændstoftank ud og i stedet har installeret en elmotor og batteri. Toyota har endnu ikke afsløret hverken noget om effekt, batteristørrelse eller rækkevidde eller om den får baghjulstræk eller firehjulstræk.
Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux
Til gengæld var det nok ikke noget tilfælde, at den elektriske Hilux blev præsenteret i lige netop Thailand, hvor man producerer en stor del af hele verdens Hilux'er.
Tror ikke kun på strøm
Akio Toyoda lægger ikke skjul på, at han faktisk ikke ser batteridrevne elbiler som eneste løsning på vores problemer. Til jubilæet forklarede han:
Det er grunden til, at Toyota ikke har en ’one size fits all’-tilgang til vores drivlinjer. Faktisk bliver jeg ofte kritiseret i pressen, fordi jeg ikke vil tilslutte mig, at bilindustrien skal forpligte sig 100 procent til batterielektriske biler. Jeg mener, at vi skal være realistiske med hensyn til, hvornår samfundet fuldt ud vil være i stand til at adoptere elektriske batterikøretøjer, og hvornår vores infrastruktur kan understøtte dem i stor skala.
Toyota pumper elbiler ud – vil præsentere 30 nye modeller inden 2030
En af mulige konkurrenter er nemlig brint. Og netop Toyota har lige vist et koncept for en brintdrevet Hilux. Et engelsk team, med støtte fra den britiske stat, arbejder med at installere Toyotas anden generations brintteknologi i Hilux’en. Det betyder grundlæggende, at de forsøger at proppe brændselscelle, elmotor og brinttanke ned i Hilux’en.
Bilen skulle være færdig i 2023, og bliver den en succes, vil man så producere den brintdrevne pickup i en mindre serie.
Brint i motoren
Toyota har endnu et ben at gå på – nemlig brint direkte i forbrændingsmotoren. Og det seneste skud på stammen er en Toyota Corolla Cross med tilnavnet H2, som har fået en ombygget 1,6-liters benzinmotor med tre cylindre og turbo. Motoren stammer egentlig fra hidsigproppen GR Yaris, hvor man har ombygget motoren, så den har et højtryksindsprøjtningssystem til brint.
Kampen om fremtiden – er el bedre end brint?
Både en GR Yaris og GR Corolla har været brugt i racerløb, og al den rullende research betyder, at man allerede har været i stand til at øge effekten med 24 procent og drejningsmomentet med 33 procent, så ydeevnen nu er på niveau med en konventionel benzinmotor. Ydermere er rækkevidden blevet forbedret med omkring 30 procent, og tankningstiden er reduceret fra cirka fem minutter til halvandet minut.
Fordelen er selvfølgelig, at der ikke udledes mere end nogle få gram CO2. De kommer ikke fra forbrændingen af brinten, men derimod fra den smule motorolie, man ikke kan ungå brændes af. Ulempen er, udover at teknologien stadig er meget kompleks, at brint er svært at opbevare, så det kræver store tanke under højt tryk, og så er det kompliceret at tanke.
Amerikansk diesel-V8’er ombygges til brint
I Corolla Cross H2 er brinttankene pakket sådan, at der stadig er plads til fem personer og deres bagage. Toyota siger selv, at de er omkring 40 procent af vejen mod at kunne kommercialisere brintbilerne med forbrændingsmotor, men de tør ikke sige, om teknologien nogensinde kommer i produktion i almindelige gadebiler.